Senaste nytt

Tips på bra hotel i Amsterdam ?

David

Medlem
Ta tåget in till stan från Schiphol, det är snabbast, men glöm inte att checka biljetten i en av de små gula stämpelmaskinerna. Annars blir det böter om det kommer en kontrollant.

Bra tips. När jag var i Amsterdam senast gjorde jag inte det men fick inte heller någon kontrollant på mig så det var inga problem men jag hade ingen aning om att man skulle göra så.

På vägen tillbaka till flygplatsen fungerade inte biljettmaskinerna med kort (vilket de gjorde på centralen) så jag fick tjuvåka. En rekommendation är därför, ifall man inte bär runt mynt, att kolla noga i maskinen och köpa en t/r - själv hittade jag i stressen inte detta på vägen till stan och det var därför jag blev med enkelbiljett.
 

JonW

Medlem
Jag vet flera som åkt dit, så du har haft tur eller så har de varit snälla:) Det står ingen tid på biljetterna vilket gör att du i så fall skulle kunna använda samma biljett varje gång du åker.
Det står ingen tid men däremot datum och avrese- och ankomststation.
Enligt lokala vänner gäller biljetten hela den dagen för den sträckan. Att folk skulle sitta o åka fram o tillbaka bara för att kunna tjyvåka andra varvet är rimligen ingen stort problem.
 

SvartMjolk

Medlem
Det står ingen tid men däremot datum och avrese- och ankomststation.
Enligt lokala vänner gäller biljetten hela den dagen för den sträckan. Att folk skulle sitta o åka fram o tillbaka bara för att kunna tjyvåka andra varvet är rimligen ingen stort problem.

Senast jag var i Amsterdam fungerade det på samma sätt som när jag bodde där, men det kanske har förändrats senaste månaderna. Då hade jag i alla fall möjlighet att köpa "gäller endast i dag" eller en "öppen" biljett. Eftersom jag oftast ville ha en tur och retur så köpte jag en öppen biljett då jag inte kunde välja något returdatum i förväg. I de fallen hade biljetten inget datum och jag behövde då stämpla min biljett. Jag har också köpt biljett på andra sätt än i maskinen och då har jag alltid fått biljetter utan datum. Det gällde till exempel när maskinerna inte ville ta mitt kort och jag fick köpa biljetten i butik.

Och som jag nämnde innan, jag vet flera som fått böta för att de saknar stämpel.

Ett annat tips är att inte gå på tågen som heter FYRA. Där gäller inte biljetten. Det är i stort sätt bara de gula tågen som gäller.
 

JonW

Medlem
Väl åter i Holland var jag förstås tvungen att kolla ordentligt, så nu har jag köpt tre olika biljetter manuellt. Samtliga hade datum på dem, det får man om man inte särskilt ber om öppna biljetter enligt förfrågan till både försäljare och konduktörer.
Stämpling behövs alltså inte, det tillhör närmast det förgångna. Stämpelmaskiner går knappt att hitta längre, de har ersatts med "nuddis"-maskiner som dock endast behövs för OV-chipkaart, alltså rabattkort i plast.
 
Toppen