Senaste nytt

Tips: Hur man får kompensation från SAS vid flygförsening

Varför inte driva det vidare själva? Är det 7 personer så är det ganska mycket pengar som "försvinner" när 25% avgift ska betalas.

Blir det inte lika mycket i avgifter om varje person gör det själv? Eller jag förstår kanske inte "Kraven" rätt, har, lyckligtvis, inte råkat ut för det här problemet
 

Tonton

Medlem
Blir det inte lika mycket i avgifter om varje person gör det själv? Eller jag förstår kanske inte "Kraven" rätt, har, lyckligtvis, inte råkat ut för det här problemet

Vad jag menar är att min, högst subjektiva åsikt, är att det är onödigt att använda sig av diverse företag för att få kompensation.

Driver du hela fallet själv så kostar det dig ingenting. Låter du något bolag driva fallet åt alla så kostar det oftast 25%. Det blir ganska snabbt ganska mycket pengar som försvinner från kompensationen.

Nu har jag inte koll på @Brandtens ärende, men nedan är ett exempel på kostnaderna (i fetstil) som de flesta bolag tar ifall 7 personer väljer att driva ett fall dom.

Typ 1-case (€250 per person) = €438
Typ 2-case (€400 per person) = €700
Typ 3-case (€600 per person) = €1050

Blir man nekad av exempelvis SAS så tar man det vidare till ARN som ger ett utslag. Ger de dig inte rätt så är det kanske dags att ge upp. Skulle de däremot ge dig rätt så brukar flygbolaget betala ut ganska kvickt. Ifall flygbolaget ändå fortsätta krångla så drar man det vidare till tingsrätten samt lägger på dröjesmålsränta. Har du fått rätt av ARN så får vi ändå anta att också tingsrätten förhoppningsvis ger dig rätt.

Nu förenklar jag såklart hela processen, men så mycket tid kräver det inte att exemplevis kontakta ARN själv, snarare än använda sig av ett dyrt bolag som gör det åt dig.

Låt något bolag driva fallet för en person. När allt är klart claima direkt hos SAS för resterande 6.

Ska man nu ändå driva det via en firma så är detta förslag ypperligt!
 

Agö

Medlem
Låt något bolag driva fallet för en person. När allt är klart claima direkt hos SAS för resterande 6.
Det förutsätter nog att du faktiskt får en dom vilket får antas vara mycket ovanligt. En förlikning före t.ex. en rekommendation från ARN är ju inte värt något alls, och jag skulle inte heller vara säker på att strategin faktiskt ger önskat resultat.

Dessutom får man inte glömma bort reklamationstiden som ju numera finns...

HD-dom: Försening måste reklameras inom två månader | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor

Nu förenklar jag såklart hela processen, men så mycket tid kräver det inte att exemplevis kontakta ARN själv, snarare än använda sig av ett dyrt bolag som gör det åt dig.
Normal handläggningstid i Allmänna Reklamationsnämnden är minst sex månader enligt ARN själva. Detta ska tas i beaktan. I många fall går det uppenbart snabbare att lämna över ärendet, t.ex. i det case jag redogjorde för ovan. Bättre en fågel i handen än tio i skogen. För vissa.
 

taxvalp

Medlem
Det går ju också att driva fallet som småmål i tingsrätten. Som rapporterat i annan tråd hjälpte jag min far med det och pappren hann knappt landa hos tingsrätten innan flygbolaget (KLM) skickade den begärda ersättningen (naturligtvis utan att erkänna att de gjort fel).
 

Agö

Medlem
Det går ju också att driva fallet som småmål i tingsrätten. Som rapporterat i annan tråd hjälpte jag min far med det och pappren hann knappt landa hos tingsrätten innan flygbolaget (KLM) skickade den begärda ersättningen (naturligtvis utan att erkänna att de gjort fel).
Precis. Det dom verkligen inte vill ha mot sig är domar som ger praxis. Det är stökigt. Det är också en funktion som dessa indrivningsföretag fyller. De ger sig aldrig och det vet flygbolagen om.
 

Tonton

Medlem
Normal handläggningstid i Allmänna Reklamationsnämnden är minst sex månader enligt ARN själva. Detta ska tas i beaktan. I många fall går det uppenbart snabbare att lämna över ärendet, t.ex. i det case jag redogjorde för ovan. Bättre en fågel i handen än tio i skogen. För vissa.

Absolut, det kan ta lång tid att få ett beslut från ARN - men det betyder ju inte att den enskilda personen måste lägga ner mycket tid på fallet. Det är ju bara att sitta lugn i båten och invänta beslutet från ARN.

Jag antar att de flesta inte är i något jättebehov av att få kompensationen supersnabbt. Det är ju ändå en kompensation och inte ersättning för utlägg.

Men ja, jag förstår vad du menar :)
 
Det förutsätter nog att du faktiskt får en dom vilket får antas vara mycket ovanligt. En förlikning före t.ex. en rekommendation från ARN är ju inte värt något alls, och jag skulle inte heller vara säker på att strategin faktiskt ger önskat resultat.

Dessutom får man inte glömma bort reklamationstiden som ju numera finns...

HD-dom: Försening måste reklameras inom två månader | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor


Normal handläggningstid i Allmänna Reklamationsnämnden är minst sex månader enligt ARN själva. Detta ska tas i beaktan. I många fall går det uppenbart snabbare att lämna över ärendet, t.ex. i det case jag redogjorde för ovan. Bättre en fågel i handen än tio i skogen. För vissa.
I och för sig sant, men reklamera för alla 7 kan man ju göra utan inblandning av jurister. Antar att det är gjort och att SAS har sagt nej.
Det man gör i praktiken är att kräva dröjsmålsränta enligt paragraf 6 räntelagen (om jag minns rätt). Om SAS fortsätter att trilskas kan man ju välja att driva fallen ett och ett efter varandra tills SAS ger med sig.
Dröjsmålsräntan ger ju lite plåster på såren.
 
Toppen