Senaste nytt

Tjänstebilstråden

Valley

Medlem
Byter jobb och då dags för ny bil. Basbelopp är lite svävande men jag räknar med runt 8, kanske tom 8,5. Väntar även på info gällande leasingbolag som företaget använder. Vi har en förstabil i familjen men min kommer ändå behöva rulla ganska mycket både i jobb och fritid. 2 barn, 9 och 12 som håller på mycket med sport, dvs bör finnas plats i bilen. Kan gärna tänka mej en hybrid/ laddhybrid eller liknande för att hålla nere förmånsvärdet. Provkörde faktiskt en Lexus NX nu under dagen, aldrig kört någon tidigare och tyckte den kändes ok men tyckte den var lite "skrikig" vid acceleration samt lite trög. Tar gärna emot tips!

Ta en titt på E-Klasspriserna nu när man kör (Hedin) mycket fina kampanjer.
Annars var favoriten hos grabben vår X3. Men om det är dubbla hockeytrunkar som skall med lär det bli lite trångt i en sådan.
 

Valley

Medlem
Bara inse man är totalt körd i huve't
Påbackad och in på verkstad med bilen i en vecka. Då kom också chansen att , free of charge, få testa en 320i Touring som jag sneglar på. Eftersom hjärnan har sagt att det är en klart förnuftig bil som också är väldigt bra prissatt.
Så när man väl lämnar hyresdisken har det i vanlig ordning slagit slint och man kommer istället åka runt i en 340i GT. Varför blir det alltid så här?
 

Niclas.J

Medlem
Bara inse man är totalt körd i huve't
Påbackad och in på verkstad med bilen i en vecka. Då kom också chansen att , free of charge, få testa en 320i Touring som jag sneglar på. Eftersom hjärnan har sagt att det är en klart förnuftig bil som också är väldigt bra prissatt.
Så när man väl lämnar hyresdisken har det i vanlig ordning slagit slint och man kommer istället åka runt i en 340i GT. Varför blir det alltid så här?

Kör 330i GT och M140i. GT är en mycket trevlig bil som jag varmt kan rekommendera, bra kompromiss av komfort, körkänsla, lite högre sittposition utan att vara SUV, jättebra innerutrymmen, etc. Med 40i-motorn finns det inte mycket kvar att önska, den är en juvel (om än inte lika aggressiv i 340i jämfört med MP-versionen).
 

PGillner

Medlem
Vet att det inte är den billigaste tjänstebilen, men vill ändå slå ett slag för Volvo V90 T8 (plug-in hybrid). Efter lång väntar har jag nu äntligen fått den nya bilen. Det är en mycket bra byggkvalitet, komforten är den bästa jag upplevt i en Volvo och kunkurrerar helt klart med andra premiumbilar.
Så här långt är jag riktigt nöjd och att det är nästan 400 hk (i power läge) gör ju inte bilen direkt tråkigare... :)
 

Mikeswede

Medlem
Hej, dags för ny tjänstebil. Kör idag Volvo XC 60 och är mycket nöjd. Tycker dock att den är relativt dyr. Tittar runt på lite olika alternativ (SUV). Tycker att SKODAS bägge modeller KAROQ och framförallt KODIAQ verkar ntressanta. Är det någon som har erfarenhet av dessa som tjänstebil ? Någon som har haft både Volvon och dessa ? Hoppas få lite nyttig info inför helgens testkörningar.

MVH

Mikael
 
Hej, dags för ny tjänstebil. Kör idag Volvo XC 60 och är mycket nöjd. Tycker dock att den är relativt dyr. Tittar runt på lite olika alternativ (SUV). Tycker att SKODAS bägge modeller KAROQ och framförallt KODIAQ verkar ntressanta. Är det någon som har erfarenhet av dessa som tjänstebil ? Någon som har haft både Volvon och dessa ? Hoppas få lite nyttig info inför helgens testkörningar.

MVH

Mikael
Nu tittar jag inte på tjänstebil utan egen privat bil. Mina val står mellan Skoda Superb L&K och Skoda Kodiaq Scout.
Provkörde Kodiaqen en dag sen, och har kört Karoqen tidigare.
Kondiaqen har finare och bättre tillval än Karoqen. Jag hade valt Kodiaqen mellan dom dom två suvarna då jag tycker den här bättre tillval och känns mer kvalitét.
 

Valley

Medlem
Kör 330i GT och M140i. GT är en mycket trevlig bil som jag varmt kan rekommendera, bra kompromiss av komfort, körkänsla, lite högre sittposition utan att vara SUV, jättebra innerutrymmen, etc. Med 40i-motorn finns det inte mycket kvar att önska, den är en juvel (om än inte lika aggressiv i 340i jämfört med MP-versionen).

Har 50Kg Labbe som vill följa med också :)
 

Valley

Medlem
Hej, dags för ny tjänstebil. Kör idag Volvo XC 60 och är mycket nöjd. Tycker dock att den är relativt dyr. Tittar runt på lite olika alternativ (SUV). Tycker att SKODAS bägge modeller KAROQ och framförallt KODIAQ verkar ntressanta. Är det någon som har erfarenhet av dessa som tjänstebil ? Någon som har haft både Volvon och dessa ? Hoppas få lite nyttig info inför helgens testkörningar.

MVH

Mikael


Vad med Nissan Qashqai - Men den kanske är mindre än Skodorna ?
Volvo XC 90 har jag haft en gång. Kommer inte hända igen. Hade varit billigare att köra en Bentley.
 

FL07

Medlem
Har någon provkört den nya 3-serien? BMW rullar ut den uppdaterade elhybriden 330e nu i sommar. Sex mils räckvidd på el är ett bra steg upp från tidigare generationens 330e. Vi kan väl kalla det fyra mils realistisk räckvidd med lite tyngre högerfot. Med andra ord blir räckvidden på el faktiskt användbar för många som pendlar en kortare sträcka till jobb (och speciellt de som har laddmöjlighet på jobbet). F.d. 330e utan utrustning hade ett förmånsvärde på 2900 kr/mån. Lär bli högre nu, men fortfarande ett attraktivt val.
 
Toppen