Senaste nytt

Tips på städer där man lever billigt?

Jag försöker fortfarande locka med något mer ovanligt resmål, så jag får något spännande att läsa om (för du bloggar väl på BC.se då??) ;)

Uruguay är ett av de säkraste länderna i Sydamerika, och Montevideo är kanonfint.

Var inne på Mexico och Panama ganska länge men sen kom alla "kartell" dokumentärer som jag sett på youtube upp i minnet och då övergav jag den tanken relativt snabbt. Visst är risken liten att man skulle drabbas personligen men det känns inte riktigt värt risken.

Uruguay vet jag inte mycket om gällande hur säkert det är..

Sydamerika är ju otroligt vackert på sina håll och kanter och en spännande världsdel men jag vet inte riktigt, jag är nog lite för feg för att flytta dit själv.

Det var dock en fräsch lägenhet du länkade. (Precis vad jag är ute efter)

Gillar även följande skarpt:

Just a block away from the City Hall, the Art History Museum (MuHAr), the tourist information center and the bus stop of the Tour Bus!
Very well connected with all the Shopping Centers, Terminal station (Tres Cruces shopping) and all the must see of Montevideo.

Arround the area you can find: supermarkets, banks, foreign exchange office, restaurants, drugstores, gourmet and deco shops, bookshops and hairdresser's.

Hur är det med matpriserna i Montevideo för jag kan inte laga mat utan det blir restaurang alla dagar i månaden. :p
Måste även putsa rejält på min spanska om jag ska klara av att bo där.

Tack för tipset!
 
Last edited:

Jonas C

Medlem
Ett tips är annat att bo på Holiday Inn Express Zhabei, som kostar ungefär 250kr per natt inkl frukost. Bodde där under mitt besök i Shanghai och jag tyckte att det var ett ganska hyfsat hotell. Det ligger inte mitt i centrum men är nära beläget till kollektivtrafik. Det kanske är ett vettigare alternativ mot att hyra en lägenhet då det både ligger inom ditt budgetspektrum, samt att du kommer att tjäna en massa IHG Rewards poäng.
 
Jag glömde tillägga: Det är givetvis positivt om staden har bra eller i alla fall okej väder Januari - Juni.
Dvs, helst inga ställen som har mycket oväder under denna period.
 
Ett tips är annat att bo på Holiday Inn Express Zhabei, som kostar ungefär 250kr per natt inkl frukost. Bodde där under mitt besök i Shanghai och jag tyckte att det var ett ganska hyfsat hotell. Det ligger inte mitt i centrum men är nära beläget till kollektivtrafik. Det kanske är ett vettigare alternativ mot att hyra en lägenhet då det både ligger inom ditt budgetspektrum, samt att du kommer att tjäna en massa IHG Rewards poäng.

Intressant. Blir cirka 22.000 SEK för 3 månader vilket känns relativt okej. Kan man ta sig lätt till centrum så kan det ju vara ett alternativ. Jag har ju nyvunnen status hos IHG - ingår det gratis frukost/rumsuppgradering då?

Fördelen med hotell:

1. Engelskspråkig personal
2. Slipper bädda sängen/städa. :p
3. Poäng till hotellprogram.
4. Eventuell gratis frukost beroende på hotell/status.
5. Oftast faciliteter som gym osv.
 
Last edited:

A380*G

Medlem
@pep @A380*G Hur svårt(mkt jobb) är det att få visum till Vietnam +15dagar och Kina +72h ?

Tror inte det är svårt vare sig till Vietnam eller Kina. Men pep får svara på Vietnam då jag inte är insatt.

För Kina kan du få turistvisum via kinesiska ambassaden utan problem. Bor du i Sthlm är det bara att svänga förbi deras visumcentral som ligger nära Gärdet.
 

Jonas C

Medlem
Intressant. Blir cirka 22.000 SEK för 3 månader vilket känns relativt okej. Kan man ta sig lätt till centrum så kan det ju vara ett alternativ. Jag har ju nyvunnen status hos IHG - ingår det gratis frukost då?

Tar ungefär 20 minuter till centrum med metron. Men sen får man ju inte glömma att man även kan ta sig till andra delar av staden väldigt lätt därifrån. Frukost ingår på alla HI Express, dock var den inte mycket att hänga i julgranen. En av de sämre hotellfrukostarna jag har ätit (ätbart med inte i samma klass som Hilton eller Radisson), men med tanke på priset så är det helt OK.
 
Tar ungefär 20 minuter till centrum med metron. Men sen får man ju inte glömma att man även kan ta sig till andra delar av staden väldigt lätt därifrån. Frukost ingår på alla HI Express, dock var den inte mycket att hänga i julgranen. En av de sämre hotellfrukostarna jag har ätit (ätbart med inte i samma klass som Hilton eller Radisson), men med tanke på priset så är det helt OK.

Ok, men så länge det finns rostat bröd och kanske lite te/kaffe så vore det bra. Alltid skönt att kunna få i sig något på morgonkvisten.

Finns det någon affär i närheten eller måste man åka de 20 minuterna till citykärnan om man t.ex bara vill ha något simpelt snack att förära? :p

Känns kanske lite drygt att behöva åka nästan 1 timme T/R varje gång man ska äta dock?
 

joemume

Medlem
Jag är tyvärr ingen äventyrsmänniska på den fronten av att bo allt för nära/i djungel och skog. (Rädd för ormar) :p
Har alltid varit en stadsmänniska så därför siktar jag på en storstad med nära till shopping, bra mat osv.
Sedan kan man ju göra utflykter till stränder när man nu kännner för det. :)

Med den budgeten så håller jag med Senator. Försök hitta nåt billigt som du delar med nån i Colorado. Att sitta ensam, var än du är i världen - utan pengar, suger....
 

Palazzi

Medlem
Ännu en idé har slagit mig angående detta, om du bestämmer dig för Asien. Lågprishotell från Malaysiska Tune Hotels håller ju alltid bra standard, och de expanderar som tusan i Asien (även i England).

Tittade snabbt igenom priserna och på de flesta håll får du ett rum för 800-1.200kr för 10d. Du kan inte boka längre än 10d i taget, men en rad med flertalet bokningar fungerar utmärkt. Kan inte tänka mig att du kan få bättre boende för under 3.000kr, med tanke på att de söker bra lägen i större städer.

Filippinerna, Malaysia, Indien, Thailand och Indonesien ger priser runt 3.000kr/mån, medan Japan (Okinawa) landar på ca 8.500kr/mån. Australien är däremot tämligen dyrt, om man ska bo länge....

Titta på detta hotell i Indiska Ahmedabad:
http://www.tunehotels.com/tune_media/images/Hotel/india/tunehotels-ahmedabad-exterior.jpg
http://www.tunehotels.com/tune_media/images/Hotel/india/tunehotels-ahmedabad-room2.jpg
http://www.tunehotels.com/tune_media/images/Hotel/india/tunehotels-ahmedabad-restaurant2.jpg

Svårt att tänka mig bättre boende för det priset, med bemannad reception 24h/dygn :)
 
Toppen