Senaste nytt

Tjäna poäng vid USA flytt

jth

Medlem
Angående kredit scoren så kan det också löna sig att ta upp detta med ditt företag som en del i "transfer package", du kan kanske få ett kreditkort av dom till att börja med för att börja bygga upp din kredithistorik, eller hjälpa till med escrow-konto som Senator beskriver. Om du funderar på att köpa ditt boende och ta lån så är nästan det ett måste.
Man får annars räkna med att köra med billiga debitkort och låga kreditlimitar det första året eller så om man inte får någon hjälp med att starta sin kredithistorik. Att söka kort och bli nekad är som Dr. Miles skriver, INTE en bra start.
 

jth

Medlem
jth: Ja the Wire är min enda referens, lite därför vi ska åka dit och titta efter lite olika bostadsområden :) Vi har tittat på lägenheter i fells point bla.

Fells Point, särskilt Upper area, är bra, många miljonärer som bor där. Det är nästan i klass med Inner harbor, där hela hamnområdet har gjorts om och blivit snyggt och säkert. De lite mer osäkra områdena ligger främst norrut och nordöst om själva stadskärnan. Är ni mer intresserade av förortsliv så är det främst Howard county och Ellicott City ni ska titta på, som jag skrev ovan.
 

nangi

Ny medlem
Vilken info ni på forumet sitter på! Har googlat som en tok när det gäller kreditkort frågan och inte hittat så givande svar.

Så jag passar på att ställa lite fler :)

Vi har tänkt att hyra lägenhet eftersom vi antagligen bara stannar i två år. Ska inte jobba på ett företag utan på en statlig organisation (NIH).

Är kreditkort en nödvändighet i USA? I Sverige så funkar det ju bra med bara ett betalkort :) Vad innebär det i praktiken att bara ha debitkort och lågkredit. Jag tänker mig att bara man har pengar på kortet så är det väl inget problem. Men det kanske är annorlunda i USA? Har inget kreditkort i Sverige.
 

OliT

Medlem
Det går att använda ett debit-kort till det mesta, men det blir kärvare vid bilhyror och annat där det tas ut depositioner. När jag var tre månader i staterna hade jag mitt svenska Amex och ett kontokopplat kort från Wells Fargo, det fungerade utmärkt.
 

Senator

Moderator
Vilken info ni på forumet sitter på! Har googlat som en tok när det gäller kreditkort frågan och inte hittat så givande svar.

Så jag passar på att ställa lite fler :)

Vi har tänkt att hyra lägenhet eftersom vi antagligen bara stannar i två år. Ska inte jobba på ett företag utan på en statlig organisation (NIH).

Är kreditkort en nödvändighet i USA? I Sverige så funkar det ju bra med bara ett betalkort :) Vad innebär det i praktiken att bara ha debitkort och lågkredit. Jag tänker mig att bara man har pengar på kortet så är det väl inget problem. Men det kanske är annorlunda i USA? Har inget kreditkort i Sverige.

Nej, det är inga problem. Men eftersom du tänkte tjäna poäng som har vi besvarat frågan kopplat till denna. Och då är det kreditkort som gäller om inte din bank i USA har egna kort man tjänar poäng på som sedan flyttas vidare till något program.

Min högst personliga åsikt är att debitkort skall undvikas av två skäl:
Varför inte tjäna gratis 30 dagar extra till det personligt kassaflöde?
Vid strul (bedrägeri, stöld eller kanske resor) kan väl andra (läs banken) ligga ute med pengarna och inte jag

Så du kom med frågan om poäng och kreditkort, och det är den vi har besvarat :)
 

agehall

Medlem
Leva utan kreditkort i USA är nästan en praktisk omöjlighet skulle jag säga. I Sverige är det många som inte tycker om att ha "krediter" men i USA är hela landet baserat på att man har det. Om du inte skaffar ett kreditkort och kör med det kommer du troligen att skapa dig mer problem.
 

Storsteffe

Medlem
Det går att använda ett debit-kort till det mesta, men det blir kärvare vid bilhyror och annat där det tas ut depositioner. När jag var tre månader i staterna hade jag mitt svenska Amex och ett kontokopplat kort från Wells Fargo, det fungerade utmärkt.

Det som händer enligt min erfarenhet när det gäller hyrbil och hotell är att man får lägga in depositionen "kontant" dvs det dras en summa extra på debit kortet som förs tillbaka vid hyrans/vistelsens slut. Så var det iaf för ett antal år sedan(längre än vill erkänna) men är ganska säker, kan kolla detta när Texas har vaknat till liv ;)
 

Storsteffe

Medlem
Leva utan kreditkort i USA är nästan en praktisk omöjlighet skulle jag säga. I Sverige är det många som inte tycker om att ha "krediter" men i USA är hela landet baserat på att man har det. Om du inte skaffar ett kreditkort och kör med det kommer du troligen att skapa dig mer problem.
Ja håller med till 100% det krånglar till det. Ta kontakt med en bank som jag skrev tidigare så tror jag att de kan lösa detta, du kan behöva intyg från arbetsgivaren, bank etc. men du har ju lite tid på dig så jag tror att det ska gå bra.
 

agehall

Medlem
Det som händer enligt min erfarenhet när det gäller hyrbil och hotell är att man får lägga in depositionen "kontant" dvs det dras en summa extra på debit kortet som förs tillbaka vid hyrans/vistelsens slut. Så var det iaf för ett antal år sedan(längre än vill erkänna) men är ganska säker, kan kolla detta när Texas har vaknat till liv ;)

Det är fortfarande normen. Man får dessutom räkna med att det tar upp till två veckor innan man får tillbaka den depositionen.
 

YYZ

Medlem
Jag har gjort transfer av svenskt amex till Kanada och det funkade väldigt smidigt. Ingen credit score behövs och man får sign up bonus för det nya kort man tecknar. Jag hade haft svenskt SAS amex i mindre än ett år när jag gjorde transfern. Jag har Gold Rewards kortet nu och det är ett bra vardags och resekort. 1 poäng/$. Dubbla poäng på matvaror och bensin och trippla poäng vid köp av flygresor. 1:1 överföring till BAEC, Delta, Flying Blue och Aeroplan (Air Canada). Detta är ett smidigt och bra sätt att bygga upp credit score för att kunna ansöka om andra kort eller för den delen kunna skaffa mobilabonnemang och liknande. Som sagt detta gäller i Kanada men jag är ganska säker på att det funkar på samma sätt i USA.
 
Toppen