Senaste nytt

Tips på hotell i Hong Kong - budget/medelklass?

lars

Medlem
Hej!

Kommer spendera 5 nätter totalt i Hong Kong under Jul/Nyår.

Har varit i staden flera gånger tidigare och bott på Langham Place Mongkok, Novotel samt IBIS North Point.
De första två är aningen dyra, och det tredje lite för sunkigt.

Jag siktar på nånting för runt 1000kr/natt. Gärna på på Island och helst inte runt TST/MongKok.

Några tips? Släng med tips på budgetrestauranger ifall ni har något :)
 

Dr. Miles

Expert
Som du skrev själv, IBIS North Point är bra budgethotell med tanke på läget.


Jag tycker att dim sum på Treasure Lake Seafood Restaurant i Sheung Wan på Hong Kong Island är billigt men håller bra kvalité.
Om du äter före kl. 12:45 (betala senast då), får du 40% rabatt från ordinarie pris.

Det ligger inte så långt ifrån Macau Ferry terminal.
Treasure Lake Seafood Restaurant 寶湖金宴 (tyvärr endast på kinesiska)
 
Last edited:

Jacob

Medlem
Jag har testat The Salisbury som ligger alldeles vid Tsim Sha Tsui. Mycket bra medelklasshotell med god standard och trevlig service men utan några extravaganser. Du kan till och med få ett rum med obegränsad utsikt mot vattnet och Hong Kong Island för en ganska billig penning.

Ett dubbelrum kostar runt 1000 HKD.

The Salisbury
 

Magino

Medlem
Kan rekommendera ett besök på restaurangen Tim Ho Wan, som är världens billigaste restaurang med en Michelinstjärna. Det är en liten restaurang som endast tar 20 personer och man får ta en kölapp för att komma in, och väl där inne får flera sällskap dela på ett bord och det känns väldigt långt ifrån någon av de Michelinkorgarna jag varit på innan eller efter. Men tydligen ska de ha riktigt bra mat till ett bra pris.

En liten rolig/pinsam händelse när jag var där.
Det var första gången något i mitt sällskap åt Dim Sum och det hela gjordes inte lättare då det inte fanns så många menyer på engelska och personalen knappt pratade någon engelska. Slutade med att vi fem som var där och åt råkade beställa in mat för säkert 15 personer och vi klarade inte äta upp hälften. De andra gästerna, främst kineser tror jag, började alla komma fram till vårt bord för att ta kort på oss och all mat vi hade beställt samtidigt som de skrattade hjärtligt. När notan kom in så gick hela kalaset på endast 500 kr.
Tyvärr så var inte Dim Sum kanske inte min favorit mat och efter att jag råkade trycka i mig på tok för mycket där har jag nu mycket svårt att äta det igen. Men det var helt klart en upplevelse som jag kommer ha med mig länge.

Tim Ho Wan hittar du på 8 Kwong Wa street,Mong Kok, Kowloon,Hong Kong
 

lars

Medlem
Fantastiskt bra svar - speciellt restaurangtipsen (och OpenRice, verkar vara mycket bra). Har bara käkat Dim Sum på Maxim's City Hall men det är dags att testa något nytt.

The Salisbury hade jag inte sett förut, på grund av att det låg under Specialty Lodging. Riktigt bra tips, men får se om jag orkar med Kowloon. Spenderat mycket tid runt Mongkok/TST och var lite sugen på "upplevelser" kring Wan Chai / Causeway Bay / North Point. Men det är ju förstås en mycket kort resa med tunnelbanan..

Finns mycket "Boka tidigt"-rabatter på Hotels och Expedia, så det finns en hel del överkomliga priser på bra hotell. Funderar dock på om man ska ta in på IBIS North Point och spendera pengarna på käk istället.

Ett nybyggt hotell kring Western Market på Island heter Hotel De Edge by Rhombus och verkar vara bra. Litet men modernt och fräscht. Kostar mellan 700-1000kr per natt. Kanske blir det.. Hotel de Edge by Rhombus (Hong Kong, China) - Hotel Reviews - TripAdvisor
 

Jacob

Medlem
The Salisbury hade jag inte sett förut, på grund av att det låg under Specialty Lodging. Riktigt bra tips, men får se om jag orkar med Kowloon. Spenderat mycket tid runt Mongkok/TST och var lite sugen på "upplevelser" kring Wan Chai / Causeway Bay / North Point. Men det är ju förstås en mycket kort resa med tunnelbanan.
Jag vet faktiskt inte alls varför det kommer upp under "Speciality Lodging", visserligen har det någon långsökt koppling till YMCA, men det är precis som vilket hotell som helst i alla tänkbara aspekter. Nåja, det är väl bara bra med tanke på prisnivå och beläggning om färre hittar det. Harbour View rummen är otroligt prisvärda och utsikten går inte att få nog av.

Jag tycker personligen Mongkok är ganska påfrestande, galet mycket människor.
 

fredrik996

Medlem
Glöm inte att boka flygtransfer när ni bor på detta hotel :D
 

Attachments

  • Skärmavbild 2015-08-24 kl. 19.47.40.png
    Skärmavbild 2015-08-24 kl. 19.47.40.png
    206,1 KB · Visningar: 285
Toppen