Senaste nytt

Tips på taxi i Istanbul

Jonas C

Medlem
Bokade en resa till Istanbul igårkväll. Flyger med red-eye flighten från AMS som ankommer kl 4.20. Hur tar man sig in till stan med kollektivtrafik, och hur mycket bör man räkna med att det kostar? Sen undrar jag också om man kan använda betalkort för att köpa biljetten, eller måste man ta ut cash.
 

PYRZ

Medlem
Bokade en resa till Istanbul igårkväll. Flyger med red-eye flighten från AMS som ankommer kl 4.20. Hur tar man sig in till stan med kollektivtrafik, och hur mycket bör man räkna med att det kostar? Sen undrar jag också om man kan använda betalkort för att köpa biljetten, eller måste man ta ut cash.

Jonas, du kan ta tunnelbana (M1) från flygplatsen mot Aksaray. Beror dock på vart du vill "hamna". Om jag minns rätt så börjar tågen gå först vid kl 0600. Kostar 3 TRY om du bara köper enkel polett, annars kan du köpa ett "Istanbul card" som du kan ladda på med pengar, då blir det billigare och du slipper stå i kö och köpa biljett/polett varje gång.

Det går att ta flygbuss också, som bland annat tar dig till Taksim. Bussar brukar börja gå vid 0400.
 

T_J

Medlem
Jag har varit en del i Istanbul och aldrig haft strul med taxi. Vill minnas att jag har betalat runt 300 SEK från flyget till Radisson i Ortaköy under rusningstrafik. Har dock inte bara plockat bilar från gatan utan bett kund eller hotell att ringa efter en bil. Tydligen så är bilarna som kör från flygplatsen rätt hårt kontrollerade så där bör man kunna känna sig rätt trygg vad gäller pris. Räkna inte med säkerhetsbälten bak dock ;)
 

NyfikenGrau

Medlem
Jag har varit en del i Istanbul och aldrig haft strul med taxi. Vill minnas att jag har betalat runt 300 SEK från flyget till Radisson i Ortaköy under rusningstrafik. Har dock inte bara plockat bilar från gatan utan bett kund eller hotell att ringa efter en bil. Tydligen så är bilarna som kör från flygplatsen rätt hårt kontrollerade så där bör man kunna känna sig rätt trygg vad gäller pris. Räkna inte med säkerhetsbälten bak dock ;)

Kan hålla med om det. Taxin *från* flygplatsen kändes mer "kollad" och lurades inte, en taxi vi bad om var också ok, men taxin vi stoppade själva på gatan var den som blåste oss med manipulerad taxameter. Dock blev vi inte uppraggade av taxichaffisen, så jag skulle nog säga att det var ett slumpmässigt stickprov.
 

Jonas C

Medlem
Det går att ta flygbuss också, som bland annat tar dig till Taksim. Bussar brukar börja gå vid 0400.

Har inte bokat hotell än, men det blir antingen Conrad eller något mindre hotell i Taksim. Bussarna känns helt klart som ett prisvärt alternativ, dock verkar det som att de har slutat köra, på grund av upproren som skedde tidigare i år. Stämmer detta tro, eller går bussarna som vanligt nu?
 

PYRZ

Medlem
Det var länge sedan jag tog bussen men enligt deras webbsida så ska de fortfarande köra till Taksim som vanligt, fast lite längre ner, mittemot Divan hotel. Beror inte på demonstrationerna utan Taksim torget är numera avstängd för trafik, man har helt enkelt byggt tunnlar mm.

Havatas

Annars rekommenderar Conrad. Bra utsikt mot Bosporen, speciellt från executive loungen högst upp. Men man är beroende av att åka taxi, då det inte finns t-bana/spårvagn i närheten.
 

PYRZ

Medlem
Har aldrig använt mig av dessa men det går att hitta några reviews på nätet om de. Bra priser, men det beror på vart man ska... Kan man ta tunnelbanan så känns det lite onödigt att betala 20€ när t-banan kostar drygt 6kr :)
 

taxvalp

Medlem
Jag har anlitat Efendi Travels transferservice vid två tillfällen och det har fungerat utmärkt. Betalade 20€ Atatürk-Taksim så sent som i maj i år men ser nu att de tycks ha höjt till 25€.

Senast gjorde jag nybörjarmisstaget att glömma en väska i bilen, vilket jag upptäckte när jag skulle checka in på hotellet strax efter midnatt. Receptionisten ringde Efendis kontor och tio minuter senare var väskan hos mig utan knussel. Bra stresstest av verksamheten.

Istanbul Airports Transfer Services Partner of Turkey Travel Planner Tom Brosnahan- Online booking with payment to driver - Transportation Reservation Form - Istanbul Atatürk and Sabiha Gökçen Private Airport Transfer Service, private airport transfe
 
Toppen