Senaste nytt

[Tips] Hur man bokar phantom SWISS fare

Dr. Miles

Expert
Ni har säkert haft erfarenhet av phantom SWISS fare när ni har sökt priser på ITA Software.
Phantom fare är något som du kan se på sökningssajter men inte bokbar på flygbolagets/online resebyrås webbsida.
Det är ofta pga married segments.


Screenshot20120729_5.jpg

Enlgt ITA Softwares webbsida, skulle det finnas LX S klass på Stockholm->Zurich->Shanghai på 16 aug och LX W klass på Shanghai->Zurich->Stockholm på 20 aug. Totalpriset är 6.601 SEK.


När man söker på SWISS.com, visar sidan så här.

Stockholm->Zurich->Shanghai på 16 aug (H klass)
Screenshot20120729_1.jpg
Shanghai->Zurich->Stockholm på 20 aug (M klass)
Screenshot20120729_2.jpg

Totalpriset: 11.666 SEK :(:eek::mad:
Screenshot20120729_3.jpg


Men om man går till Lufthansas webbsida och väljer Multi-segment journey sedan söker varje segment istälellt, prissätter Lufthansa webbsida phantom SWISS fare korrekt.
Glöm inte att välja "Lufthansa Group" på fältet Airline.

Screenshot20120729_6.jpg Totalpriset: 6.291 SEK (LX S klass på båda riktningar) :)

Screenshot20120729_4.jpg
 
Last edited:

Senator

Moderator
AHO, jag tror inte detta fungerar. Jag har vid 3 tillfällen forsökt göra det du beskriver. 1) hitta pris på ITA, 2) går ej att boka på Swiss.com, 3) använt Lufthansa.se. I alla 3 tillfällen uppstod fel vid betalning på Lufthansa.se och när jag ringde båda bolagen visar det sig att enbart "inventory" som reflekteras på Swiss.com finns. Så min erfarenhet är att detta krockar i sista steg.
 

Gnopps

Medlem
Toppentips men har du lyckats köpa AHO? Jag tror nämligen att när det sedan kommer till avslut kommer det inte fungera. Så kallade married segments kollas nämligen vid bokningstillfälle av en del flygbolag, vilket gör det tekniskt omöjligt att lägga in dem i samma reservation.
 
Toppen