Ska jag vara brutalt ärlig tycker jag att ni ska glömma allt vad hybrider heter. Mild, plug-in och alla andra kreativa benämningar. Sämst i klassen är väl Toyotas "elbil" som "laddar sig själv utan att kopplas in på elnätet". Behåll nuvarande bil om kalkylen för elbil inte går ihop!
Enligt mig är hybriderna en kreativ väg för biltillverkarna att tvåla ut det sista ur felinvesteringen i produktionslinor för fossilmotorer och samtidigt blidka politikerna. Man missade helt enkelt att detta skulle komma och fortsatte att investera i en affär som (tidigare) funkat bra. Det luktar etanol all over again. Alltså inte BC-fika utan etanolbilarna, ja ni fattar...
En bekant leasade en XC90 T8 och drog på Europaresa. Han hade en räckvidd på 35 mil, sedan måste han tanka bensin. Facepalm, en Model S har nästan dubbel så lång räckvidd och är billigare som leasingbil. Och vad tusan blir andrahandsvärdet på en bensinbil med 35 mil räckvidd tänker jag, eller tänker gemene person inte så långt? På en Tesla är (var?) det garanterat 50 % i vart fall.
Om du är bilintresserad ska du definitivt titta på en Model 3. Det är enligt mitt menande helt enkelt den bästa bilen som går att köpa för pengar idag. Ja, den är lite dyr i inköp. Men läs gärna denna artikel:
Tesla Model 3 lika billig som en Volvo – om du får Volvon gratis - Tesla Club Sweden
Framför allt tre saker jag bygger uttalandet på: batteri/energieffektivitet (läs räckvidd), laddnätverk i hela världen (läs åk vart du vill) och mjukvaran. Okej, det finns småproblem men inget major.
Jag provkörde en Audi e-tron, alltså batterielbilen e-tron utan fossilmotor, inte de hybridvarianter som också heter e-tron. Blev inte alls imponerad. Hård plast och ingen regen när man släpper gasen. Byggd för fossilbilsförare skulle jag säga. Vart trycker man för att slå på autopiloten och bilen kör sig själv? Spännande ändå att man väljer att kalla den étron. Väntar man sig en försäljningssuccé i Frankrike med det namnet?
Jag vill också slå ett slag för
Teslakalkylen
Och blir det en elbil, skruva upp milen på leasingen för du kommer besöka kunderna mycket mer. Med förbättrad bilkalkyl (9,5 kr per mil i skattefri bilersättning om du betalar elen själv) och bättre affärer. Win-win! Och blir det en Tesla, använd en refferal-kod så får du 150 mil gratis laddning. Ni kan få min om ni vill.
I mångas ögon är jag nog en Tesla fanboy. Men i ärlighetens namn skulle jag kunna tänka mig en Polestar 2. Men tyvärr saknas laddnätverket. Och Volvos s.k. samarbete med Plugsurfing där de tar 13,75 kr per kWh på Bees 50 kW semisnabbladdare istället för 5 kr per kWh direkt från Bee med deras "kontant-RFID-bricka" gör att jag avstår när alternativet Tesla erbjuds. Upp till 150 kW (beroende på laddcykel), fullt laddnätverk i hela världen, typ 2 kr per kWh, inga brickor (bara att plugga in) och betalning via Amex. YOLO!
Edit: lyssna gärna på Vetenskapsradions Klotet:
Är det bäst att köra slut på sin gamla fossilbil? - Vetenskapsradion Klotet | Sveriges Radio
Håller med i stort, men min situation är att jag just nu inte har en gammal ”fossilbil” att köra slut på.
Jag kan såklart köpa en rolig bil (sportbil eller elbil) men har kommit att inse att jag inte ens kan försvara det gentemot mig själv efter att ha snittat 400mil/år med min förra bil
Det är däremot lätt att dras med i denna tråd, och jag har sannerligen varit en syndare gällande irrationella inköp förr
Söker nu bara den bästa (inte nödvändigtvis lika med bra) kalkylen för riktigt låg användning, men med möjligheten att kunna ta den på en långresa om det skulle bli aktuellt. Så ingen minibil, och automat är krav.
Nu kommer säkert någon påpeka att hyra eller bilpool är det billigaste alternativet, men jag är för bekväm helt enkelt
Därmed ser jag bara att jag har tre alternativ:
1. Köpa någons begagnade fossilbil och köra slut på. Eller lagerbilar från 2018 som av anledning inte lyckats säljas.
Här finns väl oändligt av bilar som har kvar på garanti, eller med rätt försäkring kan vara intressanta. Då jag inte kör så mycket så är inte skillnader om 0,1L förbrukning per mil något som gör varken till eller från.
Här kan man nog uppfylla kraven i alla möjliga prisklasser, om man hittar bra pris för rätt försäkringsvillkor. En grupp vänner byggde en AI-tjänst för att analysera villkoren, så har hittat en del sweet spots för riktigt billiga fordon.
Inser dock att jag kanske inte ska göra prispressande till en sport utan köpa en bil jag gillar
2. Köpa en hybrid/mildhybrid då Malus enligt WLTP-cykeln annars gör att elbil framstår billigt (iofs det som är tanken).
Inte hittat många hybrider som löser ekvationen, men möjligen två:
a) Nu är det väl ingen bil jag betänker, men Ford Puma ST-Line har turbo och mildhybrid-lösning som gör att de plockar ut 155hk, och släpper ut 99g CO2, från 3-cyl på 1L.
200.000kr inkl rabatt, 0,47L/mil och 850kr i årsskatt är svårt att tävla med.
Synd nog har den bara manuell låda
b) Kia Niro/Hyundai Kona för 250.000kr, 0,35L blandat och 360kr i årsskatt.
130 mil på en tank är rätt lockande för att slippa tanka så ofta.
3. Ren elbil. Får väl lita på er som fått ihop kalkylen och göra en grundligare analys. Eller om det är just eldriften jag vill åt (och kan strunta i allt övrigt som rör bilen) vänta tills Dacias elbil kommer om 8-9 månader.
Kände lite att min gräns gick där, men kanske överraskar de. 200.000kr och 35mil enligt WLTP säger rykten. Är man beredd att lägga motsvarande 450.000 (eller mer fördelaktiga kalkyler på bilar som normalt säljs kontant för 450) går det säkert att hitta.
Även om Tesla och Polestar 2 verkar bra så tycker jag inte de känns rätt för mina behov. Hur billiga de än blir så blir de inte billiga nog för mina mycket begränsade behov.
Och skulle jag unna mig något för kuls skull, för betydligt mer pengar, så hade de heller inte betänkts. Blir det något roligt så måste det vara Italienskt (eller en brittisk Morgan)