Senaste nytt

Tips Nya Zeeland

chazzie

Medlem
Vi besökte Milford Sound och utgick från Te Anau med guidad tur. Kortare körsträcka, fler stopp och lugnare tempo än om man startar från Queenstown.

Så gjorde jag och skulle absolut rekommendera det! Te Anau har dessutom ett förvånansvärt stort utbud av restauranger för att vara en så pass liten by (turister, I get it). I princip en hel dag gick åt för att åka upp till Milford Sound, åka en båttur på 1,5h samt åka tillbaka, jag hade köpt med mig enklare förplägnad som jag åt på lämplig rastplats.

Bra restauranger? The Fergburger, legendarisk hamburgerrestaurang! Finns en anledning till varför den är nästan öppen hela dygnet runt och det alltid är sjukt mycket folk där. Annars finns det nog finare mat, andra kan nog ge tips om det.

Det finns många bra restauranger nere mot vattnet i Queenstown, jag beställde in lokalt jagat hjortkött på The Grille by Eichardt's och det var fantastiskt! Devil Burger levererade en juste burgare, jag provade dock inte Fergburger av tidigare nämnd anledning.

Klart bra tips. Kollade nu och det kostar hela 300 SEK per person att ta sig till CHC med flyg = gratis. Vi har hyrbil så vi skulle kunna bila från Queenstown till Te Anau och utgå därifrån för en dags guidad tur och sedan bila tillbaka efteråt. Betydligt kortare körsträcka och går förmodligen mycket snabbare än bussen.

Hyrbil skulle jag välja alla dagar i veckan, det går att stanna när och var man vill och kan vänta till bussen före åker iväg så man inte har 50 andra i bildens förgrund :)

Hur ni än gör kommer ni förtrollas av Nya Zeelands fantastiska natur och folk, njut och ha inte för bråttom!
 

Martin Gren

Medlem
Kan tillägga att på åtminstone hos ett av rederierna som kör båtturerna i Milford Sounds går det att beställa frukost som man käkar ombord om man åker morgonturen.
När vi åkte var det en buffé man plockade från. Lite blandat småvarmt plus det ”vanliga” som flingor, yoghurt osv. Prisvärt och smakade gott.
 

Capa

Medlem
Ölen på NZ är mycket bra (i alla fall om man gillar IPA). Rejält utbud och väldigt många bryggerier har taprooms man kan besöka. Besökte själv 10-15 st under mina 4 veckor i höstas.

Tar gärna emot tips på bra ölställen/bryggerier. Finns det några bra taprooms i centrala Queenstown?
 

flybob

Medlem
Tar gärna emot tips på bra ölställen/bryggerier. Finns det några bra taprooms i centrala Queenstown?
Smiths Craft Beer House är bra. Rekommenderar att handla lite trevliga öl (Garage Project!) på någon supermarket och sedan avnjuta dessa vid sjön.
 

Martin Gren

Medlem
Tar gärna emot tips på bra ölställen/bryggerier. Finns det några bra taprooms i centrala Queenstown?

Har inte så många tips för just Queenstown, men här kommer en lista över de ställen vi besökta i höstas som jag tycker är värda ett besök om man är på Nya Zeeland:

Auckland
  • Urbanaut
  • Brothers Beer Mt Eden (detta är det större delen av bryggeriet, finns även en mindre del inne i stan som också är bra)
  • Vultures Lane
  • The Brewers Co-operative
  • Brew on Quay
  • 16 Tun
Gisborne
  • Sunshine Brewery
Napier
  • Zeelandt Brewery (strax utanför Napier)
  • Monica Loves
  • Abbey Brewery (ligger strax utanför Hastings)
  • GodsOwn Brewery (en bit västerut från Abbey, blev ett av mina favoritbesök)
Palmerston North
  • Brew Union Brewing Company
Wellington
Wellingtons utbud av bra ställen är fenomenalt enligt mig. Detta är bara ett axplock
  • Malthouse
  • Basque
  • The Hop Garden
  • Fortune Favours
  • Husk
  • Heyday Beer Co
  • Salt & Wood Collective (ligger en bit norr om Wellington)
  • Fork & Brewer
  • Little Beer Quarter
  • The Rogue & Vagabond
  • BIN 44
  • The Third Eye - Tuatara Temple of Taste
  • Hashigo Zake
  • Crafters & Co
  • D4
  • Golding's Free Dive
  • Mac's Brewbar
  • Garage Project Taproom
New Plymouth
  • The Good Home
  • Ms White
Rotorua
  • BREW, Craft Beer Pub
Hamilton
  • Good George Brew Pub (riktigt schysst BBQ)
Queenstown
  • Smiths Craft Beer House
Invercargill
  • Tuatara Café
Dunedin
  • Emerson Brewery
  • Ombrellos Kitchen & Bar
  • The Ale House
Christchurch
  • The Craft Embassy
  • Dux Central
  • Bootleg BBQ Co
Greymouth
  • Monteith's Brewing Co
Kaikoura
  • The Whaler
Blenheim
  • Moa Brewery (strax utanför Blenheim)

Om någon vill ha lite mer beskrivning av något av ställena är det bara att höra av sig.
 

Capa

Medlem
Kort fråga nu när avresan närmar sig med stormsteg :) : Hur har ni löst det med mobilsurf på Nya Zeeland? När vi var i Japan sist hyrde vi en dongle - hur smidigt som helst. Eller ska man försöka leta hemma efter något surfpaket man köper på förhand? Har Telenor och ser att de har ett surfpaket på 3Gb för 499:-. Har free wifi på hotellet så detta är främst för google maps. Vill minnas att minnet käkades upp rätt snabbt när vi var i Japan men 3Gb kanske räcker?
 

Martin Gren

Medlem
Kort fråga nu när avresan närmar sig med stormsteg :) : Hur har ni löst det med mobilsurf på Nya Zeeland? När vi var i Japan sist hyrde vi en dongle - hur smidigt som helst. Eller ska man försöka leta hemma efter något surfpaket man köper på förhand? Har Telenor och ser att de har ett surfpaket på 3Gb för 499:-. Har free wifi på hotellet så detta är främst för google maps. Vill minnas att minnet käkades upp rätt snabbt när vi var i Japan men 3Gb kanske räcker?

Köp lokalt simkort på plats. Vodafone funkar bra (även hyfsat ute på landsbygden).

A local Travel SIM for when you visit New Zealand - Vodafone NZ

Finns butiker på flygplatserna.
 

taxvalp

Medlem
Kort fråga nu när avresan närmar sig med stormsteg :) : Hur har ni löst det med mobilsurf på Nya Zeeland? När vi var i Japan sist hyrde vi en dongle - hur smidigt som helst. Eller ska man försöka leta hemma efter något surfpaket man köper på förhand? Har Telenor och ser att de har ett surfpaket på 3Gb för 499:-. Har free wifi på hotellet så detta är främst för google maps. Vill minnas att minnet käkades upp rätt snabbt när vi var i Japan men 3Gb kanske räcker?

Du kan ladda ner Google Maps som offlinekartor. Räddade mig under mina första besök i landet. Numera gäller 3 Världen som löser problemet...
 
Toppen