Senaste nytt

Tjänstebilstråden

AtleFlyg

Medlem
Audi Stockholm hade en osannolikt bra kampanj på operationell företagsleasing på E-tron. 3771 kr ex moms per månad för firman (60 000 kr i miljöbonus) och förmånsvärde på drygt tvåtusen netto. Otroligt bra när man beaktar att listpriset för mitt exemplar ligger på hela 854 000 kr. Signade upp mig utan att blinka.
5470a67c-b2a0-4fcb-a3b1-7a2cf429f506

3771 var väl efter avdragen miljöbonus?
 

Lauda 777

Medlem
Följer tråden med intresse gällande den senaste utvecklingen (i tråden alltså) gentemot elbilar.

Får inte ihop en motiverande kalkyl själv, men det händer ju ständigt nya saker på denna front!

Corona fick mig också att fundera kring att använda mer bil på kontinenten, och även om det har blivit lättare att hitta laddstationer vill jag slippa huvudbry och stress.
Tittade då på laddhybrider men i de prisklasserna gick det nästan att finna rena elbilar och då var det någon mental spärr som kickade in

Ska sägas att jag är bilintresserad men använder samtidigt bil väldigt sällan. Dock har det blivit tillräckligt ofta för att jag ska störa mig på att idag inte ha någon (pga av väldigt centralt boende). Funderar fram och tillbaka, men sedan hyr jag alltid tillslut..
Någon extra bilsemester hade jag också kunnat tänka mig.

För att inte röra upp alltför många känslor hos min andra hälft försöker jag agera någorlunda förnuftigt (=inte superdyr bil som står parkerad).
Hon är rätt miljömedveten så tror att åtminstone en hybrid är ett måste.

Jag har kikat runt på bilar likt Kia Niro men inte är de jätteinspirerande.. Känns dock som ett vettigt val utifrån ett häpnadsväckande lågt pris (i min värld, men jag har inte koll på alla bilar).

Kikade också på mildhybrider, men där fann jag inga vinster. Marginellt lägre priser än Niro (i bästa fall..) men högre förbrukning och fortsatt högre utsläpp. Alla modeller jag hittade åkte på Malus enligt WLTP.

Kolla noga på alla exempel i teslakalkylen och gör en egen baserat på din körning. TCO på elbil är förbluffande lågt. Glöm inte att exempelvis Tesla inte kräver någon regelbunden service.

Vill du vara säker på att inte jaga laddare på kontinenten så är det Tesla som gäller även om det blir bättre och bättre även för andra märken.
 

flatwhite

Medlem
Ska jag vara brutalt ärlig tycker jag att ni ska glömma allt vad hybrider heter. Mild, plug-in och alla andra kreativa benämningar. Sämst i klassen är väl Toyotas "elbil" som "laddar sig själv utan att kopplas in på elnätet". Behåll nuvarande bil om kalkylen för elbil inte går ihop!

Enligt mig är hybriderna en kreativ väg för biltillverkarna att tvåla ut det sista ur felinvesteringen i produktionslinor för fossilmotorer och samtidigt blidka politikerna. Man missade helt enkelt att detta skulle komma och fortsatte att investera i en affär som (tidigare) funkat bra. Det luktar etanol all over again. Alltså inte BC-fika utan etanolbilarna, ja ni fattar...

En bekant leasade en XC90 T8 och drog på Europaresa. Han hade en räckvidd på 35 mil, sedan måste han tanka bensin. Facepalm, en Model S har nästan dubbel så lång räckvidd och är billigare som leasingbil. Och vad tusan blir andrahandsvärdet på en bensinbil med 35 mil räckvidd tänker jag, eller tänker gemene person inte så långt? På en Tesla är (var?) det garanterat 50 % i vart fall.

Om du är bilintresserad ska du definitivt titta på en Model 3. Det är enligt mitt menande helt enkelt den bästa bilen som går att köpa för pengar idag. Ja, den är lite dyr i inköp. Men läs gärna denna artikel:

Tesla Model 3 lika billig som en Volvo – om du får Volvon gratis - Tesla Club Sweden

Framför allt tre saker jag bygger uttalandet på: batteri/energieffektivitet (läs räckvidd), laddnätverk i hela världen (läs åk vart du vill) och mjukvaran. Okej, det finns småproblem men inget major.

Jag provkörde en Audi e-tron, alltså batterielbilen e-tron utan fossilmotor, inte de hybridvarianter som också heter e-tron. Blev inte alls imponerad. Hård plast och ingen regen när man släpper gasen. Byggd för fossilbilsförare skulle jag säga. Vart trycker man för att slå på autopiloten och bilen kör sig själv? Spännande ändå att man väljer att kalla den étron. Väntar man sig en försäljningssuccé i Frankrike med det namnet?

Jag vill också slå ett slag för

Teslakalkylen

Och blir det en elbil, skruva upp milen på leasingen för du kommer besöka kunderna mycket mer. Med förbättrad bilkalkyl (9,5 kr per mil i skattefri bilersättning om du betalar elen själv) och bättre affärer. Win-win! Och blir det en Tesla, använd en refferal-kod så får du 150 mil gratis laddning. Ni kan få min om ni vill.

I mångas ögon är jag nog en Tesla fanboy. Men i ärlighetens namn skulle jag kunna tänka mig en Polestar 2. Men tyvärr saknas laddnätverket. Och Volvos s.k. samarbete med Plugsurfing där de tar 13,75 kr per kWh på Bees 50 kW semisnabbladdare istället för 5 kr per kWh direkt från Bee med deras "kontant-RFID-bricka" gör att jag avstår när alternativet Tesla erbjuds. Upp till 150 kW (beroende på laddcykel), fullt laddnätverk i hela världen, typ 2 kr per kWh, inga brickor (bara att plugga in) och betalning via Amex. YOLO!

Edit: lyssna gärna på Vetenskapsradions Klotet:

Är det bäst att köra slut på sin gamla fossilbil? - Vetenskapsradion Klotet | Sveriges Radio
 
Last edited:

Palazzi

Medlem
Ska jag vara brutalt ärlig tycker jag att ni ska glömma allt vad hybrider heter. Mild, plug-in och alla andra kreativa benämningar. Sämst i klassen är väl Toyotas "elbil" som "laddar sig själv utan att kopplas in på elnätet". Behåll nuvarande bil om kalkylen för elbil inte går ihop!

Enligt mig är hybriderna en kreativ väg för biltillverkarna att tvåla ut det sista ur felinvesteringen i produktionslinor för fossilmotorer och samtidigt blidka politikerna. Man missade helt enkelt att detta skulle komma och fortsatte att investera i en affär som (tidigare) funkat bra. Det luktar etanol all over again. Alltså inte BC-fika utan etanolbilarna, ja ni fattar...

En bekant leasade en XC90 T8 och drog på Europaresa. Han hade en räckvidd på 35 mil, sedan måste han tanka bensin. Facepalm, en Model S har nästan dubbel så lång räckvidd och är billigare som leasingbil. Och vad tusan blir andrahandsvärdet på en bensinbil med 35 mil räckvidd tänker jag, eller tänker gemene person inte så långt? På en Tesla är (var?) det garanterat 50 % i vart fall.

Om du är bilintresserad ska du definitivt titta på en Model 3. Det är enligt mitt menande helt enkelt den bästa bilen som går att köpa för pengar idag. Ja, den är lite dyr i inköp. Men läs gärna denna artikel:

Tesla Model 3 lika billig som en Volvo – om du får Volvon gratis - Tesla Club Sweden

Framför allt tre saker jag bygger uttalandet på: batteri/energieffektivitet (läs räckvidd), laddnätverk i hela världen (läs åk vart du vill) och mjukvaran. Okej, det finns småproblem men inget major.

Jag provkörde en Audi e-tron, alltså batterielbilen e-tron utan fossilmotor, inte de hybridvarianter som också heter e-tron. Blev inte alls imponerad. Hård plast och ingen regen när man släpper gasen. Byggd för fossilbilsförare skulle jag säga. Vart trycker man för att slå på autopiloten och bilen kör sig själv? Spännande ändå att man väljer att kalla den étron. Väntar man sig en försäljningssuccé i Frankrike med det namnet?

Jag vill också slå ett slag för

Teslakalkylen

Och blir det en elbil, skruva upp milen på leasingen för du kommer besöka kunderna mycket mer. Med förbättrad bilkalkyl (9,5 kr per mil i skattefri bilersättning om du betalar elen själv) och bättre affärer. Win-win! Och blir det en Tesla, använd en refferal-kod så får du 150 mil gratis laddning. Ni kan få min om ni vill.

I mångas ögon är jag nog en Tesla fanboy. Men i ärlighetens namn skulle jag kunna tänka mig en Polestar 2. Men tyvärr saknas laddnätverket. Och Volvos s.k. samarbete med Plugsurfing där de tar 13,75 kr per kWh på Bees 50 kW semisnabbladdare istället för 5 kr per kWh direkt från Bee med deras "kontant-RFID-bricka" gör att jag avstår när alternativet Tesla erbjuds. Upp till 150 kW (beroende på laddcykel), fullt laddnätverk i hela världen, typ 2 kr per kWh, inga brickor (bara att plugga in) och betalning via Amex. YOLO!

Edit: lyssna gärna på Vetenskapsradions Klotet:

Är det bäst att köra slut på sin gamla fossilbil? - Vetenskapsradion Klotet | Sveriges Radio

Håller med i stort, men min situation är att jag just nu inte har en gammal ”fossilbil” att köra slut på.

Jag kan såklart köpa en rolig bil (sportbil eller elbil) men har kommit att inse att jag inte ens kan försvara det gentemot mig själv efter att ha snittat 400mil/år med min förra bil
Det är däremot lätt att dras med i denna tråd, och jag har sannerligen varit en syndare gällande irrationella inköp förr

Söker nu bara den bästa (inte nödvändigtvis lika med bra) kalkylen för riktigt låg användning, men med möjligheten att kunna ta den på en långresa om det skulle bli aktuellt. Så ingen minibil, och automat är krav.
Nu kommer säkert någon påpeka att hyra eller bilpool är det billigaste alternativet, men jag är för bekväm helt enkelt

Därmed ser jag bara att jag har tre alternativ:
1. Köpa någons begagnade fossilbil och köra slut på. Eller lagerbilar från 2018 som av anledning inte lyckats säljas.
Här finns väl oändligt av bilar som har kvar på garanti, eller med rätt försäkring kan vara intressanta. Då jag inte kör så mycket så är inte skillnader om 0,1L förbrukning per mil något som gör varken till eller från.

Här kan man nog uppfylla kraven i alla möjliga prisklasser, om man hittar bra pris för rätt försäkringsvillkor. En grupp vänner byggde en AI-tjänst för att analysera villkoren, så har hittat en del sweet spots för riktigt billiga fordon.
Inser dock att jag kanske inte ska göra prispressande till en sport utan köpa en bil jag gillar

2. Köpa en hybrid/mildhybrid då Malus enligt WLTP-cykeln annars gör att elbil framstår billigt (iofs det som är tanken).
Inte hittat många hybrider som löser ekvationen, men möjligen två:

a) Nu är det väl ingen bil jag betänker, men Ford Puma ST-Line har turbo och mildhybrid-lösning som gör att de plockar ut 155hk, och släpper ut 99g CO2, från 3-cyl på 1L.
200.000kr inkl rabatt, 0,47L/mil och 850kr i årsskatt är svårt att tävla med.
Synd nog har den bara manuell låda

b) Kia Niro/Hyundai Kona för 250.000kr, 0,35L blandat och 360kr i årsskatt.
130 mil på en tank är rätt lockande för att slippa tanka så ofta.

3. Ren elbil. Får väl lita på er som fått ihop kalkylen och göra en grundligare analys. Eller om det är just eldriften jag vill åt (och kan strunta i allt övrigt som rör bilen) vänta tills Dacias elbil kommer om 8-9 månader.
Kände lite att min gräns gick där, men kanske överraskar de. 200.000kr och 35mil enligt WLTP säger rykten. Är man beredd att lägga motsvarande 450.000 (eller mer fördelaktiga kalkyler på bilar som normalt säljs kontant för 450) går det säkert att hitta.


Även om Tesla och Polestar 2 verkar bra så tycker jag inte de känns rätt för mina behov. Hur billiga de än blir så blir de inte billiga nog för mina mycket begränsade behov.
Och skulle jag unna mig något för kuls skull, för betydligt mer pengar, så hade de heller inte betänkts. Blir det något roligt så måste det vara Italienskt (eller en brittisk Morgan)
 
Vi har lånat en Audi E-tron över natten. Vilken fantastisk bil . Jag ska försöka få igenom den som tjänstebil. Jag har en fundering hur man löser långkörningar. Jag bor i Stenungsund och kör till Sundsvall ett par gånger per år. Audin kommer ju bara ca 30 mil på en laddning. Det blir ju ett antal stopp och hur gör man om det är upptaget på alla laddststioner? Jag gissar att ju fler laddhybrider och elbilar det finns ju trängre blir det vid alla laddställen. För 90% av all körning är det perfekt men långkörningarna känns lite osäkert.
 
Min enda "långresa" med elbil var Uppsala-Alingsås med en Nissan Leaf. Jag valde att ladda två gånger. Första gången käkade jag och shoppade lite. Andra gången var det bara väntan.

Jag tror att jag hade kunnat klara mig på en laddning. Det är ganska mycket kvar när bilen säger 0%, vilket man kan se med appen LeafSpy.

Om man kollar på abetterrouteplanner.com, så blir det två stopp Stenungsund-Sundsvall. 52 min i Örebro och 53 min i Gävle. (ta bort Ionity och sätt startladdning till 100%).
 

Lauda 777

Medlem
Vi har lånat en Audi E-tron över natten. Vilken fantastisk bil . Jag ska försöka få igenom den som tjänstebil. Jag har en fundering hur man löser långkörningar. Jag bor i Stenungsund och kör till Sundsvall ett par gånger per år. Audin kommer ju bara ca 30 mil på en laddning. Det blir ju ett antal stopp och hur gör man om det är upptaget på alla laddststioner? Jag gissar att ju fler laddhybrider och elbilar det finns ju trängre blir det vid alla laddställen. För 90% av all körning är det perfekt men långkörningarna känns lite osäkert.

Provkör Tesla. (Ja, det blir lite tjatigt) innan ni bestämmer er. Laddnätverket är oslagbart.
 

Lauda 777

Medlem
Håller med i stort, men min situation är att jag just nu inte har en gammal ”fossilbil” att köra slut på.

Jag kan såklart köpa en rolig bil (sportbil eller elbil) men har kommit att inse att jag inte ens kan försvara det gentemot mig själv efter att ha snittat 400mil/år med min förra bil
Det är däremot lätt att dras med i denna tråd, och jag har sannerligen varit en syndare gällande irrationella inköp förr

Söker nu bara den bästa (inte nödvändigtvis lika med bra) kalkylen för riktigt låg användning, men med möjligheten att kunna ta den på en långresa om det skulle bli aktuellt. Så ingen minibil, och automat är krav.
Nu kommer säkert någon påpeka att hyra eller bilpool är det billigaste alternativet, men jag är för bekväm helt enkelt

Därmed ser jag bara att jag har tre alternativ:
1. Köpa någons begagnade fossilbil och köra slut på. Eller lagerbilar från 2018 som av anledning inte lyckats säljas.
Här finns väl oändligt av bilar som har kvar på garanti, eller med rätt försäkring kan vara intressanta. Då jag inte kör så mycket så är inte skillnader om 0,1L förbrukning per mil något som gör varken till eller från.

Här kan man nog uppfylla kraven i alla möjliga prisklasser, om man hittar bra pris för rätt försäkringsvillkor. En grupp vänner byggde en AI-tjänst för att analysera villkoren, så har hittat en del sweet spots för riktigt billiga fordon.
Inser dock att jag kanske inte ska göra prispressande till en sport utan köpa en bil jag gillar

2. Köpa en hybrid/mildhybrid då Malus enligt WLTP-cykeln annars gör att elbil framstår billigt (iofs det som är tanken).
Inte hittat många hybrider som löser ekvationen, men möjligen två:

a) Nu är det väl ingen bil jag betänker, men Ford Puma ST-Line har turbo och mildhybrid-lösning som gör att de plockar ut 155hk, och släpper ut 99g CO2, från 3-cyl på 1L.
200.000kr inkl rabatt, 0,47L/mil och 850kr i årsskatt är svårt att tävla med.
Synd nog har den bara manuell låda

b) Kia Niro/Hyundai Kona för 250.000kr, 0,35L blandat och 360kr i årsskatt.
130 mil på en tank är rätt lockande för att slippa tanka så ofta.

3. Ren elbil. Får väl lita på er som fått ihop kalkylen och göra en grundligare analys. Eller om det är just eldriften jag vill åt (och kan strunta i allt övrigt som rör bilen) vänta tills Dacias elbil kommer om 8-9 månader.
Kände lite att min gräns gick där, men kanske överraskar de. 200.000kr och 35mil enligt WLTP säger rykten. Är man beredd att lägga motsvarande 450.000 (eller mer fördelaktiga kalkyler på bilar som normalt säljs kontant för 450) går det säkert att hitta.


Även om Tesla och Polestar 2 verkar bra så tycker jag inte de känns rätt för mina behov. Hur billiga de än blir så blir de inte billiga nog för mina mycket begränsade behov.
Och skulle jag unna mig något för kuls skull, för betydligt mer pengar, så hade de heller inte betänkts. Blir det något roligt så måste det vara Italienskt (eller en brittisk Morgan)

Vettigt resonemang men du kommer inte att kunna hålla dej till 400 mil per år med en Model 3. :cool:
 

Fidde

Medlem
Vi har lånat en Audi E-tron över natten. Vilken fantastisk bil . Jag ska försöka få igenom den som tjänstebil. Jag har en fundering hur man löser långkörningar. Jag bor i Stenungsund och kör till Sundsvall ett par gånger per år. Audin kommer ju bara ca 30 mil på en laddning. Det blir ju ett antal stopp och hur gör man om det är upptaget på alla laddststioner? Jag gissar att ju fler laddhybrider och elbilar det finns ju trängre blir det vid alla laddställen. För 90% av all körning är det perfekt men långkörningarna känns lite osäkert.
Laddhybrider tar inte upp platser på snabbladdare längs med vägen med undantag för typ Outlander som faktiskt har möjlighet att ”snabbladdas”. Men generellt passar inte kontakterna som används för den höga strömstyrkan, laddningen är smärtsamt långsam om det ändå skulle gå. priserna är ibland per minut och då blir det ordentligt dyrt eftersom man inte kan ladda lika snabbt som en ren elbil.

På platser med långsam laddning (köpcenter, matbutiker, vanlig parkering) så står laddhybriderna där men det är ju lite av tanken, förhoppningsvis finns det tillräckligt många platser för både och, t.ex. som i parkeringsgaraget vid jobbet där det finns över 70laddare så det räcker för alla.

Om det är upptaget eller ur funktion längs vägen så får man vänta eller hitta annan laddare. Kommer ju fler och fler laddare så problemet minskar men vill man slippa oroa sig är det nog Tesla som gäller där man byggt så många laddare per ställe att risken för problem när man kommer fram ska vara så låg som möjligt och man ser lediga laddare i bilens kartor.

Själv hade jag nog klarat mig med elbil från typ Polestar/Audi men jag har inte familj och oftast inte bråttom när jag åker längre sträckor och tyckt det var kul att testa.
 
Du kan även se till att ha en egen bil privat, och använda tjästebilen som just tjänstebil, på så sätt behöver du inte ta upp något förmånsvärde men bolaget betalar alla kostnader för tjänstebilen.

Jag har precis bytt arbetsgivare och ska få (tvingande) en tjänstebil/förmånsbil och har funderat på detta upplägg.

Jag har en egen privatbil och vill endast använda tjänstebilen i tjänsten för att slippa förmånsvärdet - är det möjligt? Arbetsgivaren säger att Skatteverket sällan går med på det. Min kontring är att jag vill ha automat och dragkrok för att kunna använda bilen privat.

Frågan är alltså om Skatteverket accepterar det hela utan en massa trassel?
 
Toppen