Senaste nytt

[Tips] Boka en Star Alliance flygbiljett i specifik bokningsklass

Dr. Miles

Expert
Hej, jag får inte helt till det, jag vill boka:
28/11 SVG-CPH-VNO 09:50-15:20 i Plus
30/11 VNO-FRA-SVG 14:25 - 18:20 i LH Economy

Får bara felmeddelanden att bokningsklass inte matchar kabinklass när jag provar med bokningsklasserna som sas anger för plus, oavsett om jag väljer businessfirst eller business.
Hur fylla ut?

Har du verkligen följt all instruktion som finns i första inlägget? (vilket är inte så många)
Jag har inga problem att få ut rätt resultat.

1, Sökningsruta:
Screenshot20140625_1.png

2, Resultat utresa:
Screenshot20140625_2.png

3, Resultat hemresa:
Screenshot20140625_3.png

4, Resultat
Screenshot20140625_4.png
 

bhen

Medlem
Hej, tack för det, men du fyller bara ut A,T i bokningsklasser, hur kommer man fram till att det just är dem som gäller?
Jag slog in samtliga bokningsklasser för SAS-plus shorhaul som enligt sas-salesinfo är J Y S B P A.
Men det var fel alltså.

Edit: ser nu att det är ut kl 06:00 du visar.
Den får jag också fram, men inte 09:50 - 15:20 som är den jag vill ha.

/b
 
Last edited:

Dr. Miles

Expert
Hej, tack för det, men du fyller bara ut A,T i bokningsklasser, hur kommer man fram till att det just är dem som gäller?
Jag slog in samtliga bokningsklasser för SAS-plus shorhaul som enligt sas-salesinfo är J Y S B P A.
Men det var fel alltså.
/b
Det är där felet ligger. Skriv inte för många bokningsklasser. Bara de bokningsklasserna du ska använda i bokning.
  • Bokningsklass A hos SAS klassas som First/Global First på Uniteds webbsida
  • Bokningsklasser J, P hos SAS klassas som Business/BusinessFirst på Uniteds webbsida
  • Bokningsklasser Y, S, B hos SAS klassas som Economy på Uniteds webbsida
Du kan endast välja en klass per flygning (eller rättare sagt per sökningsrad).

Ta reda på vilka bokningsklasser är tillgängliga t ex på ExpertFlyer eller ITA Matrix först. Sedan boka resan på United.
 
Last edited:

sfalc

Medlem
Enklast är väl att kolla på SAS respektive lufthansas sajter, speciellt p.g SAS P-klass inte syns i ITA för närvarande.

Lite OT men förenklat kan man se det så här:
Det Uniteds bokningsmotor tar fram är snittet C (i form av möjliga resor) av unionen av mängderna A och B. Där A är SAS bokningsklasser och B är Lufthansas bokningsklasser och C är alla möjliga resor som finns med olika bokningsklasser.
Om det finns matchande element i i form av resor som uppfyller kravet får du då

A = {A} ELLER A = {J, P}, B = {E, K, L, T,S, W,G, H, Q, U, V,B, M, Y}, C = { Fare1, Fare2…FareN}

=> C ∩ A U B ≠ ø om det finns matchaned resor. Om det inte finns matchande resor => C ∩ A U B = ø
 
Last edited:

Delayed

Medlem
A = {A} ELLER A = {J, P}, B = {E, K, L, T,S, W,G, H, Q, U, V,B, M, Y}, C = { Fare1, Fare2…FareN}

=> C ∩*A U B ≠ ø om det finns matchaned resor. Om det inte finns matchande resor => C ∩ A U B = ø
Ha, Ha , Ha... Jag inser vilken rookie jag är här för jag fattar absolut inget av ovanstående. :confused: :eek: Finns det möjligen någon tråd/artikel/länk som kan bringa lite insikt i detta ämne för en total novis som undertecknad?
 

sfalc

Medlem
Det fiffiga med Uniteds sökmotor är att man kan filtrera ut rätt bokningsklasser för olika fares mellan resmål. Säg att du vill åka mellan flygplatserna X och Y, mellan dem finns det säkert 500 olika sätt att resa. Detta stora antal möjligheter kan man minska genom snitt.
1. Begränsa på allians => Star Alliance 200 fares kvar
2. Begränsa på datum och tid => 50 fares kvar
3. Begränsa på kabinklass => 25 fares kvar
4. Begränsa på bokningsklass => 2 fares kvar.
5. Flexibilitet => 1 fare kvar
Min poäng är att man kan se sökning efter flygbiljetter som snittet av ett godtyckligt antal mängder där mängderna är exempelvis
A = allians, B=kabinklass, C=Datum, D=Bokningsklass, E=Flexibilitet, så det man söker är snittet A∩B∩C∩D∩E.
 
Toppen