Senaste nytt

Tips på hotel i Tulum

BjörnHed

Medlem
Nej, jag vet inte hur många timmar jag lade ner för att hitta vår slinga (som jag inte är 100% nöjd med).
Vi flyger:
CPH-FRA Lufthansa Business
FRA-YYZ Air Canada Business
YYZ-CUN Air Canada (rouge) Business/Premium
CUN-IAD United Economy
IAD-CPH SAS Business

Den är ju helt OK då jag kommer hela vägen till slutdestination. Men skulle hemskt gärna få till något bättre på CUN-IAD (förhoppningsvis en Business). Annars är min förhoppning att få till Lufthansa Cityline i Business från FRA-CUN, och kanske slinga om hemresan till någon First med Lufthansa. Får se vad som blir tillgängligt. Har du bra tips?
Nej inga tips vi får hoppas att de släpper bättre biljetter senare. När skal ni åka?
Hur har ni tänkt med transport från CUN till Tulum? Taxi, hyrbil eller buss? Jag tänkte försöka boka om en Avis hyrbil till CUN.
 

JohanGE

Medlem
Yes det får bli så :) Vi åker första veckan i februari 2019. Har inte hunnit fundera på den transporten ännu, då vi fortfarande jagar boende. Får se lite vad hotellet kan erbjuda först. Inte omöjligt det blir en bokning med Avis nu under kampanjen (avhängt pris så klart)
 

BjörnHed

Medlem
Yes det får bli så :) Vi åker första veckan i februari 2019. Har inte hunnit fundera på den transporten ännu, då vi fortfarande jagar boende. Får se lite vad hotellet kan erbjuda först. Inte omöjligt det blir en bokning med Avis nu under kampanjen (avhängt pris så klart)
Jag försökte boka Avis Cancun via SAS sidan men fick felmeddelande. På Avis mexikanska sida var det möjligt. Får ta och ringa supporten.
Lycka till med boende :)
 

johannesa

Medlem
Jag bodde på Nomade förra året. Otroligt härligt barfota-lyxhotell men ingen pool. Vilket bidrar till en ännu mer laid back och behaglig stämning. Gillar man yoga, vego-mat (inte bara) och lite new age influenser så blir man inte besviken.
 

Myllys35

Medlem
Jag har i nuläget bokat Be Tulum. Verkar vara en bra kompromiss mellan mina krav och tjejens önskemål om strandhäng. Systerhotellet Nomade är för mkt hipster för mig, men kan säkert funka om man inte kan få nog av ”söder”-feeling.
 

JohanGE

Medlem
Skal fira flickvännens födelsedag i Tulum och behöver tips på ett hotel/resort på stranden.
Tack på förhand.
  • I vilken stad och i vilket land?: Tulum, Mexico
  • Har du extrakrav på hotellets läge?: På stranden.
  • Budget per rum per natt (inkl. skatter & avgifter)?: 200-400 USD
  • Hur många rum behöver du?: 1
  • Antal personer per rum?: 2
  • Reser du med barn?: Nej
  • När och hur många nätter?: mellan 29 Nov - 2 Dec 2018 (3 nätter)
  • Affärsresa eller nöjesresa?: Semester
  • Minsta hotellklass (1 - 5 stjärnigt hotell)?: 4 stjärnigt
  • Önskemål om specifik hotellkedja?: Nej
  • Andra önskemål?: Pool

Hur var resan? Några värdefulla tips du kan dela med dig av? Åker själv om en månad med frugan, och är alltid uppskattat med lite do's and dont's.
 

BjörnHed

Medlem
Hur var resan? Några värdefulla tips du kan dela med dig av? Åker själv om en månad med frugan, och är alltid uppskattat med lite do's and dont's.

Tulum resan var fantastiskt lyckad här kommer lite tips och bilder.

Vi reste ned ARN-FRA-MEX med LH C. Planen var att försöka boka om till LH F men sen de bytt till A350 på MUC-MEX så har tillgängligheten varit i stort sett varit noll för två personer på FRA-MEX i F.
Surt att inte få åka F men väl ombord så hade vi en riktigt trevligt flygtur på övervåningen i 747an.

I Mexico City hade vi ett dygn innan vi flög vidare till CUN och Tulum. I Mexico City bodde vi på Hotel Historico Central i Zocalo ett bra hotell som jag kan rekommendera.

Från MEX till CUN flög vi med Volaris. En helt ok flygtur som var vad man kan förvänta sig av ett lågprisflyg.

I CUN hade jag förbeställt en taxi med Happy Shuttle Cancun. Den kostade 139.50 USD TR Tulum och tog ca 1h 40min i egen bil. Happy Shuttle kan jag också rekommendera men jag tror att alla bolag i stort sett är lika bra. Anledning till att jag tog dem var priset och bra rekommendationer.

Första natten i Tulum ankom vi sent och tog in på Aluna Tulum Hotel. Ett fint nybyggt hotell med stora rum. Tyvärr ligger det långt från stranden.

De kommande nätterna bodde vi på The Beach Tulum i ett Rooftop Jacuzzi Room med egen takterass. Ett riktigt bra hotell på stranden som jag verkligen kan rekommendera. Min flickvän fyllde år under vistelsen och hotellet överraska med att fixa rummet med blommor, ballonger, bubbel och tårta. Den enda nackdelen med The Beach är priset ca 700 USD per natt.

IMG_0071.jpg
IMG_0012.jpg
IMG_0141.jpg
IMG_0167.jpg
IMG_0174.jpg
IMG_7700.jpg


Att göra i Tulum
Ni måste besöka AZULIK för en drink. Ett riktigt coolt ställe byggt som stora fågelbon uppe i träden dessa är sammanbundna med långa hängbroar. Vi åt på deras restaurang Kin Tho men det är inget jag vill rekommendera dåligt mat för de priset. Miljön var fantastisk men den upplever man lika bra med drinkar.

tseen-ja-nest.jpg
IMG_0037 2.JPG


Bada i en Cenote vilket är naturliga undervattensgrottor där man kan simma i kristallklart vatten.
Vi besökte Cenote Calavera som är en mindre och mer undanskymd grotta som ligger 7 min från Tulum. Här kan man hoppa ned genom ett litet hål i marken. Annars finns Grand Cenote är större grotta som är belägen 8 min från Tulum.

IMG_0153.jpg

347592.jpg


Coba är en Maya pyramid som är värd att besöka. Den ligger 30 min i taxi från från Tulum. Den bestigs bäst tidigt på morgonen då det mindre folk.

Andra bra restauranger är:
Rosa Negra Tulum (finare restaurang)
Ziggy's Beach (Tillhör The Beach)
Tunich (Bra frukost)
Raw Love Beach (Bowls och Smoothies med frukter, nötter och bär)


Ni kommer att få en riktigt fin vistelse i Tulum.
 

JohanGE

Medlem
Wow, tack så mycket för alla tips och fina bilder :) Super!
Vi har redan bokat hotell och delat upp vår vistelse mellan Playa del Carmen, Tulum Center, och Tulum strand. Tyvärr har vi ingen budget för det hotell ni valde, men tror nog att det blir bra ändå. Hur var det med all tång man läst om? Bilderna verkar tala för att problemet inte finns överallt. I övrigt, hur var säkerheten?
 

BjörnHed

Medlem
Wow, tack så mycket för alla tips och fina bilder :) Super!
Vi har redan bokat hotell och delat upp vår vistelse mellan Playa del Carmen, Tulum Center, och Tulum strand. Tyvärr har vi ingen budget för det hotell ni valde, men tror nog att det blir bra ändå. Hur var det med all tång man läst om? Bilderna verkar tala för att problemet inte finns överallt. I övrigt, hur var säkerheten?

Inga problem jag hade ändå tänkt skriva en rapport.
Vi hade en ganska kort vistelse så jag fick in The Beach i budgeten annars är det långt över vad jag brukar lägga på hotell.
De bättre hotellen har gått ihop och har personal som krattar stranden konstant fri från sjögräs. På de delarna som inte krattas ligger det rätt mycket sjögräs.
Säkerheten i Cancun, Carmen och Tulum är inget problem där känner man sig väldigt trygg.
 
Bumpar denna tråden! Tack för era tips och för en fin rapport @BjörnHed.

@JohanGE, Har du kommit iväg på din resa och kanske lust att ge någon rapport kring Sargasso-problematiken? På vissa rapporter ser havet helt otjänligt ut, medans andra ser det ut att funka att vada ut genom lite tång.

Vore även intressant att höra vilka (mer budget-) hotell ni valde både i Tulum Centrum och nere vid stranden! Har liknande resa planerad i sommar och sitter och funderar över boenden.
 
Toppen