Tips på snabb skidweekend i Europa från Göteborg, med kort transfer från flygplatsen till skidbacken

Diskussion i 'Resmål & visum' startad av Jakob Österberg, 19 Januari 2017.

1. Jakob Österberg

Jakob Österberg Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Jag tänkte försöka klämma in en weekend någonstans i Europa med utgångspunkt från Göteborg. Det jag letar efter är vilka skidorter det finns som ligger nära flygplatsen, eller som har bra anslutningar med t ex tåg med täta avgångar direkt från flygplatsen till skidorten.

Drömmen är att hitta något ställe som jag kan åka iväg till på morgonen, stå i skidbacken vid lunch och sedan åka hem kvällen efter. Det måste inte nödvändigtvis vara en lördag-söndag men vill helst slippa långa transfers med buss, taxi eller hyrbil osv.

Jag har sneglat på den här kartan, men blir inte klokare för det
    Ski Airports in Europe - flights to Ski Resorts in Europe - J2Ski

Någon som har idéer, tips eller erfarenheter om bra skidåkning nära flygplatser?

2. olo

olo Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Bara en spekulantion med en söndagskärran från Genève vara en spelar i pusslet? Har för mig att den går ganska sent.

Jakob Österberg gillar detta.
  3. ekf

ekf Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    GOT-CPH-GVA t&r med SAS exvis borde väl passa? Du kan vara i Geneve vid strax efter kl 10 och åka hem vid 20-tiden, tror iofs inte de tiderna finns alla veckodagar.
    Väl i Geneve har du ca 1h-1h15 i minibuss till flera orter, tex Chamonix eller Flaine som jag kan rekommendera. Lägg på en halvtimme så tar du dig till Avoriaz som också hör till ett fint system jag skulle vilja åka tillbaka till.

JimmyH, Jakob Österberg och hg1980 gillar detta.
  4. Lonelyflyer

Lonelyflyer Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    På jobbet snackade de om Zell am see, flyg till Salzburg med Lufthansa och sen en timme vidare.
    Även Bad Gastein är samma område, verkar vara nåt slags svenskt paradis

Jakob Österberg och Johan67 gillar detta.
  5. Jakob Österberg

Jakob Österberg Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Geneve är ju briljant! Närmaste skidbacke en kvart med taxi från flygplatsen.
    Ska kolla på Salzburg också. Tack för tips!

6. bhen

bhen Medlem

Kanske flyg till München och vidare med buss( går varje timme typ) till Garmisch?
    Provar den själv i februari fast med hyrbil pga småbarn.

7. Jakob Österberg

Jakob Österberg Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Kan också funka, tack! Lufti har bra flygförbindelser från Göteborg till Munchen.

8. Agö

Agö Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Kör du Genève kan jag också tipsa om charmiga Champéry med tillgång till hela Portes du Soleil (samma system som Avoriaz som @ekf nämnde ovan). Ca. 10 mil, tågförbindelser finns från flygplatsen.

Jakob Österberg och ekf gillar detta.
  9. olo

olo Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Är förresten inte Sofia känd för att ha nära mellan storstad och skidåkning? #tänkerFritt

10. jag kan annars tipsa om att Lufthansa tycker Genève är billigt, så affärsklass ligger på ca 3 500kr. Vi åker nu i februari, och då blir det Zermatt som är ca 2t med bil.

Annars kan du flyga till Zurich och ta tåget till flera ställen ganska enkelt. Jag tittade på Innsbruck som bas, mycket inom ca en timme därifrån.

Börnen och FlyingScan gillar detta.

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!