Senaste nytt

Tips på städer där man lever billigt?

Sofia

Medlem
Min bekanta säger att man inte alls tänker på Nordkorea (jag var ju tvungen att fråga, och hon är amerikan) så det är nog lugnt. Det känns som att det är mindre risk att Nordkorea smäller av nåt än att några muslimska separatister gör samma sak i tex Jakarta
 

nota bene

Medlem
Thailand/Vietnam är billigt. Är i Bangkok nu på väg till USA, här går att hitta 2rum+kök för typ 3-400 THB/m2 så går att välja storlek om man vill ha boendekostnad på 5000 eller 8000. Det går utmärkt att leva billigt i Bangkok, men det är turistvarning på många priser, och det lönar sig att pruta på många olika saker! Det är dock en kultur som finns i många länder...

Har en kompis som kommer från sydkorea (Busan) och hon säger att det är ganska billigt.

Vet inte så mycket om övriga länder i denna region eftersom jag inte varit där!

Om du har en budget på 8000 SEK/mnd är det lätt att hitta bra boende i sydostasien, det handlar mest om att hitta en stad där du har den mix av uteliv, shopping och närhet till stränder, natur etc. Bangkok är ca 2h bussresa till närmsta vettiga strand vid denna tid på året (söder om Pattaya).

Exempel på lokalbuss inom stan i Bangkok THB 6 (drygt 1 kr), Maxresa med skytrain THB 45. Vettig middag från gatustånd 30-50 THB, om du är van att äta stora portioner får du kanske beställa två, så dubbla isf priset. Motorcykeltaxi ca 2 km ska kosta ca THB 30, men som turist får du ofta en quote på 100 eller något som definitivt skall prutas till 50, annars är det bara att gå till någon annan förare. Taxi går på ca 1/10 av vad det kostar i Sverige, dock kan det vara extremt opraktiskt om det råder trafikstockning (vilket det brukar göra).

Ett problem med t.ex. bangkok är att engelska inte räcker särskilt långt då du ska åka taxi, motorcykeltaxi etc. Men hitta någon vänlig själ som kan ge dig adressen skriven på thai så går det normalt finfint. Vid shopping i gatustånd, marknader etc. är engelskkunskaperna mycket arierande, men pekande och räknande med fingrar tar en dit man vill. I alla större köpcentrum, bättre restauranger etc. pratas det engelska.
 

MarSecLtd

Medlem
Dhaka/Bangladesh ligger på min "Bucket list" har vissa kollegor som alltid åker dit mellan arbetspassen. Karachi går fett bort. Har varit i Pakistan ett antal gånger för min fd arbetsgivare. Kommer ALDRIG åka tillbaka med egen betalad biljett.
 
Ett expertutlåtande om priset på det här vore uppskattat.
https://www.airbnb.com/rooms/870615

Spontant känns det som mycket för pengarna. Fint boende, nära till det mesta, nybyggt, fin utsikt, 24/7 security, pool, bio (nåväl), squashplan, gym, gratis (secure) parkering etc.

8000 SEK / månad vilket min budget klarar.
I Kuala Lumpur - vad får man räkna med att betala på restaurang? (normal middag på standard/bra restaurang dvs)
 
Last edited:

Senator

Moderator
Jag skulle åka till USA, min favis delstat Colorado och t.ex. Boulder eller Fort Collins som är väldigt trevliga. Hitta några room-mates och hyra ett rum för under $500 per månad. Eftersom både är universitetsstäder kommer du hitta mycket folk i din ålder. Austin, TX är ett annat het tips.

Köp en billig begagnat bil, spara pengar så du kan åka ut två gånger för att juridiskt vara korrekt med US CBP. Ohört trevliga "städer" med pulserande liv, fantastiskt väder, och trevliga människor.

Skicka PM om du vill ha hjälp i Colorado..
 
Toppen