Senaste nytt

Tips - Boka poäng+cash om vanliga bonusresor inte är tillgängliga

Silferlood

Medlem
Jag har fått poäng på den resan jag gjorde i november, mixade poäng och pengar. På hemsidan står det att man får poäng, tror det ändrades nyligen.
 

agehall

Medlem
Spännande. Om det är en ändring är det första gången det skrivs om det här. Det vore ju helt klart en positiv förbättring!
 

Thornado

Medlem
Jag har fått poäng på den resan jag gjorde i november, mixade poäng och pengar. På hemsidan står det att man får poäng, tror det ändrades nyligen.

Hur mycket poäng fick du då för den resan (i förhållande till vad poängintjäningen skulle ha varit för motsvarande resa helt betald med pengar? Antar att poängen i så fall delas ut i proportion till hur stor del av biljetten man betalar med pengar.

När jag nu gick in och klickade mig fram några steg i bokningsprocessen så stod det dock "ingen poängintjäning" - var såg du att man ska få poäng?
 

NotRyan

Medlem
Ja, faktiskt :) Tror dock personligen att det är för att SAS IT inte har lyckats med att skilja ut dessa från vanliga biljetter bokade i samma bokningsklass, haha :D


http://www.flysas.com/en/uk/EuroBonus/Earn-points/airlines/SAS/SpendPoints/All-seats/

Good to know about regular tickets for points

Same rules apply as on regular tickets and fares, even if you use EuroBonus points.
New! Can be booked through your mobile phone.
Infants pay 10% of the adult fare & children 2 - 11 years of age have 25% discount.
Reservations can be made up to departure provided that the destinations has e-ticket service.
You can mix classes, fly in SAS Business or SAS Plus outbound and in SAS Go on your way home.
You can request a standby upgrade for points the day of departure at gate or book a confirmed upgrade, also for points on SAS.
Any applicable taxes or charges must be paid by the traveller.
Points can be earned for tickets paid, wholly or partly with points.
Cancellation, if ticket is non refundable, no points returned.
Cancellation, if the ticket is refundable, points will be returned if they haven't expired.
Note! Tickets are available on selected flights with Wideroe.
 
Last edited:

obs

Medlem
Så nu opfatter man altså point og kontanter på samme måde? Det giver jo i hvert fald en bedre mulighed for at udnytte point, hvis ellers vekselkursen ikke er dårlig.
 

Thornado

Medlem
Fick det vanliga 1250 baspoäng, kom in snabbt på kontot. :)

Om man verkligen får full poängutdelning, oberoende av hur stor del av biljetten som betalats med pengar så låter det ju nästan för bra för att vara sant.

(åtminstone om man kan tänka sig att flyga economy, och inte behöver möjligheten att boka av resan)

Exempel:
ARN-SFO-ARN i SAS Go i mars:

Om man vill boka detta som en ren bonusresa så kostar det 60000 poäng + 548kr i skatter/avgifter.

Om man vill boka detta som points+cash så kan man hitta den (som SAS Go Saver) för 48000 poäng + 0 kr + 836 kr i skatter/avgifter. För att vara säker på att den räknas som points+cash lägger man då in 19 kr till och får 47800 poäng + 19 kr + 836 kr skatter/avgifter = totalt 47800 poäng + 855 kr. *Om* det nu stämmer att man får full poängutdelning på denna resa så ger den som EBG 15250 poäng.
I slutändan har man då alltså bara betalat 32550 poäng+855 kr för t.o.r. ARN-SFO, vilket väl ändå måste anses vara ett mycket bra pris.

Att försöka sig på att boka Plus eller Business med points+cash är ju dock inte rimligt, då priserna för detta är mycket högre än om man bokar som rena poängresor.
 

Silferlood

Medlem
Exakt, man tappar lite av de usp'n att kunna boka om, av utan problem som det är med vanliga Eurobonus biljetter, men ska du åka är detta en vinnare. Sen betalar man självklart hela kalaset med sitt kombinerade EB kort :cool:.
 
Toppen