Senaste nytt

Tips på resemål med bebis

bachelor

Medlem
Mitt tips är att det beror på. Kort eller lång flight, sover barnet bra är ju inget något problem, har barnet kolik eller är av den skrikigare typen kan ju även en inrikesflight kännas som en mardröm. Är det viktigt att resmålet är longhaul eller funkar det inom Europa?

Själv skulle jag prioritera kortare resmål eller se till att ha en kortare "provflight" innan en longhaul så att man får allt "testat" innan man går skarpt. Direktflighter är i min värld att föredra också. Gå eller inte gå spelar mindre roll, men ett tips är att se till att barnet är trött när flighten går om det är kortare flight eller att det är en kvälls/nattflight.

Som nån skrev tidigare, se till att vaccinera innan oavsett vart ni ska. Går att få sprutorna tidigare från BVC om man ber om det, annars brukar de komma vid 6 mån.
 

emj84

Medlem
Innan jag skriver nåt annat: Vaccinera! Och gör det i tid innan resan.

Hej, har samma planer och tänkte också på just vaccination. Mig veterligen ges mycket vid 12mån men går att få innan? Vad vaccinerade ni emot inför Chicago?

Tänker också Chicago i vår med då 10 månaders bebis nämligen.
 

Kris

Medlem
Hej, har samma planer och tänkte också på just vaccination. Mig veterligen ges mycket vid 12mån men går att få innan? Vad vaccinerade ni emot inför Chicago?

Tänker också Chicago i vår med då 10 månaders bebis nämligen.
Besitter ingen medicinsk expertis men... MPR-vaccin kan nog vara en bra idé. Det har vi gett barnen i "förtid" (tror den kommer vid 18mån eller nått). Fick pröjsa för den själv och så får de en extra i ordinarie program. Det har ju varit utbrott av mässling på diverse ställen (ex Berlin, New York).
 

Vixit

Medlem
Insåg att det här blev en tråd om ”resa med barn” snarare än ”resMÅL med barn”

Jag är medskyldig till detta, tänkte mest på själva flygresan när jag svarade. Kort svar: Sydeuropa, Dubai, Oman, Florida, Kalifornien, Singapore.

Resmålsmässigt började vi att åka inom Europa, första resan var efter två månader för att träffa familj i Spanien. Enkelt att börja med kortare flyg, bebis minns inte resorna hursomhelst och att göra alltför äventyrliga strapatser med BabyBjörn eller vagn kändes bara fel. Mer krångel för oss vuxna och inga minnen för bebis, så varför? Att däremot plaska med vatten tillsammans och sitta på en filt i en park i solsken behöver man inte åka långt för.

När vi vuxna blev sugna på att resa längre bort, lämnade vi oftast småbarnen hos släkt tills de blev lite äldre och fick mer behållning av resan. Besöka vingårdar i Sydafrika, njuta av vimlet i New York eller kuska runt i två veckor i Rajastan hade jag inte gjort med småbarn. Finns inte möjlighet till barnpassning på hemmaplan är det så klart en annan femma.

I början som nybliven förälder har man ibland en tendens att tänka på sånt som man brukade göra som barnfritt par - risk finns att man blir besviken eller irriterad när den ena & den andra aktiviteten, restaurangen, hotellet,... kanske inte passar sig med/för bebis. Beror lite på hur man reste tidigare och i vilken grad man har vant sig vid tanken att resandet blir annorlunda med Junior i sällskapet.

En resa där någon av & till tänker eller säger ”åh, det DÄR hade vi kunnat göra...” (underförstått: om vi åkt utan bebis) är ingen bra resa!
 
Last edited:

Maja

Medlem
Vi var i Florida med vår dotter när hon var 6 månader och det fungerade hur bra som helst. Hyrde lägenhet den gången och hade med oss barnmatsburkar etc. från Sverige. Det vi upptäckte när vi skulle säkerhetsköpa lite extra blöjor från Pampers för att inte stå utan under flighten hem etc. var att de var lätt parfymerade! :mad::eek:

Så mitt råd är att verkligen ta i rejält gällande blöjor och ev. mjölkersättning/mat m.m. om ni vill vara supersäkra. Vi upplevde även att det var ganska svårt att hitta barnmatsburkar i USA, men nu är det över 9 år sedan så det kan ha hänt en hel del på den punkten...

Se till att ta med babyskydd alt. hyr lämplig bilstol på plats om ni ska åka bil!

Lycka till och ha en trevlig resa!
 
Ni som rest med bebis, är det enklare att resa med dem innan de börjar gå? Något resetips för att göra det enklare för bebisen?

Oerhört mycket lättare innan de börjar gå, eller framför allt, innan de börjar gå med stöd av ett föräldrar. När de väl har kommit på att de kan resa sig och stappla framåt med stöd kommer du spendera många timmar med en väldigt dålig ergonomi.

Hej, har samma planer och tänkte också på just vaccination.

Vi sa till på BVC att vi planerade en utlandsresa på två månader, vi sa till när hon var nyfödd (åkte vid fem månader), så då kunde de planera in vaccinationerna. Gjorde likadant med vår andra som var rejält prematur (12 v) då de får lite extra många sprutor och allt gick att ordna.
 

Erik M

Medlem
Tittar på att ta typ en vecka till våren med frun och då snart tvååriga dottern på ...
1. Seychellerna
2. Kap Verde
eller
3. Sao Tome

Vi är inte så äventyrliga - inte denna gång. Vill gärna slippa noja över sjukdomar och farliga insekter eller djur.

Seychellerna torde vara bäst för oss, eller?
 
Tittar på att ta typ en vecka till våren med frun och då snart tvååriga dottern på ...
1. Seychellerna
2. Kap Verde
eller
3. Sao Tome

Vi är inte så äventyrliga - inte denna gång. Vill gärna slippa noja över sjukdomar och farliga insekter eller djur.

Seychellerna torde vara bäst för oss, eller?

Har inte varit på Kap Verde, men med tanke på att det mer eller mindre lanseras som Kanarieöarna 2.0 av charterbolagen med stora hotellkomplex och all inclusive om så önskas så är det väl i det närmaste noll äventyrligt för en barnfamilj ;).

En kollega har varit där, vill man prova på att vindsurfa ska det tydligen vara bra, eftersom det ständigt blåser.
 

Erik M

Medlem
Har hakat upp mig på mygg och andra bitande insekter. Var slipper man dem? Internet ger tvetydiga svar.

Söderhavet, åtminstone vissa ställen, lär va bra i denna aspekt. Men jag hoppas slippa åka till andra sidan jordklotet. Även om Cooköarna var fint och HELT fritt från jobbiga insekter när vi var där.
 
Toppen