Senaste nytt

Tråd om SAS pensionsavtal

Nystrom

Medlem
Nej så är det inte. Med ett negativt egenkapital skall företaget begära sig i konkurs oavsett om det finns ett kassaflöde som genererar pengar. Att kassaflödet skulle generera pengar är dock inte så troligt då egenkapitalet är negativt. Skulder är inte gratis att ha.

Saknas det inte något här? När ett företag har förbrukat sitt kapital så är man väl skyldig att upprätta en kontrollbalansräkning? Visar den att tillgångarna underskrider skulderna så är nästa steg konkurs. Jag tror, i motsats till domedagsprofeterna, att man kommer ur detta dilemma, dock lite skadskjutna. SAS har, precis som påpekats, en del attraktiva tillgångar i form av lönsamma linjer samt även en hel del attraktiva slot-tider på storflygplatser. Är man ute på väldigt tunn is så finns ju dessa räddningsplankor att tillgå för att räta upp situationen....
 

A380*G

Medlem
Saknas det inte något här? När ett företag har förbrukat sitt kapital så är man väl skyldig att upprätta en kontrollbalansräkning? Visar den att tillgångarna underskrider skulderna så är nästa steg konkurs. Jag tror, i motsats till domedagsprofeterna, att man kommer ur detta dilemma, dock lite skadskjutna. SAS har, precis som påpekats, en del attraktiva tillgångar i form av lönsamma linjer samt även en hel del attraktiva slot-tider på storflygplatser. Är man ute på väldigt tunn is så finns ju dessa räddningsplankor att tillgå för att räta upp situationen....

Menar du att man skulle sälja ut slottiderna och de vinstgenererande linjerna - vad finns då kvar? Nej snarare det är just dessa ting som gör att en rekonstruktion är nödvändig och möjlig.
 

Henry

Medlem
Menar du att man skulle sälja ut slottiderna och de vinstgenererande linjerna - vad finns då kvar? Nej snarare det är just dessa ting som gör att en rekonstruktion är nödvändig och möjlig.

Om jag inte minns helt fel så är dessa slot-tider inte värderade. Jag vet inte om de skulle kunna tas upp i balansräkningen efter en värdering, eftersom handel med slot-tider numera är tillåtet?
 

A380*G

Medlem
Om jag inte minns helt fel så är dessa slot-tider inte värderade. Jag vet inte om de skulle kunna tas upp i balansräkningen efter en värdering, eftersom handel med slot-tider numera är tillåtet?

Frågan är om de är värda fem miljarder... :rolleyes:

Är väl främst tiderna på LHR och NRT som är de riktigt värdefulla om jag inte minns fel?
 

Fredrik

Medlem
Saknas det inte något här? När ett företag har förbrukat sitt kapital så är man väl skyldig att upprätta en kontrollbalansräkning? Visar den att tillgångarna underskrider skulderna så är nästa steg konkurs. Jag tror, i motsats till domedagsprofeterna, att man kommer ur detta dilemma, dock lite skadskjutna. SAS har, precis som påpekats, en del attraktiva tillgångar i form av lönsamma linjer samt även en hel del attraktiva slot-tider på storflygplatser. Är man ute på väldigt tunn is så finns ju dessa räddningsplankor att tillgå för att räta upp situationen....

Stycket om tvångslikvidation i aktiebolagslagen säger att kontrollbalansräkning ska upprättas om man misstänker att minst halva aktiekapitalet förbrukats. Aktiekapitalet i SAS är drygt 6.6 miljarder. Det betyder att SAS kommer att behöva förbruka mer än halva aktiekapitalet i samband med att de justerar för att de inte längre får skjuta upp bokföringen av pensionsskulden. Det handlar om 11.8 miljarder vid årsskiftet 2011/12. Efter att kontrollbalansräkning ska bolagsstämman bestämma om SAS ska likvideras. Säger man nej till det har man åtta månader på sig att tjäna ihop tillräckligt mycket pengar för att täcka hela aktiekapitalet. Misslyckas man blir SAS tvångslikviderat.


Enligt SAS årsredovisning gäller också:

Känsligheten vid förändringar av olika parametrar var för sig kan uppskattas enligt följande: En procentenhets förändring av diskonteringsräntan har en påverkan på förpliktelsen med cirka 3,9 miljarder SEK, en procent*enhets förändring av inflationsantagandet påverkar förpliktelsen med cirka 1,6 miljarder SEK och en procentenhets förändring av parametern för lönejustering påverkar förpliktelsen med cirka 1,3 miljarder SEK. En procentenhets förändring av förväntad långsiktig avkastning av förvaltningstillgångar har en påverkan på förvaltningstillgångarnas verkliga värde med cirka 0,3 miljarder SEK.

SAS koncernens balansräkning - SAS Årsredovisning 2011

Not 15.
Aktiebolagslag (2005:551)
 
Last edited:

NyfikenGrau

Medlem
Aktiekapitalet i SAS är drygt 6.6 miljarder. Det betyder att SAS kommer att behöva förbruka mer än halva aktiekapitalet i samband med att de justerar för att de inte längre får skjuta upp bokföringen av pensionsskulden. Det handlar om 11.8 miljarder vid årsskiftet 2011/12.

Intressant! Tackar för ingående förklaring även om jag som lekman inte förstår allt. Varifrån kommer t.ex. "mer än halva aktiekapitalet", alltså drygt 3,3 miljarder (om jag nu fattat rätt)?
 

Fredrik

Medlem
Jag märker att jag skrev som en kratta.

Jag menade att SAS behövera justera sin pensionsförpliktelse med 11.8 miljarder vilket om man utgår från 2011 års balansräkning innebär att de skulle minska sina tillgångar med lika mycket. Det innebär att de skulle behöva minska sitt egna kapital med 11.8 miljarder för att få balansräkningen att hänga ihop. Då har de bara knappt en miljard kvar av egna kapitalet. De har 12.4 miljarder eget kapital varav 6,6 miljarder aktiekapital.

Jag är inte yrkesman på det här området heller även om jag har utbildningen. Någon får gärna korrigera var jag har fel om de ser något.
 
Toppen