Senaste nytt

Tjänstebilstråden

Lauda 777

Medlem
Totalkostnaden blir oftast ändå lägre med en "vanlig" bil så länge ni inte har typ 20 års avskrivning på bilen. Man har den väl ungefär 3 år (tjänstebil, inte privatbil) och på den tiden kan jag tanka ungefär 15000 liter bensin för att ändå inte nå upp till inköpspriset för en ren elbil. ;)

Miljöaspekter absolut (eller!?) men totalkostnad, njaa.

Njä det är ju mer som spelar in. T.ex. ett rejält lågt förmånsvärde. Ser man dessutom till prestandan så är det rekordlågt. Sen dras ju även miljöbonusen av efter 6 månader.

Just totalkostnaden är det som gör elbilen till vinnare.
 

Brandten

Medlem
Njä det är ju mer som spelar in. T.ex. ett rejält lågt förmånsvärde. Ser man dessutom till prestandan så är det rekordlågt. Sen dras ju även miljöbonusen av efter 6 månader.

Just totalkostnaden är det som gör elbilen till vinnare.

Jag hade betydligt lägre förmånsvärde på min bensinare än vilken Tesla som helst. Prestandan.... Att jag troligtvis inte kan ha dragkrok eller dra vettig vikt? Eller accelerationen? Eller att en resa från A till B KOMMER ta mycket längre tid för att jag måste ladda? Högre däckslitage (merkostnad). Jag vet att de som kör elbil tycker det är kanon (jag körde själv en Model X midsommarveckan och tycker den var grym!) men jag köper tyvärr inte ekonomisnacket, just nu.

Vi får väl enas om att tycka olika helt enkelt.
 

Valley

Medlem
Nog så sant så att det är billigare att köra normal bil om du äger den själv. Men det börjar jämnas ut ganska bra nu. Och om VW gör slag i saken med sin prissättning är allt elbilen förbi med hästlängder.

Skulle jag köra jämförelsen med i3 vs Clio som väl kanske kan matcha storleksmässigt och så väljer man privatleasingalternativet och 1 000 mil/år.
Då blir Clio mellan 5' - 10' "billigare" under dessa 3 år. Drivmedelspris 17,-/l

Om jag skulle fixa elbil för jobbresorna skulle jag sänka drivmedelskostnad med 50' - 60' /år (4 000 - 5 000 mil/år). Skatt med en, snart, 8'- 10' (efter nyår) / år
Och då tror jag inte det skiljer speciellt mycket i totalkostnad efter redan 2 år. För tjänstebilen har jag legat på totalkostnad, all inklusive, om 250' - 300'under 24 - 30 mån ägande.
Näst senaste stannade på 260' för 23 mån.
 

Valley

Medlem
Hittade nu en mer professionell jämförelse av Teknikens Värld. Vill man åka en (för svensk del) normalstor bil så är elbil ett dyrt alternativ än så länge.

i3 - 37,37/mil

Clio - Energy The 90 - 31,60/mil
Zoe - 30,80/mil

E-Pace D180AWD - 55,82/mil
I-Pace - 77,80/mil

Leaf - 35,36/mil
Micra IG T90 - 29,39/mil

Tesla X 100D - 108,69/mil
Och vad skall man jämföra Teslan med? Kanske MB 350D - 75,96/mil eller BMW 530D - 67,60/mil
 

MrDollar

Medlem
Kalkylen blir "positiv" för en leksak? (tesla) Jag har inte kollat länken så jag vet egentligen inget alls av vad den avhandlar, därför jag frågade!
Det är inte fråga om recensioner, åsikter, gissningar utan kalkyler. Du får gärna berätta hur en kalkyl blir sämre för att sajten har ordet "Tesla" i namnet?
 

fly4fun

Medlem
Kalkylen blir "positiv" för en leksak? (tesla) Jag har inte kollat länken så jag vet egentligen inget alls av vad den avhandlar, därför jag frågade!

Varför inte bara klicka och kolla?
Annars så skrev jag en sammanfattning ovan "räkna på kostnader för i stort sett alla tjänstebilar och jämföra totalkostnaden"
Blir ganska intressant när man kan jämför totalkostnaden efter skatt för en Volvo V70 vs Modell 3 eller Toyota Prius vs BMW i3.
 
Toppen