Senaste nytt

Tips på restauranger/caféer/barer i Prag

Magnus_K

Medlem
Kampa Group

Dessa två är bra också! En lång lunch vid vattnet är nice.
Dom hade ett ställe innan som hette Cowboy men det var visst stängt.
Annars hade det väldigt fin utsikt över hela Prag.
 

011430121

Medlem
Tack @Sofia för att du drog igång tråden, och tack alla som svarat med tipsen, Vi är ett gäng som kallar oss "Gubbresan" som åker till Prag första helgen i oktober, vi blir 12 stycken något av ovanstående som passar för det antalet eller något som inte passar?
 

Ozz

Medlem
Jag har en liten Italienare som verkligen kan rekommenderas. Giovanni som ligger ett stenkast från Old Town Square är en liten trattoria där man sitter ute i den trånga gränden. Långt ifrån glitter och glamour men en familjär mysig restaurang där den lagrade parmaskinkan är ett måste till förrätt. Vettiga priser, finfin service och bra viner gör denna lilla doldis till en vinnare i mina ögon.
 

olo

Medlem
Ölhallar rustika: 1.U Fleku, finns egentligen ingen som kan konkurrera med ölhall från 1600- talet där det luktar svett:) mycket bra svart öl.

Vilket även är en turistfälla, så visst kan det vara roligt att besöka - men man bör vet om det.

Jag såg restaurangen på Staropramen och var något skeptisk och undrade om det verkligen kunde vara något. Men så hamnade jag där trots allt och blev mycket positivt överraskad. Bra mat, och festligt med en bar som blandar goda öldrinkar.
 

BAS

Medlem
Kul med alla tips här, ska definitivt testa några av dessa när jag åker till Prag i höst.

Jag gillar verkligen Prag, men det här med att hitta bra restauranger är inte helt enkelt. Bra pubar med god rejäl mat finns i varje gathörn, men att få tag på en bra stek är nästan omöjligt. Enda gången jag varit riktigt nöjd med en stek var en entrecote på Cafe de Paris, Cafe de Paris, Praha (ej att blanda ihop med Hotel Paris restaurang, som har bra betyg på t.ex. Tripadvisor, men där maten var kass, i alla fall när vi åt där).

En liten favorit är Klub Cestovatelu, Vítejte v Klubu cestovatelů! - Klub cestovatelů Praha - cestování, poznávání, dobrodružství Definitivt ingen finkrog, här är det billig och hygglig Libanesisk mat i en liten och gemytlig lokal som gäller. Få turister, ligger i lite "skumma" kvarter strax söder om nationalteatern.

Vad gäller U Fleku, håller jag med att det är en turistfälla, men har man inte varit där tidigare tycker jag ändå att det är värt ett besök, särskilt om man gillar öl. Deras egna öl är en mörk variant, och trots att jag har svårt för mörka tjeckiska öl, så tycker jag att denna är riktigt god. Men 59 kr för en 40 cl öl i Prag är hutlöst (även om det "bara" är ca 20 sek :)).
 
Undvik allt på turiststråken så blir det säkert bra. Jag åt väldigt gott hemlagat och billigt på en liten sidgata när jag var där sist.
 
Toppen