Senaste nytt

Tips Nya Zeeland

TDB

Medlem
Jag antar att du har ett vanligt SIM-kort för jobb-abonnemanget. Om det är så, så är du bunden till att skaffa ett "kontantkort" med stöd för e-sim. Jag känner inte till någon sådan i NZ, men det finns några lite större aktörer. Jag körde med Gigsky när jag var där förra vintern, det fungerade bra.

Exempel:
GigSky World Mobile Data - International Data Plans, Rates, and Apps
iPhone Dual SIM plans | Truphone

Det finns lite matnyttigt från de senste åren i den här tråden: https://www.businessclass.se/forum/threads/prepaid-sim-wifi-utomlands-tråd.2366

Spark har støtte for e-sim. Jeg kjøpte et slikt før jeg reiste i november og var «online» før flyet hadde parkert på gate!
 

Capa

Medlem
Har en till fråga till er som varit i Nya Zeeland: Behöver man kontanter? Alltså eftersom det inte är en "drickskultur" och att Nya Zeeländarna i väldigt stor utsträckning kör med kort, vad finns det för ställen/saker som inte tar kort? Bensinstationer? The Luge? Utflykter till Te Anau?
 

ekf

Medlem
Har en till fråga till er som varit i Nya Zeeland: Behöver man kontanter? Alltså eftersom det inte är en "drickskultur" och att Nya Zeeländarna i väldigt stor utsträckning kör med kort, vad finns det för ställen/saker som inte tar kort? Bensinstationer? The Luge? Utflykter till Te Anau?
Man klarar sig väldigt långt utan kontanter, men som vanligt kan det vara bra att ha lite kontanter om det blir problem med kortinlösen och liknande.
 

taxvalp

Medlem
Har en till fråga till er som varit i Nya Zeeland: Behöver man kontanter? Alltså eftersom det inte är en "drickskultur" och att Nya Zeeländarna i väldigt stor utsträckning kör med kort, vad finns det för ställen/saker som inte tar kort? Bensinstationer? The Luge? Utflykter till Te Anau?

Jag har varit när några gånger och haft lite reservcash men alltid haft det mesta i retur. Te Anau funkade fint utan kontanter. För småinköp på vischan (färska avos vid vägkanten vill man inte missa) eller en kopp te i baren på utflyktsbåten är cash bra att ha.
 

Capa

Medlem
Man klarar sig väldigt långt utan kontanter, men som vanligt kan det vara bra att ha lite kontanter om det blir problem med kortinlösen och liknande.

Jag har varit när några gånger och haft lite reservcash men alltid haft det mesta i retur. Te Anau funkade fint utan kontanter. För småinköp på vischan (färska avos vid vägkanten vill man inte missa) eller en kopp te i baren på utflyktsbåten är cash bra att ha.

Perfekt, tack för snabba svar! :). Tar ut lite då som reserv!
 
D

Deleted member 30163

Guest
Mycket generöst, vi åker om 2 veckor :). Men byta SIM-kort innebär också att man inte är nåbar väl? Antar att det är nedsidan med den lösningen? Eller brukar ni ha en separat mobil med det utländska sim-kortet i? Man vill ju kunna köra facetime och whatsapp etc. utan att byta simkort fram och tillbaka :)
FaceTime och WhatsApp använder ju internet så där kan du ju ha vad som helst, tom Wi-Fi på hotellet funkar

du kan ju lägga en vidarekoppling om du vill, fast då står kostnaden
 
Toppen