Senaste nytt

Tjänstebilstråden

Berglund

Medlem
Kan vara bra att veta också att du inte kan ladda model 3 på siperchargern i Bredden. S och X funkar men inte 3:an tyvärr av någon anledning.
Sånt där blir man ju rent trött på. Tänk då om man är ute på resa och har planerat in stopp och laddning på platsen A, därför att där finns det laddare. Plötsligt fungerar inte just den laddaren till just min bilmodell men alls andra kan ladda hur fint som helst. Då är det inte lika roligt längre!
 

flatwhite

Medlem
Kan vara bra att veta också att du inte kan ladda model 3 på siperchargern i Bredden. S och X funkar men inte 3:an tyvärr av någon anledning.
Nej just ja, Bredden är väl den enda Superchargern som inte har CCS-konverterats och då går det ju inte att ladda en Model 3 där. Det spekuleras väl i att Bredden ska läggas ned, den är för nära Stockholm.
 
Sånt där blir man ju rent trött på. Tänk då om man är ute på resa och har planerat in stopp och laddning på platsen A, därför att där finns det laddare. Plötsligt fungerar inte just den laddaren till just min bilmodell men alls andra kan ladda hur fint som helst. Då är det inte lika roligt längre!

Vet man om det så är det cool. Men det är den enda laddaren vad jag vet där du inte kan ladda en 3:a. På alla andra går det fint
 

sembl

Medlem
Som nybliven Tesla Y Performance ägare i New York tänkte jag precis samma sak hur det skulle fungera med elbil utan möjlighet att ladda hemma. Kan konstatera att det är dumt att oroa sig. Bilen står parkerad på gatan när den inte används då få garage här Brooklyn har laddmöjligheter.

Om batteriet är under 30% så finns det några snabbladdare i området. I mitt fall Barclays center där de har 75kw laddare ca 1 km från hemmet där jag toppar upp på en timme. Kostar ca $10. Passar på att handla mat eller gå på target under tiden.

Som ni fru säger, det blir svårt att gå tillbaka till en ICE bil nu. Och det är inte mer klurigt att köra elbil än bensindrivna då det finns laddstationer lite var stans som inte är superchargers. Ser fram emot att kunna pendla till Boston med den när allt väl kommer igång igen.

Som med alla andra nya saker så vänjer man sig och hittar sina rutiner oavsett om det är EL eller ICE.
 

Lauda 777

Medlem
Nej just ja, Bredden är väl den enda Superchargern som inte har CCS-konverterats och då går det ju inte att ladda en Model 3 där. Det spekuleras väl i att Bredden ska läggas ned, den är för nära Stockholm.
Fastchargern i Karlskrona fungerar inte heller till Model 3. Dock så kommer ingen av dem upp i bilens navigator och därmed heller inte i rutterna.

Vill man så kan man ladda utanför servicecentrets öppettider i Upplands Väsby. Där finns en Supercharger med CCS.
 

trskial

Medlem
Jag leasar en V60 diesel automat (modell 2019) och har 100.000 km per år och betalar 15.999 kr i månaden för den. Jag får köra ca. 25 mil i månaden med bilen. Jag ska köpa loss bilen nu vid årsskiftet. Tog leasing i januari 2020.

Leasar jag en bil med 3500 km på ett år, då kan jag köra med den bilen i fem månader, ja om ens det och sedan får jag ställa den och den kostar mig 5000 kr i månaden.

Tanten hemma köra en V40 diesel automat som är köpt kontant.
 
Jag leasar en V60 diesel automat (modell 2019) och har 100.000 km per år och betalar 15.999 kr i månaden för den. Jag får köra ca. 25 mil i månaden med bilen. Jag ska köpa loss bilen nu vid årsskiftet. Tog leasing i januari 2020.

Leasar jag en bil med 3500 km på ett år, då kan jag köra med den bilen i fem månader, ja om ens det och sedan får jag ställa den och den kostar mig 5000 kr i månaden.

Tanten hemma köra en V40 diesel automat som är köpt kontant.
Nu är detta en tjänstebilstråd men jag fattar inget förutom att din gumma har en egen betald V40.
 

fly4fun

Medlem
En annan aspekt av att köra just Tesla är alla destinationsladdare. Vi på detta forum vill ju gärna åka i business class. Så känns det varje gång jag kommer till ett hotell med destinationsladdare. Trevligast hittills var Hotel Norge i Bergen. Ingen officiell destinationsladdare men under hotellet bredvid hissen har de största och bästa p-platserna reserverats för Teslaägare.

Visa bifogad bild 111876
Under Hotel Norge i Bergen

Samma på t.ex. Steam Hotel i Västerås. Direkt utanför entrén finns gratis laddplats för Tesla, alla andra måste åka bort till ett garage och betala.

Visa bifogad bild 111877
Utanför entrén till Steam Hotel

Så betänk laddnätverket när ni väljer bil. Jättekonstigt ändå hur en amerikansk biltillverkare kan ha fått sådant stort inflytande på alla hotell i Norden.

Är på väg från Arlanda till Kiruna med min Tesla idag. Startade strax innan kl.10 fulladdad från Comfort Hotel Arlanda där jag fick gratis laddning under natten. Första stoppet blev 30 min i Sundsvall - snabbladdning, lunch och toalettbesök. Andra stoppet 25 min i Övik - snabbladdning, toa, glass och lite motion för att jag började bli sömnig efter maten. Strax innan kl 20 är jag framme i på hotell Laponia i Arvidsjaur där jag bokat övernattning. Förutom att det finns 6 st Tesla Superchargers på hotellets parkering så finns det dessutom 2 gratis Tesla destinationsladdare precis utanför hotellets entré. Som du skrev, känns lite lyxigare att få parkera närmast entrén.

upload_2020-7-30_22-0-52.png


Imorgon fortsätter resan med en fulladdad bil. Hur många som kör fossilbil vaknar upp med en (gratis) fulltankad bil när dom bor på hotell?
 
Toppen