Senaste nytt

Tjänstebilstråden

Palazzi

Medlem
Är det bättre då? Jag är tveksam...

Jag förstår inte vad ägarstrukturen skulle ha för påverkan på bilen.... Jaguar delar inga komponenter med Indiska Tata och bilarna byggs i Warwickshire & Birmingham i England.

Sedan Tata tog över Ford och Land Rover har märkena växt så det knakar. De är några bilvärldens snabbast växande varumärken idag. Samtidigt går de i bräschen för utveckling av bränslesnåla motorer med bibehållen hög kapacitet.
 

Ubbe

Medlem
Jag förstår inte vad ägarstrukturen skulle ha för påverkan på bilen.... Jaguar delar inga komponenter med Indiska Tata och bilarna byggs i Warwickshire & Birmingham i England.

Jaguar delade många komponenter med andra fordvarianter och gör så fortfarande. Självklart påverkar ägarstrukturen bilen. Kolla bara in kvalitetsförsämringen på Mercedes efter att Daimler- Chrysler gick ihop.
 

Palazzi

Medlem
Jaguar delade många komponenter med andra fordvarianter och gör så fortfarande. Självklart påverkar ägarstrukturen bilen. Kolla bara in kvalitetsförsämringen på Mercedes efter att Daimler- Chrysler gick ihop.

Det är få komponenter som fortfarande delas, och det mesta till Land Rover. Och sedan är det väl så att Jaguars nya ägarstruktur snarare förbättrat kvaliteten på bilarna och lönsamheten i företaget.

Sedan har jag en nära vän som hade en ny BMW X5 i 1 1/2 år. Under den tiden byttes två fläktremmar, elektronikfel på bakluckan, oljecyklon i motorn som ledde till byte av topplock. Totalt 48.000kr i reparationer, så tror inte tyska bilar per automatik innebär god kvalitet.

Jaguar XJ under fordägandet var faktiskt marknadens mest problemfria bil enligt referenser från teknikens värld. Det som folk kommer ihåg är dock S-type & X-type som både var tråkiga mondeokopior.
 

erc

Medlem
En tjänstebilstråd är mycket välkommen.

Hör tyvärr till de med ytterst restriktiva begränsningar från arbetsgivaren och befinner mig ganska långt från AMG-utrustade E-klassekärror med en VW Golf Variant TDI/105 BlueMotion Technology.

Näste bilbyte innebär att jag förser mig själv med förmånsbil och därmed kastar av mig alla artificiella begränsningar. Högst tänkbart att någon av Mercedes Benz businessprissatta modeller blir valet. En C-klass i kombiutförande lockar mycket.
 

Ubbe

Medlem
Det är få komponenter som fortfarande delas, och det mesta till Land Rover. Och sedan är det väl så att Jaguars nya ägarstruktur snarare förbättrat kvaliteten på bilarna och lönsamheten i företaget.

Samtliga dagens modeller byggs väl på bottenplattor från ford.
 

Palazzi

Medlem
Samtliga dagens modeller byggs väl på bottenplattor från ford.

Nej, Ford levererar inga bottenplattor till Jaguar. Chassit på nya X351 (Jaguar XJ) är dock en aluminiumkonstruktion (gör den mycket lättare än konkurrenterna); som är en vidareutveckling av bottenplattan på X350, som Ford visserligen var med och konstruerade 2004.

Dock kanske vi ska släppa diskussionen om Jaguar nu, innan den tar upp halva tråden:D Jag skulle inte heller köpa en ny Jaguar, men man får mycket bil för pengarna när man köper en begagnad. Jaguar XJ Ultimate ,som jag visade på filmen tidigare, kommer att kosta 1.2 milj ny....och kan nästan garantera att efter 3år är det under hälften...
 
1. BMW 535D
2. Mercedes E-klass

Absolut BMW!

Sedan:
wallpaper_09_big.jpg


Eller kombi:

wallpaper_03_big.jpg
 
Last edited:
Toppen