Senaste nytt

[Tips] Hitta Star Alliance award biljetter med ANA tool

Dr. Miles

Expert
Uppdaterad: 2015-06-16

Jag har skrivit en guide om hur man söker tillgänglighet av Star Alliance bonusresa på Uniteds webbsida.
[Tips] Söka tillgänglighet av Star Alliance bonusresa på Uniteds webbsida | BusinessClass.se forum | 300 000 inlägg om resor

Uniteds webbsida är numera både enklare och snabbare att söka bonusresor än på ANAs webbsida.
---
Uppdaterad: 2015-04-13

ANA har uppdaterat sina webbsidor hela världen förra veckan (igår?) och därför tidigare guiden gäller inte längre.

1, Klicka på den här länken och logga in till ANA Milege Club. (på engelska)
ANAインターネット国際線予約サービス
screenshot20150413_01-png.33636
2, Så här ser ny sökningsruta ut.
screenshot20150413_02-png.33637
3, Det går inte längre att söka samma riktning efter varann (t ex Stockholm->Hong Kong på 1 nov och Stockholm->Hong Kong på 2 nov). Felmeddelande kommer upp då.
screenshot20150413_03-png.33638
4, Det går att skriva både stadsnamn och flygplatskod, men det tar lite tid när det finns flera val och man måste välja stad/flygplatsen.
screenshot20150413_04-png.33639
5, När du är klar med formulären, klicka på Search. Det tar ytterligare en stund innan sökningsresultatet visas.
screenshot20150413_05-png.33640
6, Så här ser sökningsresultatet ut. Till skillnad från tidigare versionen, visar webbsidan resultat av en dag åt gången även om man söker flera dagar/segments.
screenshot20150413_06-png.33641
7, Den visar fortfarande Lufthansa First class award men som tidigare, inom 14 dagar från dagens datum.
screenshot20150413_07-png.33642

Man kan inte söka och boka följande flygningar på ANA.
  • Air China flight mellan Beijing-Pyongyang
  • First class och Busibess class på Singapore Airlines flight som flygs med Airbus A380, Boeing 777-300ER
  • Air Macau's flightnummer med MF9xxx
  • Elite class på EVA Air
  • First class på SWISS

ANA skrev:
以下の場合は、特典航空券をご利用できません。
  • 中国国際航空の北京-平壌路線
  • シンガポール航空の一部機種(A380、B777-300ER)のスイートクラス・ファーストクラス・ビジネスクラス
  • マカオ航空の9000番台の便(※お申し込みまで進めますが、マカオ航空からの予約回答はございません。)
  • エバー航空のエリートクラス
  • スイス インターナショナル エア ラインズのファーストクラス
概要│提携航空会社特典航空券│マイルを使う│ANAマイレージクラブ

----

Uppdaterad: 2015-01-03

Ny "Work-around" på ANA webbsida om du inte har någon mile alls på ANA Mileage Club:
  1. Logga in ANA sajt.
  2. Klicka på "ANA International Flight Awards"
  3. Skriv NRT på den första "APO code" och LHR på den andra "APO code".
    Du behöver inte ändra datum här. Klicka "Next".
  4. Du hittar 5 blåa knappar under resultatet.
  5. Klicka på "Use Star Alliance Member Airlines".
  6. Nu kommer du till sidan "Partner Flight Awards".
  7. Klicka på den blåa "Flight Serach" knappen nedan.
  8. Du kommer till "Partner Flight Awards" sida med 4 sträckor-sökning.
  9. Här kan du välja ort, datum och antal personer som reser(upp till 4 personer). Klicka på "Next".
  10. Nu kan du se award seat även om du inte har någon mile på ANA Mileage Club.

Mer information vänligen läs den här artikeln:
Hur bokar jag en bonusresa med mina poäng?


---originalpost 2011-08-01---


Jag skrev denna info tidigare på denna tråd: http://www.businessclass.se/sas-eur...sbiljett-med-andra-bolag-aen-sas.html#post558.

Men det är nog bra att den användbara informationen finns också på denna tråd.


"Work-around" på ANA webbsida om du inte har någon miles alls på ANA Mileage Club:
  1. Logga in ANA sajt.
  2. Klicka "Use Star Alliance Member Airlines".
  3. Skriv NRT på den första "APO code" och LHR på den andra "APO code". Du behöver inte ändra datum här. Klicka "Next".
  4. Du får svar på nästa sida. "Award Type: Partner Flight Awards".
  5. Du hittar 3 blåa knappar under resultatet. Klicka "Flight search".
  6. Här kan du välja ort, datum och antal personer som reser(upp till 4 personer). Klicka "Next".
  7. Nu kan du se award seat även om du inte har någon miles på ANA Mileage Club.

Kolla award seat på flighterna som avgår inom 7 dagar från dagens datum:

  1. Skriv dagens datum på "rad 1" och välj ARN och CPH som destination.
  2. Välj önskade datum och rutt från "rad 2" och vidare.
  3. Klicka "Next"
  4. Du får inte svar på "rad 1", men du får svar på "rad 2" och neråt även om det är inom 7 dagar från dagens datum.


Kolla awardtillgänglighet på 7 dagar åt gången (dock en sträcka i taget):

1, När man har kommit till Partner Flight Awards, klicka på "7-Day Availability (direct flights only)"

screenshot20140312_5-png.23986
2, Mata in flygplatskoder av städerna där SAS flyger direkt mellan dem.
Denna exempel visar Köpenhamn (CPH) och San Francisco (SFO).
Välj 2 vuxna och kabinklass: Business Class.

screenshot20140312_6-png.23988
3, Här kan du se resultatet.
Om du ser gul/orange färg på något av datumet då finns det 2 lediga platser i Business class.
Om du inte hittar något, kan du klicka på "Previous" eller "Next" och söka vidare.

screenshot20140312_5-png.23986
På det viset kan du söka 7 dagar åt gången och det går ganska fort.
När man har gjort många sökningar på en gång kommer CAPTCHA fram. Då är det bara logga ut och logga in igen.
 
Last edited:

cbroxe

Medlem
Hej!

Jag anmälde mig precis till ANA Milage Club, men jag kan inte använda mig av "work-arounden"... Knappen "Use Star Alliance Member Airlines" är "utgråad". Går inte att trycka på. Längre ner på sidan kan man läsa.

Information * The Partner Flight Award search function is only available for passengers who have a certain level of mileage.
* Combinations flights by Air Macau[NX], Etihad Airways[EY], Jet Airways[9W], Malaysia Airlines[MH], Shenzhen Airlines[ZH], Virgin Atlantic Airways[VS] with other airlines are not possible.


Har jag gjort något fel?

Tack på förhand.
 

Dr. Miles

Expert
Ny "Work-around" på ANA webbsida om du inte har någon mile alls på ANA Mileage Club:
  1. Logga in ANA sajt.
  2. Klicka på "ANA International Flight Awards"
    Screenshot20140422_3.png
  3. Skriv NRT på den första "APO code" och LHR på den andra "APO code".
    Du behöver inte ändra datum här. Klicka "Next".
    Screenshot20140422_4.png
  4. Du hittar 5 blåa knappar under resultatet.
    Screenshot20140422_5.png
  5. Klicka på "Use Star Alliance Member Airlines".
  6. Nu kommer du till sidan "Partner Flight Awards".
    Screenshot20140422_6.png
  7. Klicka på den blåa "Flight Serach" knappen nedan.
  8. Du kommer till "Partner Flight Awards" sida med 4 sträckor-sökning.
  9. Här kan du välja ort, datum och antal personer som reser(upp till 4 personer). Klicka på "Next".
  10. Nu kan du se award seat även om du inte har någon mile på ANA Mileage Club.
 
Last edited:

campaigner

Medlem
Det är obegripligt för mig varför detta inte finns tillgängligt via SAS. Varför ska man behöva låtsas gå med i ett japanskt bolags program för att på ett smidigt sätt kunna kolla om det finns award trips på SAS (och andra Star Alliance-bolag)?? Tydligen finns ju möjligheten att lägga ut sök-funktionaliteten till allmänt användande - varför gör inte andra Star Alliance-bolag det? Eller för den delen Star Alliance centralt, i stället för att bara ha sin Jorden runt-site? Det kanske är naivt, men man vill ju ändå tänka på de här bolagen som service-företag... Men när man läser beskrivningarna (i en annan tråd) av ojämnheten hos telefontjänsten när det gäller den här typen av bokningar så blir man mörkrädd. Om man läste detta och var på något sätt ansvarig för SAS kundtjänst, eller i en annan ledarposition i bolaget (de vet naturligtvis om det) borde man bli taggad att göra något åt det... :)
 

Dr. Miles

Expert
Det är obegripligt för mig varför detta inte finns tillgängligt via SAS. Varför ska man behöva låtsas gå med i ett japanskt bolags program för att på ett smidigt sätt kunna kolla om det finns award trips på SAS (och andra Star Alliance-bolag)?? Tydligen finns ju möjligheten att lägga ut sök-funktionaliteten till allmänt användande - varför gör inte andra Star Alliance-bolag det? Eller för den delen Star Alliance centralt, i stället för att bara ha sin Jorden runt-site? Det kanske är naivt, men man vill ju ändå tänka på de här bolagen som service-företag... Men när man läser beskrivningarna (i en annan tråd) av ojämnheten hos telefontjänsten när det gäller den här typen av bokningar så blir man mörkrädd. Om man läste detta och var på något sätt ansvarig för SAS kundtjänst, eller i en annan ledarposition i bolaget (de vet naturligtvis om det) borde man bli taggad att göra något åt det... :)

Jag skrev liknande post på FlyerTalk.
Jag tyckte att det var bättre att köpa ett befintligt fungerande system, istället att utveckla själv eller inte ha funktionen alls.

Men jag tror att det tyvärr saknar helt enkelt både kompetens och vilja att utveckla ett sådant system hos SAS.
 

Magino

Medlem
Fördelen för bolagen att inte ha detta är att de kan försöka lura på oss kunder deras egna flighter som gör det billigare för företagen. Sedan kan man ju tycka att de borde spara lite på att låta sina kunder kunna boka allt online och inte ringa in till en fysik person hela tiden och ödsla massa tid på att söka datum som finns lediga under en månads tid.
 

Gnopps

Medlem
Det här är inte bara Star Alliance utan även de andra två stora allianserna saknar övergripande onlinebokning på partnerbolag.
 
Toppen