Senaste nytt

Tips för Florida

Voyageur

Medlem
Key West.. bara bilresan ut är värt en resa. Boka hotell nu är mitt tips, ni har valt den dyraste tiden på året :) Sedan finns det några trevliga ställen på Golfkusten, rakt över..

Överskatta inte sol och bad möjligheterna norr om Miami/Fort Launderdale/West Palm Beach på denna tiden. En bra dag på denna tiden är 25 grader i Miami och kanske 18-19 i Orlando.

Kan bara instämma Senator. Miami beach hotellen ligger på behagliga 20 000kr uppåt för några nätter. Key west likaså. Hilton/Sofitel nära flygplatsen fanns dock för runt 1000kr natten, en Mustang cabriolet på det så är man mobil nog att ta sig till stränderna ;)

Tanken slog att köra till key west över dagen bara. Vi kommer att beta oss uppåt längs kusten är tanken mot jacksonville så absolut ska vi titta in på kuststäderna!
 

M.K

Medlem
Instämmer med tidigare svar om Key West! Underbart avslappnat ställe helt olikt alla andra platser jag besökt i USA. Åk absolut inte bara över dagen utan boka minst några nätter vid Duval street! Dyrt visst men du kommer inte ångra dig! Jag har även bott, frestad av poängintjäningen, på Hiltons resort där. Gör inte det då du går miste om stämningen i centrum.
 

Voyageur

Medlem
Instämmer med tidigare svar om Key West! Underbart avslappnat ställe helt olikt alla andra platser jag besökt i USA. Åk absolut inte bara över dagen utan boka minst några nätter vid Duval street! Dyrt visst men du kommer inte ångra dig! Jag har även bott, frestad av poängintjäningen, på Hiltons resort där. Gör inte det då du går miste om stämningen i centrum.

Ska kika närmare på key west och möjligheterna där ;)
 

Voyageur

Medlem
Önskar att key west kunde bli en verklighet. Det verkar onekligen vackert. Men lägsta priserna enligt booking, trivago, kayak, priceline mm. börjar runt 10000kr för fyra nätter på 2 -3stjärnigt. Det kan jag ge för Mandarin Oriental men knappast La Quinta inn:)

Om någon hittar ett bättre pris tar jag emot det med öppna armar :)
 

M.K

Medlem
Jag hade åkt över till gulfsidan med en mer begränsad budget. Många härliga långa sandstränder, fina städer, bl a Naples som någon redan nämnt, samt trevligare utbyte av människorna där om jag får generalisera lite. Min uppfattning är att de är mer allmänbildade och intressanta att konversera med än i Fort Lauderdale/Miami. Betydligt billigare också än runt Miami Beach. Passa på att besöka en alligatorfarm också när du reser genom träsket.

Det går förresten en färja mellan Key West och södra gulfsidan. Osäker på om den tar bilar då jag inte har åkt med den. Det hade annars varit en möjlighet att köra ner till Key West och sedan ta en natt på hotell där innan ni fortsätter med färjan över.
 
Önskar att key west kunde bli en verklighet. Det verkar onekligen vackert. Men lägsta priserna enligt booking, trivago, kayak, priceline mm. börjar runt 10000kr för fyra nätter på 2 -3stjärnigt. Det kan jag ge för Mandarin Oriental men knappast La Quinta inn:)

Om någon hittar ett bättre pris tar jag emot det med öppna armar :)
Till skillnad från många andra här kan jag inte rekommendera Key West. Har varit där två gånger, en gång själv och en gång med ett kompisgäng. För mig hade Key West likaväl kunnat ligga i Orlando bland alla andra theme parks. Ingen känsla utan bara kulisser var det intrycket jag fick. Vad som däremot var värt resan var vägen ut. Oerhört vackert! Mitt förslag är att köra ner till Key West över dagen, sen kan ni vända norrut och bo runt Key Largo för att dagen efter ta en snorklingstur vid John Pennekamp state park. Ett (eller det enda) av få levande korallrev vid USAs fastland.

Jag gillar South Beach, är något speciellt med Art Deco och den glättighet som återspeglas både hos människor och hus. Efter det så skulle jag föreslå västkusten. Kändes trevligare och lugnare än östra sidan. Hoppa över Fort Lauderdale, bara en blek kopia av Miami.

Sist men inte minst vattenparkerna i Orlando, men det skall tilläggas att jag är barnsligt förtjust i att bada ;)
 

jth

Medlem
Tanken slog att köra till key west över dagen bara. Vi kommer att beta oss uppåt längs kusten är tanken mot jacksonville så absolut ska vi titta in på kuststäderna!

Jag gjorde en dagsresa till Key West och visst, det funkar.
Men tänk på att det är långt (160 miles) och att ni nog vill ta några stopp längs vägen, så det tar säkert nära 4 timmar. Ungefär som att åka på en dagstur till Sundsvall från Stockholm...

Det blir många timmar i bilen totalt för ett fåtal timmar därute och en sen retur till Miami, så jag skulle nog inte göra om det utan ändå ta en natt, kanske inte just i KW pga priserna utan på något trevligt ställe längs vägen.
 

Voyageur

Medlem
det handlar inte så mycket om begränsad budget, betalar bara inte lika mycket för Motell som för Four Seasons. Håller med ovanstående om att vägen till Key west är ett måste över broarna. Blir nog en dagtripp med tidig utgång och tillbaka på eftermiddagen för att övernatta i key largo eller liknande.

Ska kolla in färjan mellan key west och gulf sidan som faktiskt kunde vara riktigt bra. Annars håller jag med om avnstående talare,stränderna runt gulf bukten verkar vara fantastiska och väl värda ett besök.
 
Toppen