Senaste nytt

[Tips] Bra sätt att göra av med Avios

Swisser

Medlem
Jag förstod exakt vad du skrev. Min analogi är precis detsamma - siffran som står på prislappen är lägre om den är i £ än i SEK. Det är alltså en helt sned jämförelse om man inte tar med en "växlingskurs".

agehall,
Då tycker jag att dina inlägg i denna fråga har varit helt överflödiga och inte tillfört någonting. Det enda som verkar intressera dig är din så kallad "växlingskurs", vilken vi alla själva är kapabla att beräkna. Du har bara utgått från din egen situation som är till fördel för BAEC, eftersom du har deras kreditkort. Men som jag skrev så har vi alla helt olika situationer vad beträffar mileskostnaden. Vad som är lika för oss alla är uttagsnivån för en awardresa.
 

agehall

Medlem
Ok, låt mig uttrycka detta i termer så att du förstår.

Om en awardresa kostar 100000 AA-miles och motsvarande kostar 50000 Avios, så säger det inget om vilket som är billigast. De flesta av oss flyger ihop (eller möjligen köper miles, men varken AA eller BA har speciellt bra köp-erbjudanden) och då är det fullt möjligt att resan med AA är billigare ifall intjäningen är bättre än hos BA.

Kort sagt, att bara titta på burnrate och jämföra enbart detta mellan olika program är helt ointressant. Man MÅSTE ta hänsyn till hur lätt det är att få in dessa miles också. Och att det är olika prislistor inom olika program, vilket gör dem olika lämpade beroende på tex hur de specificerat sina regioner.
 

Swisser

Medlem
agehall,
Jag har inga som helst problem att förstå vad du har skrivit, men jag förstår inte vad du försöker att uppnå med att skriva om samma sak om och om igen. Jag och troligitvis alla andra vet om att man måste ta hänsyn till vilken kostnad man har för sina miles i olika program. Denna kostnad är olika för var och en av oss och således får var och en beräkna denna kostnad själv. Totalkostnaden för en awardresa är mileskostnaden x antalet miles, plus eventuellt tillkommande kostnader som flygbränsletillägg. För dig är det tydligen billigare att utnyttja dina BAEC miles, men för mig är det inte fallet eftersom jag inte har något BAEC kreditkort.
 

agehall

Medlem
Det som startade hela denna argumentation var ditt inlägg

Att betala 45k Avios för att flyga till GOI är väl inget bra sätt att använda sina Avios på. Då är det ju mycket bättre att använda sina AAdvantage miles så kommer man undan med bara 30k miles i J. Du kan till och med flyga i F-class för bara 40k miles, som är 5k miles billigare än med Avios.

där du enbart jämför burnrate för AAdvantage. Det jag vill påvisa är att det är två helt olika valutor som inte kan jämföras rakt av som du gjorde där. Man kan göra som Dr. Miles gjorde i en tråd och jämföra priset för resorna om man köper sina miles, men de flesta här flyger faktiskt ihop dem i alla program utom LifeMiles och USDM så inte heller denna kalkyl är korrekt. För mig, framstår det som enklare att få ihop Avios med BAEC än att få miles hos AAdvantage, men det är sekundärt. Det som är viktigt är att man inte på något sätt enbart kan jämföra burnrate och tro att det ger en bild av vad som är billigt eller inte.
 

gdaily

Medlem
Om vi bortser från kreditkortspoängen, så:

Hur många Avios respektive AA-poäng får jag på en typisk resa, säg ARN-LHR och LHR-JFK? Det är det enda som avgör om 45k Avios är billigare eller dyrare än 30k AAmiles.
 

gdaily

Medlem
Om vi bortser från kreditkortspoängen, så:

Hur många Avios respektive AA-poäng får jag på en typisk resa, säg ARN-LHR och LHR-JFK? Det är det enda som avgör om 45k Avios är billigare eller dyrare än 30k AAmiles.

Och för mig själv, som är silvermedlem på BA och pappersmedlem på AA så ser kalkylen ut så här:

ARN-LHR ger 1680 Avios till BA och 890 miles till AA i ekonomi.. För mig är kalkylen enkel, 45.000 Avios är billigare än 30.000 AAmiles.
Om jag hade haft status på AA och inte BA hade denna ekvation ändrats.
 

agehall

Medlem
Och för mig själv, som är silvermedlem på BA och pappersmedlem på AA så ser kalkylen ut så här:

ARN-LHR ger 1680 Avios till BA och 890 miles till AA i ekonomi.. För mig är kalkylen enkel, 45.000 Avios är billigare än 30.000 AAmiles.
Om jag hade haft status på AA och inte BA hade denna ekvation ändrats.

Samma här. Och även om man räknar med motsvarande status, så kan bokningsklasser spela in rätt mycket. Vissa program ger ju bara 25% medans andra ger 100% för samma bokningsklass.

Det här är komplicerat - långt bortom att bara jämföra burnrate...
 

Homer

Medlem
Rubriken på tråden är "Bra sätt att göra av med Avios" något som jag tolkar som
tips för den som redan sitter på stora mängder Avioser men inte vet han ska göra med dem.
 

Swisser

Medlem
Jag tror att vi alla är medvetna om att det hela är rätt komplext och att ingen av oss har samma utgångspunkt som någon annan. Vi alla har olika resevanor, har olika kreditkort, kan tjäna in eller köpa miles på olika vägar, beräknar kostanden på olika sätt, etc. Därför är det upp till var och en att räkna ut vilket alternativ som är det billigaste/bästa. För mig är det i detta konkreta fall AAdvantage och för andra BAEC. I andra fall är nog BAEC ett bättre alternativ. Det är det som är tjusningen med det hela, att det finns så många variabler att ta hänsyn till. Alla program har olika sweetspots beroende på vilken utgångspunkt vi har, och den är ju helt olika har vi konstaterat.
 
Toppen