Senaste nytt

Tips och frågor angående resa till Singapore/Kuala Lumpur

nota bene

Medlem
Alla länder i regionen kan få oannonserade störtregn - värst är det väl juli-september/oktober då det både är tyfonsäsong och väldigt varmt (vilket gör att det är mer moln/regn).

Bara att vara förberedd! I.e. flipflops, t-shirt och badshorts när man går på stan. Gör inget om det kommer störtregn så att man får vada på Bangkoks gator eller något sådant... Har dock inte upplevt det så illa i Singapore då de har ett mycket bättre infrastruktursystem.
 

Glenn E

Medlem
När det regnar är det nästan alltid åsk stört regn som börjar ungefär klockan 16 och varar ett par timmar.
Det kan vara så kanske 4 dagar i veckan. Mer i Kuala Lumpur tror jag.
Jag gillar KL (Kuala Lumpur) mer än Singapore för Hotell, mat och dryck är mycket billigare där.
Och numera finns det även många bra västerländska restauranger i KL.
Men det finns väldigt bra Indisk mat i KL.
En bra heter Passage thru India.
Sunday brunch på Shangri-La kan rekommenderas.
I Bangsar shopping centre finns en trevlig bar som heter WIP.
Men turister hittar inte så mycket till Bangsar som är en av de bästa förorterna i KL.
För sevärdheter är det ju Petronas twin towers och Batu Caves iallafall.
 
För övrigt så hade jag försökt besöka KL och Singapore. Börja med S-pore i 4-5 dagar. Hade valt ett hotell vid Orchard rd eller Clarke quai. Shopping center, Little India, Singapore flyer, zoo mm är några av de turistattraktioner som är värda ett besök.

För mig är dock mat den stora attraktionen. Man hittar allt från det mest lyxiga till den billigaste restaurangen där maten serveras på bananblad och du äter med händerna.

Efter 5 dagar i Singapore riskerar det dock att bli lite tråkigt. Då hade jag tagit mig ut till Tanah Merah ferry terminal och tagit en båt över till Tanjung Pinang på Pulau Bintan i Indonesien. Där kan man sedan välja att stanna ett par dagar och insupa den kaotiska atmosfären, men få lite andrum genom en kortare (15 minuter) båttur över till ön Penyengat där det inte finns några bilar alls. Där finns en del fornlämningar från det gamla sultanatet att titta på. Alternativt så kan man ta sig till Trikora beach för boende i bungalow ett par dagar, eller som tidigare nämnts, ta sig till någon av de resorts som finns där det bl a går att spela golf.

Efter 2-3 dagar där hade jag antingen tagit mig tillbaka till S-pore eller tagit båt direkt till Malaysia.

Oavsett vilket så hade jag därefter tagit en långfärdsbuss (med AC) till KL. Det tar 5 timmar ungefär, med ett par stopp på vägen. Resten av tiden hade jag spenderat i KL och sedan flugit hem.

Jag vet att man under en period hade flyg från Tanjung Pinang till Malaysia (Melacka?) vilket kan vara ett alternativ om det fortfarande finns kvar.
 

MrDollar

Medlem
Gammal post, men jag har kollat upp detta med att ta med sig mediciner till just Singapore.

HSA | Bringing personal medications into Singapore Tryck där på "Check requirements now"
Fyll i active ingredients
Beroende på vilken medicin så kan du få upp detta:
This medication requires approval.
You need to apply for approval at least 10 working days before your expected arrival in Singapore, because your medication is a controlled substance.

Skicka då ett e-mail till: hsa_info@hsa.gov.sg
Skriv vilken typ av medicin du har, samt en bild på förpackningen där ditt namn syns, be även din läkare att skriva ett intyg på engelska, bifoga även detta till e-mailet.

Gör detta minst 10 dagar innan din resa till Singapore så får du en licens som du sedan visar upp för tullen.
"Dear Sir/Mdm,
Thank you for your enquiry regarding importation of therapeutic products into Singapore for personal use.

The therapeutic product(s) which you are bringing into Singapore contain ingredient(s) classified as controlled substance(s) in Singapore. You are required to apply for approval to import the therapeutic product(s) into Singapore.

Please find attached the Application Form for Approval to Import Therapeutic Products, to be completed and submitted together with the necessary supporting documents by email to HSA_info@hsa.gov.sg.

The following documents and information are required to be submitted with the completed application form:

1. A copy of your pharmacy dispensed label and/or doctor’s prescription indicating the prescribed dosage and quantities


You may wish to visit the Health Sciences Authority’s website for more information on importing therapeutic products into Singapore for personal use: HSA | Bringing personal medications into Singapore



Please submit your application at least ten working days before your arrival date. Upon approval, the licence will be sent to you through email."


Bifogar en pdf som man får på e-mail för att fylla i.

Det hela verkar otroligt smidigt, har dock inte testat detta i praktiken ännu.
Kanske lite overkill men ett land som Singapore,där dom har ganska kraftiga lagar är det bättre att vara på säkra sidan.

Lånar tråden, kanske också intressant för TS. Har hört av en kollega att tullen är rabiata och att man måste ha kopior på recepten (engelska) på alla mediciner man har med.

Någon som har erfarenhet av detta?
 

Attachments

  • Application for approval to import therapeutic products into Singapore_ver7.pdf
    495,7 KB · Visningar: 126

011430121

Medlem
@MrDollar det är sånt här som gör att det är värt att gå in på BC.
De flesta svenskar har nog någon typ av medicin, finns väl inte en person som inte har åtminstone någon allergimedicin.
 

MrDollar

Medlem
Reser man med ett mindre apotek i handbagaget är det alltid bra att ha koll.

Här har andra länder en del att lära från Singapore.
Är ju helt perfekt att kunna ansöka om "licens" redan innan för att undvika problem vid immigration. Allt klart direkt. Känns mer seriöst än ordinarie utskrivna lappen från läkaren jag brukar ha med mig.
@MrDollar det är sånt här som gör att det är värt att gå in på BC.
De flesta svenskar har nog någon typ av medicin, finns väl inte en person som inte har åtminstone någon allergimedicin.
 
Toppen