Senaste nytt

Tråd om SAS pensionsavtal

Dr. Miles

Expert
Finns det inte samma regler som Chapter 11 i USA?
Jag är inte speciellt insatt i ekonomiskt område men jag trodde att de amerikanska flygbolagen som gick in i Chapter 11, har lyckats att förhandla med personalen(facket) om tidigare pensonsavtal och fått mindre börda.
 

Alx

Medlem
SAS egna kapital så gott som utraderas när pensionsskulden ska tas upp fullt ut. De har gjort vad de har kunnat för att vinna tid genom att ändra till brutet räkenskapsår. Men den 31 okt 2013 ska detta tas upp fullt ut och konkursen är mer eller mindre ett faktum OM inte t.ex. staterna tar över pensionsskulden på ett eller annat sätt för att rädda SAS balansräkning. Men jag har svårt att se hur de skulle kunna lyckas med detta utan att bryta mot EU:s konkurrensregler.

Sveriges motsvarighet till USA chapter 11 är företagsrekonstruktion, inte 100% samma sak men likvärdigt.
 

Alx

Medlem
Jag tror aldrig att man kommer låta SAS gå i konkurs... Hela Sverige stannar över en natt, men Norwegian skulle nog älska det..

Personligen tror jag att du överskattar SAS betydelse på marknaden. Andra skulle mycket snabbt ta över samtliga lönsamma linjer som SAS skulle lämna efter sig. Ja någon (läs LH) skulle kanske till och med ta över konkursboet direkt och förändra SAS. Konkursen skulle inte ha mer än marginell och mycket tidsbegränsad påverkan på flygmarknaden.
 
Personligen tror jag att du överskattar SAS betydelse på marknaden. Andra skulle mycket snabbt ta över samtliga lönsamma linjer som SAS skulle lämna efter sig. Ja någon (läs LH) skulle kanske till och med ta över konkursboet direkt och förändra SAS. Konkursen skulle inte ha mer än marginell och mycket tidsbegränsad påverkan på flygmarknaden.

Det är väl just det som är problemet i det hela...
 

Alx

Medlem
Vad är problemet med att lägga ned eller förändra/anpassa olönsamma linjer till lönsamma linjer? Förstår inte riktigt resonnemanget.
 
Vad är problemet med att lägga ned eller förändra/anpassa olönsamma linjer till lönsamma linjer? Förstår inte riktigt resonnemanget.

Förändra och anpassa är det väl absolut inget problem med. Det som däremot är ett problem är att man troligtvis lagt ner en massa linjer...
 

Alx

Medlem
Förändra och anpassa är det väl absolut inget problem med. Det som däremot är ett problem är att man troligtvis lagt ner en massa linjer...

Om det är regionaltrafik till övre Norrland du tänker på, så är ju frågan om det är ett vinstdrivet flygbolags ansvar att driva olönsamma linjer för att svenska politiker beslutat att var och varannan obygd ska kunna flyga till huvudstaden? Betydelsen av dessa orters flygförbindelser är minst sagt begränsad och Sverige skulle knappast stanna upp om man lägger ned dessa linjer. Om någon av linjerna är så viktiga för svenskt näringsliv kommer de att finnas kvar på ett eller annat sätt genom exempelvis bidrag.
 
Om det är regionaltrafik till övre Norrland du tänker på, så är ju frågan om det är ett vinstdrivet flygbolags ansvar att driva olönsamma linjer för att svenska politiker beslutat att var och varannan obygd ska kunna flyga till huvudstaden? Betydelsen av dessa orters flygförbindelser är minst sagt begränsad och Sverige skulle knappast stanna upp om man lägger ned dessa linjer. Om någon av linjerna är så viktiga för svenskt näringsliv kommer de att finnas kvar på ett eller annat sätt genom exempelvis bidrag.

Nu trampade du rätt. Ja det är en rättighet jag anser mig ha att flyga från obygden till Stockholm (Då SAS ägs av oss skattebetalare) Likaväl som att jag förväntar mig att få sjukvård, skola och allt annat som finns i Stockholm. Någonstans har man kommit fram till att hela Sverige ska leva och göra så på samma villkor, mer eller mindre. Och då kan man inte plocka bort flyget från norrland bara för att någon linje kanske inte gör vinst.

Och där har vi ett stort problem om SAS går i konkurs.
 
Toppen