Senaste nytt

Tips om längre resa vid föräldraledighet?

Mr.Robin

Medlem
Har fått en liten dotter för 3 månader sedan, har en son på 2 år också, och eftersom att min fru är föräldraledigheten och jag har ett flexibelt jobb så tänkte vi att resa iväg i ett par månader, kanske 3, från november och framåt. Men vi har otroligt svårt att välja vart så skulle behöva lite råd och tips.
Egentligen så skulle vi nog åkt till Filippinerna men läste att dom har problem med denguefebern och efter att ha läst om det så vill jag inte riskera att bebisen får dengue, tydligen värre symptom när barn är under 1år. Och om man ska undvika områden med dengue så försvinner mååååånga ställen runt om jorden så nu har vi problem. :/
Och europa är ju kallt på vintern. Funderade på Sicilien, men verkar lite väl kallt också :/
Gran canaria skulle väl funka, men kanske tråkigt att vara där såpass länge. Blir ju inte precis chill vid poolen hela tiden med en 2åring ;)
Började att kika mot USA, och västkusten, försöker att leta efter något hus att hyra men det är sjuka priser, 25-30k i månaden vilket är lite väl mycket, borde ju gå att hitta något utanför storstäderna till ett ok pris tycker man, så skulle gärna ta emot tips. Eller om ni har något att bra förslag på andra ställen i USA som skulle vara trevligt att bo där man kan få tag på trevligt boende. Eller för den delen, något annat resemål ute i världen :)

Vore ju trist att inte lyckas att utnyttja denna fina möjlighet att resa, återkommer ju inte så ofta precis :)
 

Kricka

Medlem
Sydafrika har ju fördelen av ett bra klimat, ingen (nämnvärd) tidsskillnad,
frånvaron av sjukdomar (finns malaria längst i öster mot Moçambique),
fortfarande skapliga priser och bra råvaror.
Man skall hålla koll på säkerheten då det på vissa håll är ett stort problem
liksom bristen på trafikvett hos vissa. Jag är helt såld på S.A. sedan jag
bodde där och återvänder så ofta jag kan. Kolla sydafrikanska ambassadens
hemsida då man numera måste ha intyg på att man är förälder till barnet.
Där finns även info om hur länge du kan stanna visumfritt.
 
Toppen