Senaste nytt

[Tips] När man bokar hotellrum i långt förväg

agehall

Medlem
Jag råkar i princip aldrig ut för det. Det skiljer sällan mer än 100kr/natt.

Oavsett - jag vill ha ett rum när jag dyker upp, så jag bokar direkt hos hotellkedjan om det går.
 

Valley

Medlem
Nej varför skulle man inte göra det? Men problemet kan ju bli att när man sedan kommer nära datum för övernattningen så är det väsentligt billigare att avboka det man bokat på hotellets hemsida eftersom övernattning utan återbetalning är väsentligt billigare på t.ex. booking.com. Känns inte motiverat att betala t.ex. 500 kr mer per natt bara för att boka genom hotellets hemsida. Hur brukar ni göra i det läget? Maila hotellet och be dem lägga in ert medlemsnummer i bokningen?

Brukar inte bli någon skillnad. När jag vet definitivt att jag åker börjar jag titta efter specialdeal på både bokningssiter som hotellets eget.
Blåste dit på förnyat guld hos Hilton sist vi var i Munchen. Hotels hade vrakpriser och företaget bokade där. Dagen efter tog jag mig en titt på Hiltons sida och fann samma erbjudande där.
Tyvärr vägrade Hilton att ge mig den sista övernattningen för att det var bokat på Hotels. :mad:
Och strax därpå blev jag degraderad
 

RickardG

Medlem
Jag råkar i princip aldrig ut för det. Det skiljer sällan mer än 100kr/natt.

Oavsett - jag vill ha ett rum när jag dyker upp, så jag bokar direkt hos hotellkedjan om det går.
Ta det här på rätt sätt nu, men har du ofta råkat ut för att rum du bokat på annat håll inte visat sig finnas? Jag kan bara tala av egen erfarenhet och har alltid bokat genom hotels.com och aldrig råkat ut för problem. Bokar avbokningsbart, genom Refunder och med reward nights vilket jag tycker ger en bra kombo av pris och flexibilitet.
 

Dr. Miles

Expert
Ta det här på rätt sätt nu, men har du ofta råkat ut för att rum du bokat på annat håll inte visat sig finnas? Jag kan bara tala av egen erfarenhet och har alltid bokat genom hotels.com och aldrig råkat ut för problem. Bokar avbokningsbart, genom Refunder och med reward nights vilket jag tycker ger en bra kombo av pris och flexibilitet.
Jag har erfarenhet av överbokning på hotellet när jag kom till hotellet sen. Det var bokningar via tredjepart bokningssite.
Det hände med förbetald bokning (garanterad bokning) så även garanterad bokning är inte garanterad.

En gång var det så att hotellet i Beijing vägrade att checka in mig för att jag var en japan.
 

agehall

Medlem
Ta det här på rätt sätt nu, men har du ofta råkat ut för att rum du bokat på annat håll inte visat sig finnas? Jag kan bara tala av egen erfarenhet och har alltid bokat genom hotels.com och aldrig råkat ut för problem. Bokar avbokningsbart, genom Refunder och med reward nights vilket jag tycker ger en bra kombo av pris och flexibilitet.

Eftersom jag själv i princip inte använder hotels.com/booking.com så har jag inte råkat ut för det, men det är slående ofta jag sett folk som försökt checka in (och som har utskrivna bokningsbekräftelser från dessa sajter) där hotellet helt enkelt inte har någon bokning i sitt system. Det vill jag absolut inte råka ut för och det är inte värt den risken att kunna spara några kronor här och där (som oftast inte blir någon större besparing för min del iaf).
 

RickardG

Medlem
Jag har erfarenhet av överbokning på hotellet när jag kom till hotellet sen. Det var bokningar via tredjepart bokningssite.
Det hände med förbetald bokning (garanterad bokning) så även garanterad bokning är inte garanterad.

En gång var det så att hotellet i Beijing vägrade att checka in mig för att jag var en japan.

Eftersom jag själv i princip inte använder hotels.com/booking.com så har jag inte råkat ut för det, men det är slående ofta jag sett folk som försökt checka in (och som har utskrivna bokningsbekräftelser från dessa sajter) där hotellet helt enkelt inte har någon bokning i sitt system. Det vill jag absolut inte råka ut för och det är inte värt den risken att kunna spara några kronor här och där (som oftast inte blir någon större besparing för min del iaf).
Jag förstår att det kan gå snett ibland, min undran är om det händer oftare via t.ex. Hotels.com än via andra kanaler, som hotellets egen bokning.
Det kanske beror på handhavandefel från personen som bokar, eller att det är så enormt många bokningar genom dessa siter att fel inträffar, men inte i större omfattning än på annat håll.
 

agehall

Medlem
Jag har svårt att se hur det kan vara ha handhavandefel. Har man ett mail med en bokningsbekräftelse från tex hotels.com så tycker jag man borde kunna förvänta sig ha en faktisk bokning. Dock har jag sett motsatsen allt för många gånger för att lita på det.
 
men det är slående ofta jag sett folk som försökt checka in (och som har utskrivna bokningsbekräftelser från dessa sajter) där hotellet helt enkelt inte har någon bokning i sitt system
Hur ofta ser du detta när du bor på hotell? Jag har förvisso bara runt 100 nätter per år, men aldrig sett att någon som bokat via Hotels.com blivit nekad.

Du är också helt säker på att det är en mailbekräftelse och allt är bokat helt korrekt alla gånger?

För att vara en person som alltid tycker man skall ha källor innan man skriver så tycks din uppfattning om just detta vara ganska löst underbyggd.
 

agehall

Medlem
Hur ofta ser du detta när du bor på hotell? Jag har förvisso bara runt 100 nätter per år, men aldrig sett att någon som bokat via Hotels.com blivit nekad.

Jag har själv sett det två gånger sista halvåret och min kollega råkade ut för det i förra veckan. Mina observationer har varit från USA och min kollega råkade ut för det i Mexico - vet inte om det är vanligare här borta än i Europa.

Du är också helt säker på att det är en mailbekräftelse och allt är bokat helt korrekt alla gånger?
I båda fallen jag såg, så hade personerna utskrivna bokningsbekräftelser. Hotellpersonalen verkade också hålla med om att de verkade ha en bokning från Hotels.com men inte i hotellets system och därmed tyckte de att det var Hotels.com's uppgift att försöka få fram ett alternativ till kunden.
 
Toppen