Senaste nytt

Tips: Boka Lufthansa First med Eurobonus-poäng

Jag tror fortfarande att det är SAS som stryper tillgängligheten och inte Lufthansa. Kanske i kombination med att Lufthansa vill ha mer betalt per First-segment.

Det finns ett antal andra konstigheter gällande tillgänglighet för EuroBonus. Som att t.ex det finns massor av SAS Plus segment på ARN-HEL/CPH online som sen inte går att boka för Sveg med AMEX vouchers.

Lufthansa First tillgängligheten är bara en av många svarta håll just nu. Det är bara två bolag som jag tycker har varit tillförlitliga gällande vad andra verktyg visar och vad som går att boka med SAS: TAP och Turkish.

Den teorin har jag haft länge att SAS själva blockerar möjligheten att boka. Jag minns att jag lyckades hitta en plats i augusti till MEX och sedan dess försökt flertalet gånger utan lyckas!

Kan även hålla med dig om att TK och TAP är det som är bäst när det gäller tillgängligheten.

Varför? Jo för att alla vi här på BC har okynnesåkt LH First fram och tillbaka till MEX i flera år och det blev dyrare för SAS per EB-poäng än vad de tjänar på att sälja poängen till Amex.

Sååååå du menar att jag ska bara acceptera att SAS f*ckar mig att inte få använda mina poäng? Är det så du gör?

Inte alla.

Och om bokningstrycket är högt men man inte tycker att man har kostnadstäckning så höjer man normalt sett priset.
+1 på den! De gjorde ju det på South East Asia - Zonen så varför kan de inte göra det mot Nord/Sydamerika? Menar om det bara är LH som flyger F på dessa routes mellan EU och Nord/Sydamerika (bortse från asiatiska bolag, routes som inte är kortast och som självklart inte går att boka).

Sen är frågan hur många % av kunder som faktiskt bokar Lufthansa First? Menar jag känner inte många som kan ha den spontaniteten som krävs för att flyga en First med Lufthansa som i vissa fall kan handla om 2-3 dagar innan avgång. Man undrar hur många pesos SAS egentligen sparar på detta om det nu är så att dem som blockerar möjligheten att boka.
 
Sååååå du menar att jag ska bara acceptera att SAS f*ckar mig att inte få använda mina poäng? Är det så du gör?
Fast riktigt så illa är det ju inte, du kan ju fortfarande använda dina poäng för att boka resor till i princip hela världen med Star Alliance-bolag. Det som du inte kan göra är att boka first, men det är ett långt steg att säga att SAS fuckar dig så du inte kan använda dina poäng. Jag tänker det kan vara bra att ha diskussionen på rätt nivå.
 
Fast riktigt så illa är det ju inte, du kan ju fortfarande använda dina poäng för att boka resor till i princip hela världen med Star Alliance-bolag. Det som du inte kan göra är att boka first, men det är ett långt steg att säga att SAS fuckar dig så du inte kan använda dina poäng. Jag tänker det kan vara bra att ha diskussionen på rätt nivå.
Till skillnad från vissa andra vill jag gärna bränna mina poäng på något värde och inte 6 platser i PLUS till Las Palmas.

Om man som jag drar in x antal 100K poäng per år + x antal vouchers vill man ju konstant bränna dessa på resor!

Vad är det annars för vits att dra in poängen? Om än ha en prissättning mellan två kontinenter när de ändå inte då skulle låta mig boka dessa?

Och när du säger "hela världen" så har ju stora delar av världen varit stängt senaste 2 åren.
 

Hafermann

Medlem
Varför? Jo för att alla vi här på BC har okynnesåkt LH First fram och tillbaka till MEX i flera år och det blev dyrare för SAS per EB-poäng än vad de tjänar på att sälja poängen till Amex.
På vilket sätt då menar du? Du använder väl logiskt poäng till det bästa alternativet som du anser ger dig bäst värde? Alltså inte fråga om okynnesåkande. Väljer sen SAS att inte längre erbjuda sina EBmedlemmar tillgänglighet bör de vara öppna med det istället för att ha med F i sina Star A-charts.
För egen del kommer jag nog vikta över mer spenderande till M&M (Resurs). Uppenbart att EB devalveras.
 

squeezen

Medlem
På vilket sätt då menar du? Du använder väl logiskt poäng till det bästa alternativet som du anser ger dig bäst värde? Alltså inte fråga om okynnesåkande. Väljer sen SAS att inte längre erbjuda sina EBmedlemmar tillgänglighet bör de vara öppna med det istället för att ha med F i sina Star A-charts.
För egen del kommer jag nog vikta över mer spenderande till M&M (Resurs). Uppenbart att EB devalveras.
Håller med, skulle isf endast EB medlemmar okynnesåkt?
Jag skulle konspiratoriskt sträcka det än längre och mena SAS generellt har kass utbud.
Tycker även i business att ofta lifemiles. Aeroplan, united o miles&more ser tillgänglighet hos sig själva men även sinsemellan. Medan SAS får stå på sidlinjen och inte kan boka något…
 
Till skillnad från vissa andra vill jag gärna bränna mina poäng på något värde och inte 6 platser i PLUS till Las Palmas.

Om man som jag drar in x antal 100K poäng per år + x antal vouchers vill man ju konstant bränna dessa på resor!

Vad är det annars för vits att dra in poängen? Om än ha en prissättning mellan två kontinenter när de ändå inte då skulle låta mig boka dessa?

Och när du säger "hela världen" så har ju stora delar av världen varit stängt senaste 2 åren.
Coolt att dra in så mycket poäng!

Igen så känns det som att det finns ett behov av att nyansera diskussionen lite. För mig finns det ett mellanting mellan First och SAS Plus till Las Palmas, till exempel business till valfri destination long haul.

Jag förstår inte riktigt vad du försöker argumentera gällande ”hela världen” och att stora delar av världen varit stängd de senaste två åren (sic). Jag tänker att de länder som stängt ner har gjort det lika mycket för First-passagerare som för de som flyger business?!

Jag ser fortfarande inte hur SAS fuckar dig så du inte kan använda dina poäng. De har möjligtvis gjort så att du inte kan använda poängen så som du vill. Då har du ju två val, antingen fortsätta skaffa EuroBonus-poäng och använda dessa på tex business-resor eller så byter du lojalitetsprogram.

Som jämförelse, de olika Coop jag handlar på har slutat sälja löjrom då priset ökat rejält. Trots att jag som far till två matvrak drar in jättemycket poäng (ganska coolt om jag får säga det själv) så tycker jag inte att Coop fuckar mig så jag inte kan använda mina poäng. Till saken hör att jag gärna vill använda mina poäng till något jag tycker ger värde, såsom löjrom. Jag har hört att andra köper falukorv för sina poäng men till skillnad från vissa andra vill jag bränna mina poäng på något som ger värde. Dock säljer de även oxfilé och tryffelsalami på Coop, så jag är ganska nöjd ändå, trots avsaknaden av löjrom.
 

Sir Lemon

Medlem
Till skillnad från vissa andra vill jag gärna bränna mina poäng på något värde och inte 6 platser i PLUS till Las Palmas.

Om man som jag drar in x antal 100K poäng per år + x antal vouchers vill man ju konstant bränna dessa på resor!

Vad är det annars för vits att dra in poängen? Om än ha en prissättning mellan två kontinenter när de ändå inte då skulle låta mig boka dessa?

Och när du säger "hela världen" så har ju stora delar av världen varit stängt senaste 2 åren.
+1 på den.
 

Andrew

Medlem
Varför? Jo för att alla vi här på BC har okynnesåkt LH First fram och tillbaka till MEX i flera år och det blev dyrare för SAS per EB-poäng än vad de tjänar på att sälja poängen till Amex.
Du menar med det påståendet att det är en ynnest att SAS låter dig använda poäng som du själv tjänat ihop genom att vara SAS lojala, kanske med en voucher du också själv tjänat för att du varit SAS lojal med ett SAS-brandat AMEX istället för ett vanligt där dina poäng kan föras över till andra flygbolag, för att, tidigast 14 dagar före avresa, köpa en flygbiljett som säljs till ett av SAS förutbestämt och färdigförhandlat pris, och som finns fritt till försäljning för allmänheten?

Att om man lyckas hitta ett för bra värde för poängen okynnesåker man, i synnerhet om man köper samma rutt flera gånger, även om det är till det pris SAS är villiga att sälja för?

Om så vore fallet ser jag hellre att SAS höjer priset för First till Central/Sydamerika (som varit de mest nyttjade rutterna) vilket också är ett smartare drag för SAS än att klippa möjligheten helt och hållet. Detta torde i huvudsak också enbart drabba just LH First och låta de som vill lägga den högre kostnaden göra det.
 

Axxo

Medlem
Är det nån som lyckats boka LH F på sistone? Försöker hitta till eller från JNB nu i januari
Ringde precis in för att kolla, fanns inget från / till Mexico, USA dom kommande 14 dagarna.

Kan även tillägga att personen som svarade inte hade bokat en Lufthansa - First på jätte länge :(
 
Last edited:
Toppen