SAS egna kapital så gott som utraderas när pensionsskulden ska tas upp fullt ut. .
Jag tror aldrig att man kommer låta SAS gå i konkurs... Hela Sverige stannar över en natt, men Norwegian skulle nog älska det..
Personligen tror jag att du överskattar SAS betydelse på marknaden. Andra skulle mycket snabbt ta över samtliga lönsamma linjer som SAS skulle lämna efter sig. Ja någon (läs LH) skulle kanske till och med ta över konkursboet direkt och förändra SAS. Konkursen skulle inte ha mer än marginell och mycket tidsbegränsad påverkan på flygmarknaden.
Vad är problemet med att lägga ned eller förändra/anpassa olönsamma linjer till lönsamma linjer? Förstår inte riktigt resonnemanget.
Förändra och anpassa är det väl absolut inget problem med. Det som däremot är ett problem är att man troligtvis lagt ner en massa linjer...
Om det är regionaltrafik till övre Norrland du tänker på, så är ju frågan om det är ett vinstdrivet flygbolags ansvar att driva olönsamma linjer för att svenska politiker beslutat att var och varannan obygd ska kunna flyga till huvudstaden? Betydelsen av dessa orters flygförbindelser är minst sagt begränsad och Sverige skulle knappast stanna upp om man lägger ned dessa linjer. Om någon av linjerna är så viktiga för svenskt näringsliv kommer de att finnas kvar på ett eller annat sätt genom exempelvis bidrag.