Senaste nytt

Tips till SAS - starta möjlighet tjäna statuspoäng på award resor

ELOS

Medlem
Detta (se länk) kanske kunde vara ett intressant alternativ för SAS för att locka till resande och fylla upp kabinen och minska berget av oinlösta eurobonus poäng. Kanske 0,25xmiles i statusgrundande poäng?

TIER POINTS ON AWARD FLIGHTS TIED TO COVID-19 RECOVERY PLAN
Under the new policy, all members of Virgin Atlantic Flying Club will earn tier points regardless of how they book their flights – with cash, Miles Plus Money, or with Flying Club miles. The move makes it easier for frequent flyers to get closer to elite status no matter how they choose to pay for their travel.

“The introduction of tier points for redemption flights is an industry-leading move that will help customers progress to Silver or Gold membership more quickly and, in turn, enjoy even more rewards with their membership,” Oli Byers, senior vice president of data and customer loyalty at Virgin Atlantic, said in a press release. “We also know our customers love the vouchers we offer, so we’ve improved these to make the conditions simpler and more generous so they are even easier for customers to use.”

The move is one of several by the British carrier encourage travelers to return to the skies during the COVID-19 pandemic. Virgin Atlantic previously extended all flyers’ elite status by six months in March 2020, and will extended them another six months on Sept. 1, 2020. The extension allows flyers to take advantage of their full status benefits when they are comfortable traveling again. In addition, flyers will have more time to use miles or take advantage of elite status rewards. The extensions will soon be reflected when users login to their accounts.
 

Frisk78

Medlem
Jag ser ingen vinning för Sas egen del att "bergen" av Eurobonus extrapoäng ska minska, för använder vi oss av dessa så blir det en kostnad för koncernen.

Sedan så kan du faktiskt boka "poäng + pengar" för att få både status- och extrapoäng. Dock inte i kombination med 2-4-1 voucher.
Jag har bokat en sådan resa tidigare och även budat på upgrade på samma till business (som gick igenom) och det blev en bra väg till Guld för min del.
 

fcx

Medlem
Den typen av resonemang leder i förlängningen, tror jag, till ett program med ett revenuebaserat uttag, likt hur intjäning/uttag fungerar på exempelvis Norwegian.
 

ELOS

Medlem
Om jag har förstått det rätt är kabinfaktorn väldigt låg på långlinjerna. Detta kan vara ett tidsbegränsat erbjudande för att locka till att spendera eurobonuspoäng när flygen ändå "går tomma" för att upprätthålla slot och transportera frakt.
 

mha321

Medlem
Att ge baspoäng tror jag som tidigare talare inte är någon jättebra idé.

Därmot kanske det skulle finnas en poäng i att dela ut kvalificerande segment på det? Det är till större del frikopplat från de faktiska priserna. Lite på samma sätt som de flesta större hotellprogram numera ger kvalificerande nätter även för award-bokningar.

Men just nu är det not tvärt om -- SAS måste göra i princip allt de kan för att folk ska boka revenuebiljetter. Det är ett större problem med cashflow än oinlösta eb-poäng i balansräkningen just nu.
 

Canadien

Medlem
Man kan ju tänka sig att de öppnar upp något slags last-minute awards på långlinjerna för att minska EB-poängberget (skrivs ju in som en skuld i bokföringen). Om mer än 50% är obokat i en viss klass 7 dagar före avresa så säljs awards för halva poängpriset t ex.

EDIT:
Det är dock orealistiskt att SAS IT skulle kunna få ihop en lösning som stödjer detta på kortare tid än 5 år, och då är förhoppningsvis den här pandemin över
 

WF789

Medlem
Man kan ju tänka sig att de öppnar upp något slags last-minute awards på långlinjerna för att minska EB-poängberget (skrivs ju in som en skuld i bokföringen). Om mer än 50% är obokat i en viss klass 7 dagar före avresa så säljs awards för halva poängpriset t ex.
Positivt for egenkapital, men negativt for likviditet som er hovedproblemet på kort sikt.
 

Linmet

Medlem
1. Skulden lär väl ändå rimlighetsbedömas i bokföringen och inte vara helt kostnadsförd till 100% då det inte är sannolikt allt kommer belasta bolaget. Dock försiktighetsprincip. men inte 100%. När poängen förfaller vänds kostnaden / skulden helt för sas = bra

2. hur tusan bygger man upp ett berg av eurobonuspoäng. Obegripligt :) (som konsument dvs)
 
Toppen