Senaste nytt

Tråd för diskussion om USA immigration

AABack2ARN

Medlem
Exakt, och även som svensk skulle du kunna passera med ett federalt godkänt ID-kort även om det är väldigt få svenskar som har tillgång till dylika.Det som är avgörande för din utpassage ur landet är att flygbolagen har ditt data och registrerar detta då du går ombord på planet som tar dig ut ur USA.
 

ekf

Medlem
På flera flygplatser i USA så mixas avresande inrikes- och utrikespassagerare airside dessutom, bara det indikerar ju att det är knappast upprättande av exit-listor som TSA gör när de kollar pass.
 

chazzie

Medlem
På flera flygplatser i USA så mixas avresande inrikes- och utrikespassagerare airside dessutom, bara det indikerar ju att det är knappast upprättande av exit-listor som TSA gör när de kollar pass.

Även om de gjort så är det inget som hindrar en person att sen lämna området utan att kliva på flyget. Vad jag vet rapporterar fortfarande flygbolagen vilka som åker med ombord (dvs. lämnar landet).

Vad händer om ett bolag skulle missa att notera att en person är ombord? Naturligtvis är det väldigt liten risk, men jag som enskild passagerare skulle förmodligen inte märka något men däremot skulle det nog bli problem vid min nästa inresa....
 

agehall

Medlem
Vad händer om ett bolag skulle missa att notera att en person är ombord? Naturligtvis är det väldigt liten risk, men jag som enskild passagerare skulle förmodligen inte märka något men däremot skulle det nog bli problem vid min nästa inresa....
Ja. Jag har prövat och de är inte glada vid nästa inresa eftersom det ser ut som att du gjort en overstay. Numera när allt går elektroniskt tror jag risken för detta är extremt liten men är man orolig så kan man kontrollera status på sin virtuella I-94 hos CBP online. Största risken för strul bör numera vara om man lämnar USA med annat färdmedel än flyg och sedan flyger hem från tredje land.
 

ARNBER

Medlem
Hej utan att vara en glädjedödare skulle jag vilja be administratörer att skaffa du eget tråd för diskussionen kring gränskontrollen i US. Tack!
 

chazzie

Medlem
Hej utan att vara en glädjedödare skulle jag vilja be administratörer att skaffa du eget tråd för diskussionen kring gränskontrollen i US. Tack!

Sådan finnes faktiskt redan, med all rätt bör detta behandlas där :)

För att vara on-topic så är jag nyifken på hur SAS linje påverkat övriga aktörer mot LAX, främst då Norwegian som erbjuder direktflyg, men även till viss mån andra bolag där ett byte är nödvändigt. Ställde frågan lite tidigare i tråden, men lägger fram den igen får vi se om någon har info på det :)
 
Jag ska resa till Washington IAD och därefter vidare inrikes med ett flyg som går 2,5 timmar efter att jag landat. Tror ni det är tillräcklig marginal då jag ska checka in väskan igen?

Undrar också om SAS linje från CPH till IAD brukar landa runt utsatt tid eller om den kan vara lite tidig med en flygtid på 8h 40min? Förutsatt att flyget lyfter i tid såklart.
 
Det där är så olika från dag till dag men i påskas tog det minst en timme för mig att passera immigration + tull på IAD. Många och fulla ankomster samtidigt där på eftermiddagen.
 

nota bene

Medlem
Jag åkte den några gånger förra hösten, och när den var i tid (2 gånger av 3) var jag igenom immigration på 10 min genom maskin med re-entry ESTA. Har du inte re-entry får du minst räkna med 1h och kan ta längre.

Du har rimliga chanser att hinna med, men om det blir en försening eller är väldigt långa köer är det tight.

Den tredje flighten förra året för mig hade jag drygt 3h byte, och det gick *precis* efter att ha lyckats med att bli ombokad ARN-FRA-IAD istället för ARN-CPH-IAD. Hade jag varit kvar på ursprungskärran (vilket incheckningen sade, men loungen kunde fixa...) hade hela veckans schema gått åt helvete.
 
Jag åkte den några gånger förra hösten, och när den var i tid (2 gånger av 3) var jag igenom immigration på 10 min genom maskin med re-entry ESTA. Har du inte re-entry får du minst räkna med 1h och kan ta längre.

Du har rimliga chanser att hinna med, men om det blir en försening eller är väldigt långa köer är det tight.

Den tredje flighten förra året för mig hade jag drygt 3h byte, och det gick *precis* efter att ha lyckats med att bli ombokad ARN-FRA-IAD istället för ARN-CPH-IAD. Hade jag varit kvar på ursprungskärran (vilket incheckningen sade, men loungen kunde fixa...) hade hela veckans schema gått åt helvete.

jag reser med J1 visum, vet inte om det kommer ta längre eller kortare tid genom immigration än med ESTA

chansar på att jag hinner
 
Toppen