Senaste nytt

Tips på restauranger/caféer/barer i Prag

Svante

Medlem
Har ALDRIG och jag menar ALDRIG råkat ut för att jag får fler "sträck" på min nota än vad jag/sällskapet druckit i Prag eller annorstädes i Tjeckien. Så det är inget jag tycker du ska oroa dig för. U Vejvodu är en "turistfälla" med priser därefter.
 

Homer

Medlem
U Fleku och i synnerhet U Kalicha är de värsta turistfällorna.
Påfrestande kypare som försöker pracka på en mer/fler/större och annat än vad man vill ha
ständigt tjat om snapsar osv., räknar fel och ger sig själv dricks. Usch!
 

sembl

Medlem
Hemingway kan vara busy utan sitt helre i baren och kolla när de jobbar. @Senator som är dryckeskung kan säkert återberätta den kvällen. Utan tvekan ett av de trevligaste barerna med mixologer enligt mig.
 

Homer

Medlem
Lämnar tre raka bud på bästa restauranger: 1. Bellevue ( håller alltid) 2. V Zatisi ( håller längre och lite billigare)

Håller med om att de där är bra, samma ägare* har ytterligare 2 restauranger Mlýnec och Žofín garden
Den sistnämnda har jag aldrig besökt, men av de övriga 3 är V Zatisi förstahandsvalet (bäst pris men jag
tyckte även maten var bäst). Bellevue och Mlýnec där betalar man mycket för läget.

* Zátiší Group | Restaurace Praha |
 

Per N

Medlem
Instämmer angående U Fleku, har samma erfarenhet där. Samma med U Medvidku, gäller att kontrollräkna notan. Testade även något som vi uppfattade som inhemsk ölhall och där fick vi inte ens beställa. Vi som turister var inte välkomna där så det finns nog blandat med bra och dåligt i Prag precis som på många andra ställen.
 

maba

Medlem
Jag skulle absolut rekommendera Restaurang Deminka som ligger i Prag 2 en kort promenad från nationalmuseet. Trevlig atmosfär och robust tjeckisk mat, jag garanterar att ni inte blir besvikna
http://www.deminkapalace.com/en/deminka-palace-restaurant/

Ett ok mikrobryggeri som även har ölprovning är Pivovarsky Dum beläget även det i Prag 2 nära tunnelbanestation I.P. Pavlova. Här kan ni bl.a. testa bananöl o_O Pivovarský Dům

Jag avråder starkt från ett besök på U Fleku, en av Prags största turistfällor.
 

HON-II

Medlem
Det stämmer: U Fleku är en av de få historiska ölhallarna som har överlevt (men det är alltid smockfullt med turister. Bra innovativ tjeckisk (böhmisk) mat: "La Dégustation Bohême Bourgeoise". Bästa vyn över Karls-bron, floden och historiska Prag (och inte så tokig mat): "Kampa Park". Be om fönsterbord under terassen. Dessa bord står direkt intill floden, och på sommaren fäller de upp fönsterna. Om Du säger till innan bjuder retaurangen på limousinservice tillbaka till hotellet. "Bellevue" har också fin utsikt över staden, men bara ifrån ett fåtal bord, och maten är si och så. Bättre vy och mat (internationell med tjeckisk touch) i "Céleste" på toppen av Dancing House eller "Fred och Ginger" som huset också kallas (Frank Gehry var inblandad i arkitekturen). Bäst italiensk restaurang i Prag (utan någon som helst konkurrens, och då inkluderar jag i jämförelsen "Cotto Crudo" i Four Sesaons): "Aromi".
 
Toppen