Senaste nytt

Tips på att betala lokalbefolkningens priser istället för turistpriser

gdaily

Medlem
Hyr en guide. Är exempelvis i Kiev nu, har en privat guide (tjej) för $75 per dag som fixar allt, kommer spara in de pengarna bara på taxikostnaderna som hon prutar innan vi hoppar in i bilen. Jag håller käften tills hon prutat klart, alla taxichaffisar tror att vi är ett par. Många museeumoch kyrkor blir det :)
 
Skaffa en VPN.

Surfa in på olika siter från olika länder.

Hotellpriset/erbjudandet kan te sig olika beroende på vilket land företaget vill rikta sin kampanj till.

Hyrbilssiter kör jag detta på.
 

agehall

Medlem
Hyrbilssiter kör jag detta på.

Har du något som helst belägg för att du får bättre priser så än genom att bara välja ett annat land på hyrbilssiten? Det funkar tex utmärkt på Hertz utan att hålla på med VPN.

Detta förslag brukar dyka upp då och då men det är sällan (snarare aldrig) som någon kan påvisa att det faktiskt är vässentligt billigare. Enda undantaget är om man hittar en resebyrå som säljer SITI-biljetter via nätet och blockar folk som inte kommer från samma land.
 
Har du något som helst belägg för att du får bättre priser så än genom att bara välja ett annat land på hyrbilssiten? Det funkar tex utmärkt på Hertz utan att hålla på med VPN.

Detta förslag brukar dyka upp då och då men det är sällan (snarare aldrig) som någon kan påvisa att det faktiskt är vässentligt billigare. Enda undantaget är om man hittar en resebyrå som säljer SITI-biljetter via nätet och blockar folk som inte kommer från samma land.

"flexible pricing" - Imgur
 

agehall

Medlem
Sorry PalleKuling. Allt du ser där, är det faktum att Europcar har olika prissättning beroende på vilket land man anger. Om du går till deras site och väljer ett annat land än det de identifierar dig från, så får du samma effekt. Det enda VPN gör, är alltså att ändra defaultinställningen för din sökning.

Om du kan bevisa att du med VPN kan få olika priser trots att du väljer samma land, så har du ett case men just nu är det samma gamla visa som vanligt, dvs VPN är bara en extrakostnad som inte behövs.
 

agehall

Medlem
Någon som vet hur resonemanget går hos Europcar i ovanstående fall? Finns det några generella regler eller behöver man alltid prova sig fram till vad som ger lägst pris? Enligt webbsidan ovan skall flexible pricing också tillämpas av flygbolag och det är jag ytterst intresserad av att lära mig mer om.

Flygbolag gör det väldigt sällan. Det finns, men då måste du i princip köpa biljetten personligen hos en resebyrå i landet.

Varför hyrbilsfirmor gör detta (vilket alla verkar göra) vet jag inte. Men det finns vissa länder som är bättre än andra när man uppger vilket land man kommer ifrån och ska hyra bil. Sök och du skall finna.
 
Toppen