Senaste nytt

Tonga - en oslipad diamant i Polynesien

taxvalp

Medlem
Bakgrund:

Tonga var det sista stoppet för oss på en jorden runt-resa under vårvintern. Tidigare inlägg kring samma resa:

31 grader i mars - Conrad Bora Bora Nui med Hiltonpoäng | BusinessClass.se forum | 820 000 inlägg om resor

Niue - ett annorlunda resmål.nu | BusinessClass.se forum | 820 000 inlägg om resor

https://www.businessclass.se//forum/threads/s%C3%B6kes-tonga-stockholm-enkelbiljett.99199/

Spoiler alert: Som framgår i ovanstående tråd blev vi strandade i Tonga i fyra veckor på grund av covid-pandemin. Denna reserapport handlar dock mindre om de turerna utan mer om Tonga som resmål, även om det är svårt att bortse helt från den extra twisten.

Tonga beskrivs ibland som den oborstade kusinen i Söderhavet, det är det enda landet av storlek i regionen som aldrig har varit koloniserat och här finns vare sig hotellkedjor eller snabbmatskedjor. Det är lite högre svårighetsgrad att resa här jämfört med exempelvis Fiji och Cookökarna men med tålamod och gott humör kommer man långt. Infrastrukturen är sämre här än i andra länder i området. Faran för besökare ska inte överdrivas, den största risken för turister är lösdrivande hundar snarare än våldsbrott. Generellt är tonganerna gästfria och vänliga, inte sällan mycket präglade av kristendomen som i olika varianter är mycket stark här. Söndagar är exempelvis en strikt vilodag, fel dag att ta en joggingtur eller tvätta…

Resan dit

Vi har tidigare rest en del i området men Tonga var en ny destination för oss. Planen var att stanna i Tonga i tre nätter innan vi reste hemåt mot Sverige. Resan tid var på enkelbiljett (köpt biljett) med Air NZ i deras all-economy från Auckland. Hemresa var bokad som en enkel award Tonga-Auckland-Melbourne-Singapore-Warszawa-Stockholm med Amex 2-4-1. Det var första gången som Kristina i Tallinn bokade en resa från Tonga, en liten claim to fame.

Inför avresan hade vi följt nyhetsflödet noga och sett att Tonga inte hade några restriktioner som skulle vara aktuella för oss (vi hade rört oss långt från de dåtida smittområdena och var fullt friska). Vid incheckning på Aucklands flygplats tidigt på morgonen avresedagen höll det dock på att sluta i denied boarding. En gate-agent läste reglerna i datorn och tolkade dem som att man måste ha ett hälsointyg för att ens få boarda (detta var långt före de allmänna PCR-testernas tid) och något intyg hade vi inte. Vi var säkra på vår sak och lyckades efter en liten kraftsamling bättre med en annan agent som läste reglerna på samma sätt som vi och vi fick checka in efter en smärre pulshöjning.

Ankomst

Tongas internationella flygplats Fua’amoto ligger på huvudön Tongatapu relativt långt från huvudstaden Nuku’alofa. Vi hade beställt upphämtning via vårt första boende och även om det kostade en liten slant extra var det värt att bli hämtad och körd direkt till båten för vidare färd till vår lilla resortö.

Fafa Island Fafa-Island - welcome to Fafa Island ligger drygt en halvtimmes båtfärd från Nuku’alofa och är en liten resortö som drivs av en tysk man sedan 1980-talet. De har expanderat gradvis under åren och ingår inte i någon hotellkedja. Standarden är hög, utan att vara blingblinglyxig, och de har en tydlig eco-profil. Det finns ingen tv, inget wifi i de tiki-inspirerade hyddorna och ingen AC. Däremot är det bra standard på mat och service. Fina stränder, bra snorkling och fri tillgång till diverse flytetyg. Extremt avkopplande. Vi hade tänkt att stanna två nätter här (och en i Nuku’alofa) men bytte kort efter ankomst till en tredje natt på Fafa Island. En utmärkt kombo av tysk organisation och polynesisk gästfrihet – deras höga betyg på resesajterna är högst välförtjänt. Vi var helt ensamma gäster på ön en dag vilket inte gjorde upplevelsen sämre. Ön lades för övrigt ut till försäljning för en tid sedan, perfekt för alla som drömt om att driva en resort på andra sidan jorden. Vad kan gå fel, liksom?

IMG-4326.jpg

Strand på Fata Island. Det tar knappt en timme att gå runt ön.

0659FDBA-CF1A-48A4-8F99-D10515D3A750.JPG

Rustikt men god standard - perfekt för oss som gillar tiki!

På kvällarna gjorde vi en snabb mejlkoll via svajigt wifi i resortens hyggligt välsorterade bibliotek och varje gång kom oroväckande uppdateringar om inställda och ombokade flyg. Jag minns inte alla turer nu, men det var många ombokningar men till slut hade vi en hemresa. Trodde vi…

IMG_4364.jpg

Strandnära läge på restaurangen på Fafa Island. Halvriggad bild.

Hemresan – eller inte

Efter en avkopplande båtfärd mot Nuku’alofa gick färden vidare mot flygplatsen. På vägen stannade vår taxi till vid ett litet hotell och plockade upp ytterligare en resenär, en australisk medelålders kvinna som hade hälsat på en kompis i Tonga.

Sent på kvällen före vår avresa hade Nya Zeeland skärpt sina inreseregler och i princip stängt sina gränser. Vi hade läst om det sent kvällen före, men ordalydelsen var otydlig och vi räknade med att kunna byta plan där eftersom vi hade genomgående biljett och inte skulle passera gränsen. För att göra en lång historia kort så nekades vi och en grupp andra resenärer i samma situation ombordstigning, trots flera telefonsamtal till myndigheter och diverse överordnade. Under väntetiden på flygplatsen förtydligade NZ sina restriktioner på webben – det stod nu helt klart att vi inte fick resa hem som planerat. Vi var helt enkelt strandade…

Flygplatsen ligger ute i obygden och vi behövde hitta tak över huvudet. Vi delade en taxi med Sam, en ung britt som sedan barndomen planerat att bli yngste mannen att besöka alla världens länder, och nu var på 183/196. Vi bad taxin åka till Scenic Hotel relativt nära flygplatsen, ett hotell vi läst om i en broschyr i Niue men det visade sig vara nedlagt bär vi kom fram. Kanske skulle vi i stället testa hotellet där vi plockade upp den australiska kvinnan på vägen till flygplatsen? Det såg trevligt ut och hotellets föreståndarinna hade tagit farväl av henne vid taxin och hjälpt till med väskorna vilket gav ett gott intryck under vårt korta stopp tidigare under dagen.

Strandade

Kort snabbspolning i handlingen: Vi checkade in på Seaview Lodge på obestämd tid och blev extremt väl omhändertagna. Tillsammans med en schweizisk kvinna i vår ålder som också var strandad var vi under nära en månad de enda gästerna. Tonga gick så småningom in i full lockdown (trots att de ännu sent i november 2020 inte har några konstaterade covidfall) och vi tillbringade dagarna med distansarbete och jakt på möjliga hemresor, med mycket hjälp av glada tillrop av vännerna här i forumet.

E62C8828-8384-4765-9690-D1411813F527.JPG


I början och slutet av vår månadslånga extravistelse kunde vi dock turista nästan som vanligt. Huvudön Tongatapu är den största och mest välbefolkade men inte riktigt den vassaste rent turistmässigt. Med inställda flyg och färjor hade vi dock inte så mycket att välja på utan gjorde det bästa av det. Vi hängde en hel del i Nuku’alofa på Friends café, som är lite av en hubb för besökare och vi lärde snart känna nästan alla turister på plats. Caféet drivs för övrigt av släkten Johansson, som härstammar från Anders Albin Johansson från Tösse i Dalsland som skulle emigrera till Australien 1911 förra seklet men hamnade på Tonga i stället. I dag finns det hundratals svenskättlingar i Tonga (släkten var katoliker...) och ätten Johansson har stort inflytande i det tonganska näringslivet.

IMG-4865.jpg

Friends café ligger i Nuku'alofas mest livliga korsning...

Förutom promenader i den lilla och ärligt talat ganska ointressanta huvudstaden (även om vi charmades av den på ett osunt sätt – vi hade liksom inget val) tog vi några dagsturer i hyrbil med nyfunna vänner.

IMG-5049.jpg

Lokala brygder i snygga flaskor. Innehållet i varje flaska smakade helt olika...

Tongatapu är en ganska platt ö med en central lagun med bräckt vatten som knappast är lämplig för bad. Kusterna är desto mer tilltalande – i söder präglad av dramatiska klippor med ”blowholes” medan den lilla västsidan har mer paradisiska sandstränder som vi är vana att se dem på vykort.
IMG-4999.jpg

Strand på västkusten, stor skillnad mot sydkusten.

En av våra vänner, en man från Österrike som besökt Tonga flera gånger, bodde på Keleti Beach Resort på sydsidan. Resorten är egentligen nedlagd och mer eller mindre förfallen men har ett fantastiskt läge. De enda bekvämligheterna består av el, rinnande vatten i samt ett litet kylskåp på rummet. Ingen som helst tillgång på mat eller dryck i närområdet men för en knapp hundring per natt var det ett kap enligt vår vän. Runt södra kusten finns flera andra förfallna hotell, återkommande cykloner och skakig ekonomi gör Tonga svårbemästrat för exploatörer. Keleti Beach blev dock en favorit för oss att bada vid, nästan naturliga bubbelpooler och en kustlinje som är svår att beskriva med ord.

IMG-4668.jpg

En övergiven resort. Bilden är tagen före senaste cyklonen, nu är den ännu mer övergiven...

På västsidan bodde några av våra nyfunna vänner och här finns några enkla guest houses mer eller mindre direkt på stranden där man kan leva härligt backpackerliv. Eller snarare kunde, cyklonen Harold svepte in under vår vistelse och rev våra vänners boende. Lyckligtvis utan personskador men ägodelar inklusive pass spolades ut till havs. Själva klarade vi oss relativt bra på nordsidan av Tongatapu, vi förlorade varmvatten och wifi för återstoden av vår vistelse vilket var fullt hanterbart.


IMG-4916.jpg

Svårbadat men spektakulärt på sydkusten.

IMG_4596.jpg


Förutom kusten finns en rad mindre sevärdheter på Tongatapu, till exempel grottor och en trehövdad kokospalm. Det är inta problem att slå ihjäl några dagar här men som ofta annars i Söderhavet finns det mer avlägsna ögrupper som lockar mer. Rapporter från ögruppen Ha’apai lät mycket lovande och dit reser vi nästa gång.

1CBE1F48-9C8F-4A34-8485-F43C7D15807C.JPG

Världens åttonde underverk?

IMG-5516.jpg

Fin och oexploaterad strand. Här finns inget förutom strand. Inga hotell i sikte.

Slutsatser

Tonga är vare sig nybörjarresmål eller särskilt avancerat men inte en destination för dem som vill ha ett Maldiverna i Söderhavet. Svenska sommarmånader är högsäsong här då man kan se valar på mycket nära håll och rentav snorkla med dem. Med flygförbindelser (i vanliga fall) från Fiji, Samoa, NZ och Australien är det lätt att ta sig hit. Vi kommer garanterat att återvända hit i framtiden och då se mer än Tongatapu!

IMG-4544.jpg

Tongatapus sydkust.
 
Last edited:

Alf

Medlem
Vilken berättelse som du delar med dej. Det kan man kalla strandsatt. Beundrar att ni kunde behålla lugnet så länge, det är inte helt lätt speciellt när man inte vet när man kommer hem. Denna historia borde du kunna sälja till någon tidning för den är onekligen något utöver det vanliga resandet. Prova med en kvällstidning för där är det ju ett himla snyftande om det skulle bli ett dygns försening.

Jag antar att du skulle fått ihop en rätt lång historia med att ta med allt jobb ni måste lagt ner under tiden på att undersöka olika alternativ för att ta er hem.
 
Tack för trevlig reserapport och för övrig spännande historia såhär i efterhand. Följde även den separata tråden med stort intresse.

Snorklingen med valar på Tonga ligger högt upp på min bucketlist, så det ligger nog inte allt för långt bort med ett besök när väl flygandet och gränser öppnas upp igen.
 
Vilken otrolig resa och upplevelse. Följde även med spänning tråden när ni försökte ta er hem.
Tack för att du har tagit dig tiden att skriva om denna resa.
 
Toppen