Senaste nytt

Tips kring tunnelbana, kort vs. kontantbiljetter m.m - Tokyo och Osaka & Kyoto

Maja

Medlem
Tack för all input so far! :D

Just nu lutar jag åt att köpa ett Suica kort (Suica IC Card in Tokyo, Japan - Klook som jag kan hämta ut på Kansai Airport. Vad jag förstår så kan jag använda detta kort i Osaka och Kyoto? Ping @Dr. Miles :oops:

Fördelen med Suica-kortet är att jag kan få tillbaka min deposition och eventuell balans som är kvar på kortet i Tokyo, men det kan jag inte om jag köper ett Icoca-kort i Osaka då jag även måste se till att få deposition och överskjutande belopp minus 220 Yen på plats i Osaka då det är JR West som endast gör detta.

MEN, det verkar finnas ett barnkort så att dottern åker för billigare pris? Detta kan jag inte köpa på nätet via Klook iaf. Isf får jag köpa ett Icoca-kort på flygplatsen till henne för att utnyttja barnpriserna.

I Kyoto kan vi köpa ett dagspass till bussen Kyoto City Bus & Subway Information Guide:Bus One-Day Pass
Måste bara kolla upp om det är buss som är det smidigaste sättet att ta oss mellan de olika sakerna vi vill se, eller om det är inom gångavstånd för då går vi hellre.

I Tokyo lutar jag åt att vi kör på Tokyo Subway ticket för 72 + 48 h som @Jonas C skrev om och komplementeras med Suica för JR-linjerna och monorail.

För Shinkansen så bör man betala för att reservera säte gissar jag?

Tack @JoelG ang. infon om 7eleven ATM! :) Pocket Wifi är redan bokat och hämtas ut på KIX! :)
 

JoelG

Medlem
Tack för all input so far! :D

I Kyoto kan vi köpa ett dagspass till bussen Kyoto City Bus & Subway Information Guide:Bus One-Day Pass
Måste bara kolla upp om det är buss som är det smidigaste sättet att ta oss mellan de olika sakerna vi vill se, eller om det är inom gångavstånd för då går vi hellre.

För Shinkansen så bör man betala för att reservera säte gissar jag?

Har inte dubbelkolla vad du ska se i Kyoto men spontant kommer du använda buss någon gång. Biljett betalas antingen på bussen genom mynt vid avstigning eller ett dagkort. Bussarna har tv-skärmar där det står på engelska vilken station som kommer härnäst.

Shinkansen: Är 16 vagnar varav 8 vagnar är obokade vad jag minns. Tågen går väldigt ofta (typ var 6-10 minut). Vissa är direkttåg och vissa mer mjölktåg. Jag åkte på JR pass och då var direkttågen ej möjliga att åka med men var inga problem att få plats i en obokad vagn, speciellt om man var först in.
 

Maja

Medlem
Tack @JoelG Är inte riktigt helt klar med planeringen för vår dag i Kyoto, men får se om det blir busspass eller enkelbiljetter. :)

Gällande Shinkansen så behöver vi ju 3 platser bredvid varandra, så kanske lika bra att bara betala för platsreservation så behöver vi inte fundera och stressa med det.
 

Treo

Medlem
Beroende på hur mycket ni reser tycker jag att ni kan fundera/räkna på JR Rail Pass, inkluderar Shinkansen (inte de allra snabbaste men inkl platsreservation), tåg Osaka-Shinosaka-Kyoto samt alla JR-tåg i Tokyo* inkl Monorail till Haneda och/eller Narita Express.

Shinkansen Osaka-Tokyo kostar ungefär som ett halvt 7-dagarspass

*Utbrett nätverk, IMHO lika bra som tunnelbanan.

OBS dock att det alltså är JR East resp West så ni behöver det "nationella passet"
 

gneken

Medlem
SUICA/PASMO fungerar både i Osaka, Kyoto och Tokyo.
Däremot kan det vara svårt att köpa SUICA/PASMO i Osaka/Kyoto regionen för att SUICA utfärdas av JR EAST (som omfattar östra Japan inkl. Tokyo regionen) och SMO utfärdas av konsortium av tåg-&bussbolag i Tokyo regionen.

Eftersom ni börjar resan från Osaka, ICOCA/PiTaPa blir ett alternativ (det är Osaka regionens motsvarighet av SUICA/PASMO).
Det går att ladda ICOCA/PiTaPa på de flesta convenience stores.

Har ett gammalt PASMO kort och ska besöka Osaka. Är det svårt att ladda på dessa i Osaka? Eller är det bara att köra på?
 

Värt att tänka på, att Kyotos dagspass inte gäller hela "Stor-Kyoto". Tänkte ni besöka något lite utanför city med buss behövs det kompletteras med lite kontanter. Den räcker gott och väl till alla de vanligaste turistmålen.

OT: @Maja Kyoto är en underbar stad. Personligen tycker jag att en dag är för kort tid att upptäcka stadens själ.
 
Last edited:

Maja

Medlem
@Diamond-in-the-ruff Tack för heads up! Jag tror det här kan bli vår första Japanresan, men inte den sista. Inser att vi bara kommer hinna nosa på visas delar, så som Kyoto och Osaka. Tyvärr fanns inte mer tid att få in den här gången, men som sagt var, för se det som en aptitretare och planera för att återvända framöver.

Inser att tiden springer ifrån mig och det är snart dags att åka = behöver planera vad vi ska se och göra respektive dag asap för att verkligen nyttja tiden fullt ut. Funderar en hel del över biljetter, kontanter etc. Inser att jag är bortskämd med att enkelheten att resa där Amex fungerar och allt är på engelska. Detta har givetvis sin charm också och jag ser verkligen fram emot den här resan.
 
Toppen