Senaste nytt

Tips: Boka Lufthansa First med Eurobonus-poäng

Alexis

Medlem
Ändå har ni slutat bevaka det?

Hänger inte riktigt med i svängarna vad du försöker förklara. Inte heller att Air China är det enda bolag om man vill flyga first till Tokyo...
Jag förstår att det är svårt att hänga med, ska försöka förklara.

1. Gällande bevakningar: Vi bevakar tyvärr inte "manuellt" (genom att ringa och kolla varje dag) utan bara digitalt (online). Hade vi ringt Tallinn varje dag och frågat om samma resa finns tillgänglig, 50 resor om dagen, så hade de nog tröttnat på oss ganska fort. Det enda praktiskt genomförbara är att bevaka digitalt, och då får vi problemet som jag beskrev (att vi ser en massa tillgänglighet som inte går att boka).

2. Det jag försöker förklara är att Air China och ANA (och i extremt sällsynta fall Thai) är de enda som man kan lita på när det gäller onlinesökningar och bevakningar. Övriga bolag visar tillgänglighet online som i de flesta fall är blockade för Eurobonuskunder. Bokning går alltså bra, men sällan det man ser online, man får ringa in och kolla. Och det gör vi, varje dag, men bara för de som vill kolla tillgängligheten den dagen, så det är inte en bevakning. Jag önskar att vi kunde bevaka lediga platser åt alla genom att ta det över telefon dagligen men det är inte praktiskt genomförbart.
 

Alexis

Medlem
Nu är vi ju rejält OT.

Det är väl bra att chatflights finns för dom som vill använda det, även om jag själv inte skulle göra det. Problem blir det ju dock när företaget representanter inte är kunniga på den tjänsten de säljer, vilket visserligen inte är speciellt ovanligt. Ett enklare sätt i det här specifika fallet hade ju varit att låta den så kallade ”first” experten svara på kundens meddelande.

Ont
Som många redan påpekat så är det går det att boka LH first med Eurobonus, jag gjorde det senast i tisdags förra veckan och resan ägde rum i fredags förra veckan.
Vi ska absolut låta våra 1st-experter svara på 1st-frågor i fortsättningen
 

Totopez

Medlem
Jag förstår att det är svårt att hänga med, ska försöka förklara.

1. Gällande bevakningar: Vi bevakar tyvärr inte "manuellt" (genom att ringa och kolla varje dag) utan bara digitalt (online). Hade vi ringt Tallinn varje dag och frågat om samma resa finns tillgänglig, 50 resor om dagen, så hade de nog tröttnat på oss ganska fort. Det enda praktiskt genomförbara är att bevaka digitalt, och då får vi problemet som jag beskrev (att vi ser en massa tillgänglighet som inte går att boka).

2. Det jag försöker förklara är att Air China och ANA (och i extremt sällsynta fall Thai) är de enda som man kan lita på när det gäller onlinesökningar och bevakningar. Övriga bolag visar tillgänglighet online som i de flesta fall är blockade för Eurobonuskunder. Bokning går alltså bra, men sällan det man ser online, man får ringa in och kolla. Och det gör vi, varje dag, men bara för de som vill kolla tillgängligheten den dagen, så det är inte en bevakning. Jag önskar att vi kunde bevaka lediga platser åt alla genom att ta det över telefon dagligen men det är inte praktiskt genomförbart.

Och det var i princip det jag ville veta, om man kunde betala för att ni just skulle utföra den bevakning jag efterfrågade. Det svar jag fick först var ingenting som direkt byggde förtroendet för er tjänst, nu är jag mer på det klara vad ni gör och inte.

Jag lägger ingen värdering i huruvida man ska använda Chatflights eller inte. Boka en resa själv fixar jag, men om det handlar om att bevaka och sedan snipa när det släpps awards att boka om till längre fram skulle jag vara beredd att betala.
 

Tonton

Medlem
Jag tror inte vi på forumet kommer någonstans längre i denna diskussionen.

Kan man övervaka själv kostnadsfritt? Ja.
Kan man söka resor själv? Ja.
Kan man ringa in och boka resor man hittat själv? Ja.

Har alla kunskapen och viljan att göra ovan själva? Nej.
Finns det en lösning för dem som har svarat nej på ovan fråga? Ja, Chatflights.

Vi får nog bara inse att majoriten av oss inte är
Målgruppen för Chatflights. Hade jag inte lagt ner min tid på att göra allt ovan för mina föräldrar så hade de exempelvis varit den perfekta målgruppen för Chatflights. Chatflights vänder sig nog mestadels, med vissa undantag såklart, till folk som inte hänger på BC/FFL hela dagarna.

Nu kommer jag aldrig någonsin att använda Chatflights, men jag uppmuntrar alla företagsidéer som kan underlätta folks resande.

Annars brukar väl Experflyer kunna fixa biffen med bevakningen..,?

Personligen tycker jag inte det - många gånger expertflyer visar fel, har jag upplevt.
 

Quaddan

Medlem
Såg idag tillgänglighet på mitt datum FRA-EWR, skyndade att ringa Tallinn..

Givetvis kunde de inte se några platser..

Använde mig av awardfares/United för att se tillgänglighet, 2 pax lediga i first och 9 eller fler i business.
 

danielhog

Medlem
Såg idag tillgänglighet på mitt datum FRA-EWR, skyndade att ringa Tallinn..

Givetvis kunde de inte se några platser..

Använde mig av awardfares/United för att se tillgänglighet, 2 pax lediga i first och 9 eller fler i business.
Vet du om dessa syns på SAS Star alliance bokning? Business dvs, ej first.
 

Quaddan

Medlem
Kan tillägga att jag försökte boka 2 pax MUC-MEX i first idag, visar tillgänglighet på awardfare/united men Tallinn kan inte se något..
2 pax i first och minst 9 i Business.

Är inbokad i Business på samma flight, så det fungerade inte heller att uppgradera.
 
Toppen