Senaste nytt

Tips på att betala lokalbefolkningens priser istället för turistpriser

I den här tråden vill jag att vi samlar tips på hur man kan spara pengar genom att betala lokalbefolkningens priser istället för turistpriser på semesterrelaterade saker. T ex, för några år sedan besökte jag Disneyland Paris och sparade 10 Euro på biljetten genom att köpa biljetten på den franska hemsidan (med hjälp av google translate) istället för den internationella hemsidan. Låt tipsen flöda!
 

Bryant

Medlem
Om man ska åka upp på sockertoppen i Rio så finns det en fast track för lokalbefolkningen. Jag har testat det en gång och gick från minst en timmes kö till 0 min kö. Kruxet är att man måste visa upp "Rio-legitimation" något som jag inte har eller de frågade efter. Jag pratar heller inte portugisiska.

Med lite is i magen och tro på sig själv så kan det gå vägen. Priset var detsamma.
 

jumbooze

Medlem
hotels.com har lite olika priser för US/Euro/SEK.

I Argentina/BUE har jag låtit lokalbefolkning handla inträdesbiljetter och sedan hållit mig lite tyst då man efter ett tag kan höra viss brytning.

På Kuba har jag även där skickat pengar med lokala kompisar för att handla med lokala pesos och på den lokala butiken (inte för att det fanns lyxartiklar).
 

Jonas C

Medlem
På Nanxiang Steamed Bun Restaurant i Shanghai finns det två sektioner. En för lokalbefolkning och en för västerlänningar/turister. Den sistnämnda är omkring 2-3ggr dyrare och menyn står på engelska. För en mer autentisk upplevelse och bättre priser föreslår jag att man går till delen för lokalbefolkningen, och det är inga problem att beställa då personalen talar engelska.
 

maba

Medlem
Värsta turist diskrimineringen jag varit med om var i Petra Jordanien, där de tog 50 JOD (ca 500 kr) för en turist men var du "arabic citizen" (jodå stod så på skylten) så betalade du endast 1 JOD. Hitta en lösning på hur du kan betala lokalbefolkningens priser här så har du pengar att spara :)
 

jumbooze

Medlem
Det har jag för övrigt hört om Beijing (att det finns en turist-meny som är dyr och en lokal-meny som är billigare och att den dyrare även finns på kinesiska för folk utifrån :D)
 

Dr. Miles

Expert
När jag reste i Iran för många år sedan fanns det entrépriser för lokalbefolkning och för utlänningar på olika museum.
På Arg-e Bam fick jag betala 20 USD för entré medans lokalbo fick betala endast 1.000 real (1USD var ca 5.000 real den tiden).

I Isfahan slapp jag att betala detta när jag gick runt med en mullah. När museepersonal såg en mullah, hälsade han mullahn och släppte in oss.
 

ChabbeT

Medlem
Minns då jag var i Chania för några år sedan med frugan. De hade en fin restaurang vid fyrtornet i hamnen där det bara släpptes in greker. Priserna var också mycket bättre än på turistställena. Hälsade på grekiska och blev insläppt pratade dock engelska vid beställningen något som höjde andra gästers ögonbryn men det gick bra. Enligt servitören såg vi ut som greker. Slutsats: Lär dig några fraser på lokalspråket (som ni alla vet) och i Grekland färga håret mörkt om du måste :p
 

Jonas C

Medlem
Värsta turist diskrimineringen jag varit med om var i Petra Jordanien, där de tog 50 JOD (ca 500 kr) för en turist men var du "arabic citizen" (jodå stod så på skylten) så betalade du endast 1 JOD. Hitta en lösning på hur du kan betala lokalbefolkningens priser här så har du pengar att spara :)

Räcker det med att man kan arabiska, eller ville de se bevis på medborgarskap? :p
 

GOTATH

Medlem
Förra helgen i Aten tog vi en taxi till en restauranggata. Under resan pratade jag engelska med chauffören och fick betala 8€. På hemresan sent på natten kostade resan 4€ och då talade jag bara grekiska. Så några fraser på det inhemska språket verkar göra susen!
 
Toppen