Senaste nytt

Tips Nya Zeeland

henke12

Medlem
Känner mig lite rådvill idag,
Jag och tjejen ska åka till NZ i Februari.
Planeringen i grova drag är:

Sydön, börja i Queenstown och åka runt i ca 10 dagar
Flyga från Queenstown -> Nordön (Wellington eller Auckland)
Nordön, köra runt i 5 dagar och avsluta i Auckland

Varken jag eller tjejen eller särskilt vana campare men heller inte supernoviser.

Frågan lyder:
* Campingvan(Kollat på Jucy's minsta variant för ca 1000SEK/dygn) och dra runt med

eller

* Hyra bil och dra runt och ta in på motell/hotell/campingstuga där det passar

Prismässigt verkar det gå på ungefär ett ut.
Vi vill ha naturupplevelser, lite hajking och någon god måltid då och då!
Är det svårt att hitta motell/hotell på kort varsel i Februari?
Ett tredje alternativ kan ju vara att köra med campern och ta in på nåt hotell då och då när man är less på campa :)
 

Dr. Miles

Expert
I Februari är inte så värst mycket tryck som i slutet av december/i början av januari så det bör inte vara några problem att hitta motell på vägen.

Om det var jag skulle jag ha valt hyrbil + hotell/motell.
 

BeckyLeuf

Medlem
Vad härligt med Nya Zeeland! Jag tror inte att det är några problem med hotell/motell med kort varsel. Vi hyrde bil och körde runt och tyckte det var toppen. Vi hade bokat boende i förväg (ombokningsbara) och bokade om oss längs vägen om vi ändrade oss. Det var inga problem för det mesta, även med bara ett par dagars varsel. Det beror såklart på budget osv, men vi upplevde att motell var lättare att hitta än t.ex hostel då de flesta bor på just hostel.
 

henke12

Medlem
Fråga till proffsen!

Imorgonbitti plockar vi ut en hyrbil från Wellington och slutmålet är Taupo.
Efter att ha läst här verkar "Forgotten world highway" vara fräck!

Men är det värt omvägen?
7h47m jämfört med 4h52m?

Har inga större problem att köra långt, vi har ingen brådska och startar vid 8-blecket
Skärmavbild 2017-02-15 kl. 09.06.26.png
 

Capa

Medlem
Lyfter en gammal tråd med några frågor:

Vi ska till NZ nästa år med tyvärr ganska begränsat med tid. Vi kommer att flyga in direkt till Queenstown och spendera merparten av tiden på sydön (ca 5 dagar). Är det bäst att köra en dagsutflykt med flyg till Milford Sound, likt denna: Fly - Cruise - Fly | Milford Sound Scenic Flights eller tar man bilen dit och tillbaka med övernattning? Känner att vi kanske inte har tid till det.. Eventuellt ska vi påbörja hemresan från Christchurch så då blir det till att bila mellan Queenstown och Christchurch, vilket känns ganska lagom enkel väg för en vistelse på 5 dagar.

-Hur upplever vi Milford Sound på bästa sätt? Har tittat på boende i Milford med det är rätt dyrt om man ska bo bra.och då går 2 dagar av 5 som vi har att disponera.. Får se om jag kan få med mig frugan på propellerflyg... :rolleyes:
-Värt att stanna en natt på vägen mellan Q-Town och C-Church för att se Mt.Cook? Andra tips på sevärdheter/restauranger på vägen?
-Tips på bra hotell i Queenstown? Vi kan lägga ca 2K för ett dubbelrum per natt.
-Tips på restauranger i Queenstown?
-Tips på andra aktiviteter i och runt Queenstown? Vi ska besöka vingård i närheten bland annat (Felton road). Kan man göra någon lämplig vandring eller horse back riding?

Tack på förhand!
 

taxvalp

Medlem
Vi besökte Milford Sound och utgick från Te Anau med guidad tur. Kortare körsträcka, fler stopp och lugnare tempo än om man startar från Queenstown. Båttur ingick och det gick att lägga till flygtur för den som ville. Det finns en uppsjö av bolag att välja bland, vi var mycket nöjda med Fiordland Tours - Milford Sound Guided Tours

Vi valde mellan att köra bil och flyga Queenstown-Christchurch och det blev flyg. Kan vara ett alternativ för att spara tid.
 

D.A

Medlem
Hej Capa,

Ett besök till milford sound är ett absolut måste. Min syster och jag tog bussen dit (otroligt fint scenery!) och tog en båttur på några timmar, sedan helikopter (med bergstopp landning) tillbaka till queenstown. En fantastisk resa. Vet dock inte hur det är att övernatta där och jag skulle absolut rekommendera flyg/helikopter hem då bussresan är lång (7h om jag inte missminner mig) och du vill maximera din tid i queenstown.

Mt Cook är ett grymt område med massor av fina leder att vandra. The hermitage är ett bra hotell i Mt cook. Har du tight om tid skulle jag nog maximera tid i queenstown(/wanaka om du vill pröva canyoning!) (man kan lätt lägga en vecka i Q) och köra några bergsvandringar i det området, och sedan flyga till Christchurch/hem.

Kan tyvärr inte ge tips på hotell då jag alltid bodde på backpackers.

Bra restauranger? The Fergburger, legendarisk hamburgerrestaurang! Finns en anledning till varför den är nästan öppen hela dygnet runt och det alltid är sjukt mycket folk där. Annars finns det nog finare mat, andra kan nog ge tips om det.

Queenstown är äventyrets mecka. Jag såg skyltar för horseback riding men prövade aldrig pga allergi. Vingårdar? ja, massor! Vandringsleder? Seven Best Day Hikes in Queenstown - In A Faraway Land

Hör av dig om du har några mer frågor


ps. Definitivt pröva på the Luge, helt galet roligt :)


D.A
 
Toppen