Senaste nytt

Tips för Roadtrip sydöstra Australien och mitten av ingenstans!

Voyageur

Medlem
Nästa vecka bär det av down under för en 3 veckor lång semester i landet bortom. Har en preliminär skiss på hur resan ser ut men skulle nog behöva en del tips på saker att inte missa längs vägen!

Resan går lite enligt följande, Sydney i några dagar, sedan bil ner till Melbourne med ett stopp en dag i Canberra samt någon annanstans (tips?). Melbourne några dagar, sedan bil vidare till Adelaide (just längs den kuststräckan känns det som att det finns hur mycket som helst att se). Efter Adelaide ett kort flyg till mitten av ingenstans, Alice springs i ett par dagar, följt av en biltur till ayers rock. Bravaderna avslutas med flyg till Sydney i 2 dagar samt ett besök på operan med turandot för att få tillbaka lite av kultiveringen efter buschen :)

Alla tips emottages varmt!
 

Flying P

Medlem
Tre veckor verkar lång tid men i Australien känns det som en vecka pga de stora avstånden och de trevliga människorna. Backpacking down under är en livsstil som alla borde prova på.

Canberra må vara huvudstaden men i övrigt är det inte så spännande där. Mitt tips är att skippa Canberra och åka direkt från Sydney till Melbourne istället. Ni vill ju spendera mest tid där det är intressantast.
Melbourne är IMHO den vackraste staden i landet. Breda gator med lummiga träd. En vacker stadskärna med gångavstånd i princip överallt.
Sträckan till Adeleide är givetvis en höjdpunkt och ta god tid på er. En av världens häftigaste kuststräckor!
Alice Springs i all ära men det går även direktflyg till Uluru, där bör ni övernatta i ett av hotellen några km från stenen. Finns allt från lyxiga bungalows till enklare hotell med self-service BBQ där man tillagar sin eget kött, som man får av restaurangen.

När det gäller Sydney så åk gärna norrut en liten bit till Manly Beach, det är en känd strand som är lite finare än centrala partystranden (som jag precis glömde namnet på). Vill ni ha en tom strand kan ni åka några km ytterligare norröver så kommer ni till Collaroy Beach, en lång fin strand som inte är överbefolkad.
 

Voyageur

Medlem
Tre veckor verkar lång tid men i Australien känns det som en vecka pga de stora avstånden och de trevliga människorna. Backpacking down under är en livsstil som alla borde prova på.

Canberra må vara huvudstaden men i övrigt är det inte så spännande där. Mitt tips är att skippa Canberra och åka direkt från Sydney till Melbourne istället. Ni vill ju spendera mest tid där det är intressantast.
Melbourne är IMHO den vackraste staden i landet. Breda gator med lummiga träd. En vacker stadskärna med gångavstånd i princip överallt.
Sträckan till Adeleide är givetvis en höjdpunkt och ta god tid på er. En av världens häftigaste kuststräckor!
Alice Springs i all ära men det går även direktflyg till Uluru, där bör ni övernatta i ett av hotellen några km från stenen. Finns allt från lyxiga bungalows till enklare hotell med self-service BBQ där man tillagar sin eget kött, som man får av restaurangen.

När det gäller Sydney så åk gärna norrut en liten bit till Manly Beach, det är en känd strand som är lite finare än centrala partystranden (som jag precis glömde namnet på). Vill ni ha en tom strand kan ni åka några km ytterligare norröver så kommer ni till Collaroy Beach, en lång fin strand som inte är överbefolkad.

Tackar för tipsen! Just strand hade ju varit trevligt men vädret i alla fall uppe i Sydney tillåter nog inte detta. Har bokat redan lite fasta punkter, som Canberra en natt, mest för att bara been there done that! Alice springs har alltid haft en egen dragninskraft så den skall med, samtidigt som det verkar finnas lite sköna outdoor aktiviteter i öknen blandat med slappande i poolen! Just hotellen annars i Alice springs verkar ju inte direkt king of the hill!

2 nätter är bokade i uluru på ett av resorten, tillgång till bil så man är mobil i vart fall.

Inga hidden gems kuststäder längs Syd-Mel sträckan? Kangaroo Island,någon erfarenhet därifrån?
 

mjem

Ny medlem
Philip Island är definitivt värt ett besök, om du bilar kustvägen SYD-MEL.

Gå på en AFL-match i Melbourne! Collingwood har oftast mest folk på matcherna. AFL är snudd på religion i Victoria och Australiensarna är mer än glada över att få förklara reglerna (vilka inte alls är speciellt svåra).

Passa på att gå ut och dricka öl i Alice-Springs, helt klart underskattat (låt inte de fåtal alkoholiserade aboriginerna på gatan skrämma dig, de kan verka obehagliga men är allt som oftast mycket trevliga).

Kör in och besök ett aboriginal community.

Några dagar i Alice Springs är för mycket, en dag och kväll räcker.

Kata Tjuta är värt ett besök i anslutning till Uluru, och känner du dig i bra form kan du klättra upp och få grym utsikt över Uluru (men visa ställen kan vara no-fall-zones).
 
Last edited:

Flying P

Medlem
När jag klättrade upp så fick vi starta ca kl 05 am, sedan skulle det bli för varmt.

Det är också stängt om det regnar (vatten=glashalt) eller om det är någon aboriginsk högstidsdag.
 

gdaily

Medlem
Adelaide har jag varit i för 10 år sedan, jobbade i två månader. Söndagsnöjet var att åka ut till Barossa Wineyards, 1-3 timmar norr om Adelaide.

Sedan rekommenderas att spela lite golf, även om du inte har grönt kort kan du spela på nästan vilken bana som helst.
 

knutas

Medlem
Som du skriver, från Melbourne så kan jag starkt rekommendera just kuststräckan som kallas Great ocean road. Det tar ett tag att köra hela så försök kolla innan vilken exakt väg ni ska ta då det är lätt att köra fel och missa en del av sträckan. Se till att ha en övernattning i en av de små byarna längs kusten, exempelvis Port Campbell. På vägen finns det ställen där vilda Koalor och Papegojor ofta håller till precis vid vägen, så sök runt lite på nätet och försök hitta vart dom brukar hålla till, jag kan tyvärr inte minnas det.
 

Kastrup

Medlem
Canberra är en av de trevligare huvudstäder jag besökt, rekommenderar särskilt besök på war memorial som är oerhört ambitiöst utformat. Ta gärna en gratis rundvandring på gamla parlamentet också. För att förstå mer om varför staden ser ut som den gör med dess broar, gator och vatten rekommenderar jag att du läser på lite om stadens historia - intressant. Jag hade förvisso blivit avrådd från att åka dit och hade låga förväntningar, kanske därför jag blev så positivt överraskad. Kommer åka tillbaka dit igen.
 
Toppen