Senaste nytt

Tips på saker att göra i Genève?

erhel

Medlem
Nästa vecka ska jag en sväng till Genève i tjänsten. Nu har det slumpat sig så att det har blivit en i princip tom dag, och det ger lite utrymme för att se staden också. Ni som har varit där, vad ska jag hitta på under en dag?

Dessutom kommer vi så klart att behöva äta. Har ni några tips på bra restauranger?
 

Malu

Medlem
Jag var i Genève på en mässa för några år sedan. Mitt intryck då var att staden präglas mycket av verksamheten kring FN, andra diplomatiska inrättningar och diverse högkvarter för organisationer och samarbetsorgan. Det innebär tyvärr att det är ganska dyrt... Genèvesjön är naturligtvis ett måste. Promenera i parker. Köp en klocka. ;)
 
Genéve är så klart generellt en dyr stad som det mesta i Schweiz. Men också en trevlig stad!

Min rekommendation är att du tar bussen till de Botaniska trädgårdarna (10 min) och sedan knallar runt där, nära centrum och fina grönområden. Gå sedan längs sjön via strandpromenaden tillbaka till stan, där har du ju diverse restauranger att välja på. Har inga konkreta tips på mat, tror att det överlag är bra kvalitet överallt.

Kolla även in de äldsta delarna av stadskärnan och kyrkan som finns där om du har intresse av sådant.

Shopping kan ju vara något annat som kan vara kul?

Missa inte heller att plocka upp gratis tågbiljett till centrum från flygplatsen direkt efter baggage-pickup.
 

SWEDE

Medlem
Nästa vecka ska jag en sväng till Genève i tjänsten. Nu har det slumpat sig så att det har blivit en i princip tom dag, och det ger lite utrymme för att se staden också. Ni som har varit där, vad ska jag hitta på under en dag?

Dessutom kommer vi så klart att behöva äta. Har ni några tips på bra restauranger?

Passa på att lära dig något/mycket om dinkor!
Här finns också en del svenska juveler, samt att man förstår varifrån de första klockorna kom!
The Patek Philippe Museum
 

erhel

Medlem
Tack för alla svar och tips! Bc.se är verkligen underbart vid sådana här tillfällen. Sjön har jag förstått är ett måste, och jag har blivit inbokad på hotell bara ett stenkast därifrån. Båttur låter trevligt (tack för tipset Agö) eftersom det fortsatt kommer vara sommar där nästa vecka.

Jag har greppat att det inte direkt är en billig stad, och kan också konstatera att traktamentet inte kommer att räcka till. Malu är på spåret varför jag ska till Genéve, så det blir ett par dagar inne i FN-komplexet. Därför blir det extra lockande att vara ute resten av tiden. Men som klockintresserad verkar också Patek Philippe museet klart intressant.

Tar fortsatt gärna emot tips på var man ska bege sig för en riktigt bra restaurang, det kommer nog bli tillfälle för ett sånt besök med kollegorna.
 

Lonelyflyer

Medlem
Att göra i Genève?

Passa på o köp choklad, det finns en handel i stan som gör egen som är ganska dyr men fantastiskt bra, typ moliere eller nåt sånt.
 
Toppen