Senaste nytt

Tips Nya Zeeland

BeckyLeuf

Medlem
Missa inte den NZ ölen som är riktigt bra...

Ja! Både öl och vin.

Det finns en del små till medelstora bryggerier som man kan besöka lite varstans. Hittade min favorit i Greymouth som heter Monteith's. Många bra ölsorter (original Ale i topp). Dessutom en Apple crushed cider som va schysst, inte överdrivet söt. Finns även i de flesta butiker.

Speight's Gold Medal Ale är en till som kan rekommenderas.
 

Traveller

Medlem
Ja! Både öl och vin.

Det finns en del små till medelstora bryggerier som man kan besöka lite varstans. Hittade min favorit i Greymouth som heter Monteith's. Många bra ölsorter (original Ale i topp). Dessutom en Apple crushed cider som va schysst, inte överdrivet söt. Finns även i de flesta butiker.

Speight's Gold Medal Ale är en till som kan rekommenderas.

NZ hade ju egna Whiskybryggerier tidigare men dessa har ju gått ur tiden. Men, dessa kan fortfarande köpas för en aning hutlösa priser.
The New Zealand Whisky Collection | Restoring New Zealand's Distilling Tradition.
 

Peter65

Medlem
En annan sak jag tänkte på är att åka tåg, från Auckland till Wellington, färja till Picton och vidare med tåg till Christchurch och från Christchurch till Greymouth. Titta på kiwirailscenic.co.nz
Har gjort alla 3 turerna och om jag ska turordningen dem
1. Christchurch - Greymouth
2. Auckland - Wellington
3. Picton - Christchurch

Det sista beror nog på att vi har kört den vägen ett antal gånger tidigare.

På tåget ser man sKer som man inte ser när man kör bil, alla 3 är helt fantastiska. Om jag inte missminner mig så kan man dela upp resorna och ta en natt på vägen. Resan är inte helt gratis, men värd varje krona
 

rvarttinen

Medlem
I en annan tråd diskuteras drömresmål: Din Drömresa! | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor
... ett utav de som diskuterats är Nya Zeeland; en del (som mig själv) har det på sin s.k. "bucket list", andra har haft det som drömresmål och varit där. Hur som haver, ni som redan varit där och har en del tips och info får gärna berätta mer. Vilken tid på året är lämpligast att besöka landet? Vilka skillnader är det mellan nord- respektive sydön? Vingårdar?

Pingar ett par personer som redan besökt landet och besitter kunskaper i ämnet: @Peter65 och @simon_says91 ...!.
 

Peter65

Medlem
Tidpunkt:
Har varit där under jul och nyår plus några veckor in i januari, har varit helt OK. Har hört att vädret är stabilare fram i februari/mars.
Sen är det skollov och semester under jul och nyår vilket kan innebära att det ibland är lite svårt att få boende till ett rimligt pris.

Nord- respektive sydön:

Väldigt olika öar, vi har fokuserat mest på norra ön, men denna gång blir det mest sydön.
En stor favorit är Northland och Pahiaa (Nordön) och Queenstown (sydön)
Det finns så otroligt mycket att göra var man än är.

Båtresan mellan Wellington och Picton är fantastisk, kan blåsa över sundet, men det är det värt, sista biten in till Picton kanonvacker.

Vingårdar:
Ja det finns :), dessa har jag gjort
Blenheim - gjort både cykel- och busstur
Napier/Hastings - buss
Waiheke Island - båt från Auckland sen buss
 

Peter65

Medlem
Punkter jag har på min lista
Hobbiton
Queenstown / Milford sound med flyg
Mt Cook
Rotorua
Lake Taupo
Wanaka
Christchurch post apocalypse
Avstickare till Rarotonga
bland annat

Låter som en bra lista :)

Hobbiton (MataMata)
- Har inte besökt ännu, men ska göra det i kommande januari - boka i förväg, förra året var det fullbokat typ en vecka före aktuell dag, fanns förvisso tider, men då var det jättetidigt eller jättesent.
Mt Cock - har bara åkt förbi, vid fint väder är vägen från Timaru (SH 8) mot Wanaka/Queenstown väldigt vacker, men får då se Mt Cock speglas i Lake Pukaki
Rotorua - Trevligt, men tvätta inte kläder där.... luktar inte så gott :confused: Om du ändå är där kombinera det Tauranga / Mount Maunganui, det sista nämda har en väldigt trevlig strand.
Wanaka - Vet inte mycket om det stället, men ska fira nyår där i år
Christchurch - Har inte varit inne i city där efter jordbävningen, valde att inte åka in för att se förödelsen. Efter jordbävningen bodde vi alldeles bredvid stationen för att fortsätta med tåget till Greymouth.

Tåget från Christchurch till Greymouth är så spektakulär att det nästan är ett måste.
 
Toppen