Senaste nytt

Tips på städer där man lever billigt?

Jag skulle åka till USA, min favis delstat Colorado och t.ex. Boulder eller Fort Collins som är väldigt trevliga. Hitta några room-mates och hyra ett rum för under $500 per månad. Eftersom både är universitetsstäder kommer du hitta mycket folk i din ålder. Austin, TX är ett annat het tips.

Jag har varit lite inne på USA (främst Las Vegas, New York, Boston och Los Angeles) men priserna sticker snabbt iväg. Visst, det går om man är flera stycken.
Lite mer sugen på Asien just nu i alla fall men det är inte omöjligt att det blir en månad i USA också.

Andreas. http://www.shangri-la.com/uploadedF...tairs/Gobo_Upstairs_Lounge_and_Grill_Menu.pdf priser till ett bättre ställe. Ingen aning om övriga priser eftersom mitt första riktiga besök i KL blir i september.

Verkar som riktigt trevliga priser. Lutar mer och mer mot Kuala Lumpur faktiskt. Där ska man enligt en bekant till mig klara sig väldigt bra på engelska också.

Finns det något negativt att ta upp om Kuala Lumpur som man bör ha i beaktning?
 
Last edited:

MarSecLtd

Medlem
Endast varit på KLIA i transit innan och där är ju engelska inga problem. Som fd koloni till GB så ska inte engelskan vara nått problem.
 
Endast varit på KLIA i transit innan och där är ju engelska inga problem. Som fd koloni till GB så ska inte engelskan vara nått problem.

Ska fundera några veckor på detta men det lutar åt Kuala Lumpur med avfärd strax efter jul och vara borta fram till Juli. Lägenheten jag länkade känns prisvärd och det verkar vara en bra värd.
 

David

Medlem
Har varit i KL en handfull gånger, tycker man klarar sig bra på engelska. Smidigt med mono-rail för att ta sig runt i staden och restauranger/barer finns i alla möjliga prisklasser.
 

Palazzi

Medlem
Du behöver inte åka längre än till Funchal, Madeira! Portugisernas svajiga ekonomi samt gynnsam Euro gör det perfekt.
Ön/Öarna är väldigt fina, Funchal har ett bra uteliv och temperaturen är konstant hög (nåja..).

Lite mer exotiskt numera när europeiska turister helt verkar övergett öarna till förmån för Kanarieöarna.. Givetvis finns det fortfarande turister, men inte som "förr".

Perfekta flygtider för den som vill komma och hälsa på, och du tar dig snabbt tillbaka till den Europeiska kontinenten (främst TAP). Även Easyjet flyger, året runt, direktflyg till London så det är smidigt med snabba weekends.
 
Istället för att lägga upp till 8K per månad på boende så rekommenderar jag att du delar med någon, hyr in dig hos någon istället. Då får du både billigare boende och träffa nya människor samtidigt!

I BCN är det ytterest vanligt att det bor flera personer i samma lägenhet, även när man är 35-40 år.
 

Alx

Medlem
Jag delar din ormskräck!! Min är EXTREM!! På grund min fobi gillar inte heller jag alltför äventyrliga resmål eller boenden.

Jag avråder starkt från Thailand och Bali. Thailand har osunt många ormar och inte ens i parkerna i centrala Bangkok kan man vara säker på att slippa möten med ormar. På Bali såg jag fler ormar än jag har tvingats möta under hela mitt liv... :( Annars en mycket trevlig ö...

Men man kan ju ha tur också. Jag utmanade ödet och besökte nyligen det land som i min ormfobifyllda värld huserar all världens "ondska" utan att se en enda orm; Australien! :D
 

Singapore

Medlem
Fördelarna med KL är:

- Bra valuta för pengarna när det gäller boende.
- Nu vet inte jag vad du tycker om lågprisflyg, men du kan ju åka riktigt billigt till Singapore, Thailand, Indonesien, Borneo, Hong Kong etc.
- Ekvatorialt klimat.
-Generellt så tycker jag att man klarar sig hyfsat bra på engelska för att vara i Asien.

Om jag skulle varit i din sits så skulle jag nog välja ett ännu billigare boende och sedan försöka uppleva lite mer länder i närheten istället. Men å andra sidan behöver det ena inte utesluta det andra.
 
Toppen