Senaste nytt

Tips & erfarenheter för längre resa med (små)barn

Eijfra

Medlem
Hur har ni gjort med vagnar som checkas in, tips på emballage?

Stort tack för alla tips!

Vi har bokat airshell vid några tillfällen. Har funkat väldigt smidigt. Tar man en av de större varianterna så kan man lätt få plats med både babyskydd, blöjor, barnmat etc.

I Sverige får man ju sällan lämna vagnen vid gaten men på hemresan däremot brukar det gå utmärkt om man inte vill checka in den och har även funkat bra vid byten.
 

Senator

Moderator
Att det går att lämna babyskydd vid gaten, är det standard? Behöver det inte emballeras på något sätt?

Hur har ni gjort med vagnar som checkas in, tips på emballage?

Stort tack för alla tips!

Babyskydd har vi skickat iväg som oftast med flygbolagets egna påsar utan problem. Vi har haft en resevagn men numera tar vi med den "vanliga vagnen" som vi har köpt vagnpåse till. Det är som en mjuk canvasbag. Tar en del stryk helt klart men på 47 segment mellan månad 4 och 20 så har allt kommit helskinnat tillbaka :)
 

Syversen

Medlem
Att det går att lämna babyskydd vid gaten, är det standard? Behöver det inte emballeras på något sätt?

Hur har ni gjort med vagnar som checkas in, tips på emballage?

Stort tack för alla tips!

Jag fördjupade mig inte så värst i det, men hos Lufthansa var det inga bekymmer iallafall. Vi sade till vid incheckningen och fick taggar till babyskyddet som vi lämnade vid gaten. Vid en resa var babyskyddet försvunnet vid ankomst men Lufthansa stod utan minsta krångel för en voucher som täckte babyskydd hos hyrbilsfirman för vår nästan tre veckor långa vistelse och levererade vårt babyskydd med FedEx till oss så snart det dök upp typ två dagar senare.

Vi vände på steken lite med vagn och skaffade en billig paraplysulky istället för att ta med vår lite för stora och rejäla "hemmavagn". Det enda vi prioriterade var någorlunda vettiga hjul eftersom de billigaste varianterna oftast har värdelösa små hjul som bara fungerar på helt plana underlag. Vill minnas att vi köpt någon matta eller liknande som levererades i kraftig plast som av en händelse blev perfekt som fodral till sulkyn när den var ihopfälld. Finns säkert dyrare lösningar med mindre McGuyver-faktor men det fungerade bra för oss :) Även till babyskyddet vill jag minnas att vi hade turen att hitta någon transparent grövre plast som passade väl. Inbillar mig att emballage där föremålet fortfarande är synligt kanske iallafall i någon mån bättrar på chansen till vettig hantering och att föremålet hittar rätt.

Jag har för vana att alltid fota bagage och liknande innan avfärd vilket är ett bra tips även med denna typ av föremål. Att kunna slänga upp telefonen på disken med en bild av babyskyddet var behändigt när man efter en lång resedag skulle ge en detaljerad beskrivning till Lufthansas hittegodspersonal i Miami.
 
När barnet blir större: Babyzen Yoyo. Den fälls ihop till handbagagestorlek. På små plan kunde man ha den som delivery at aircraft, precis som andra stora handbagage.
Mycket lätt och smidig resevagn.
+ 1 på den och man behöver inte vänta på att barnen ska bli så mycket större. Vi har använt vår Yoyo sen mini var 6 mån och den har funkat klockrent. Hittills aldrig varit några problem med att få ta den som handbagage.
 
Märks att alla som haft "positiva upplevelser" skrivit en hel del... :p så tänkte ge dig en mer rättvis beskrivning ;).
Har 30 långflygningar med två barn som nu är 5 & 7 (samt en stor familj som gjort samma saker med liknande resultat) och det har varit både riktigt hemska flygningar samt några nästintill normala. Men de allra flesta har inte varit speciellt "mysiga".

Nyckeln är att just föreberedda sig på att det inte kommer bli magiskt, och man kanske får noll sömn själv och att det kan bli både kaskader av spyor med klädbyten mitt i natten till att barnet gråter trots att ni gör det som brukar funka på marken.

Att resa med små barn är vad det är. Vissa har tur och har barn som både sover och som både mår bra och klarar tidsomställning samt inte gråter mer än några minuter på flygplan. Men de allra flesta mindre barn klarar inte flygplan och långa resor med tidsinställningar speciellt bra.

Ert barn kommer ju vara i åldern då det sover under dagen, kanske till och med två gånger. Därför är det inte riktigt lika viktigt att flyga nattetid vilket ju till exempel inte finns västerut utan bara österut. Så på grund av det är ju alla vädersträck möjliga, även om det säkert inte kommer vara speciellt genomförbart på grund av Covid-19, oavsett. Men just sömn är ju extremt individuellt och man vet ju bäst själv om vilket barn man har.

När det gäller jetlag så har mina barn har mått mycket bättre av att flyga västerut först. Den omställningen tog nästan ingen tid alls, varje gång. Österut betydligt jobbigare både i intensitet och hur många dagar omställningen tog.

Mina främsta tips är:
1. Dela upp resan mellan dig och din respektive och ta en timme var. Om ni flyger under natten, dubbla det och kör två timmar var. Om det går.
2. Undvik många byten och jobbiga flygplatser. Ni vill ju tydligt långt bort men jag hade försökt flyga direkt, alternativt ha en väldigt kort feedersträcka. Det gör stor skillnad, trots att man inte tänker på det initialt. Så försök undvika byten på Heathrow, Frankfurt, i Istanbul, Portugal, etc. Det var stor skillnad att mellanlanda i CPH, OSL och Munchen jämfört med ovannämnda.
3. Trots att ni vill åka till ett varmt och fint ställe med god mat etc, så tänk på att riktigt stora skillnader i temperatur är rätt jobbigt för en bebis. Så även om 34 grader verkar bättre för er så kanske 25 räcker och det blir enormt mycket skönare för barnet och då även för er!
4. Gå ALLTID ombord SIST, inte först. På långflyg skiljer det ofta 20-25 min på att gå på först och sist. Ibland mer. Nyttja den tiden väl och inte på planet. Om ni flyger C så finns ju både plats för allt handbaggage och ni får maximal tid utanför en begränsad yta.
5. Förlita er inte på att babykorgen funkar speciellt väl. Det är enligt min egna statistik rätt ovanligt att barn sover mer än några timmar i flygbolagens babykorgar. Ibland inte alls. Babybjörn och liknande är ett måste.
6. Är jag för alarmistisk. Kanske. Men hade så gärna önskat att människor som rest mycket hade varit mer realistiska i sina beskrivningar när jag skulle ut och resa första gången. Berättade de där jobbiga sakerna också. Vissa barn klarar såklart flyg och resa bra men enligt mig så är det betydligt mer ovanligt än tvärtom.

Lycka till!
 

MrJohan

Ny medlem
Tack för alla tips i tråden!

Resan är nu bokad i januari.
Vi gjorde resmålet hyfsat enkelt för oss och bokade några veckor på Mauritius Constance Belle Mare plage.
Troligtvis får vi med oss ett annat par och då får man själv njuta av några rundor på hotellets golfbanor.

Få flygbolag erbjöd biljetter i C för närvarande men Turkish hade gott om platser. Så blir en kvälls och nattflygning med några timmar i Loungen i Istanbul (testat nya för något år sen och var väldigt nöjd då).

Babyzen Yoyo är inhandlad.

Nu återstår bara den ytterst lilla detaljen att landet ska öppna upp för turism igen i januari.
 
Toppen