Senaste nytt

Tips önskas om New Delhi

kangru

Medlem
Om du jobbar med telecom så kommer du troligen att bo i Guargon och inte i Dehli. Det är en, med Indiska mått mätt, väldigt rik förort till Dehli. Jag har varit där 4 gånger de senaste 18månaderna och åker ner igen i April. Jag tipsar även om att bara äta där det finns många andra som äter och att INTE äta något som är 'western' utan att bara äta samma saker som dina lokala kollegor äter, jag har ännu inte haft några problem alls med mag problem utan några speciella saker. Naturligtvis har jag spritat händer och undvikt is osv.
 
Och jag ser fram emot dina kommentarer när du väl kommit åter:eek:
Vet inte ditt resmönster, men Indien har givit många en kulturkrock, inklusive undertecknad som turistade mellan Dehli- Calcutta. En upplevelse utöver det vanliga på många sätt!
Glöm inte att ta med imodium för magen.
Resemönster är väl lite fler resor än genomsnittet men betydligt under de flesta här. Runt 4-6 långresor (Asien samt Nord- och Sydamerika) per år, samt några intra-Europa. Bor alltid bra, lever för att äta istället för som vissa äter för att leva. Med det sagt så går jag på allt från stjärnkrogar till hålet i väggen som någon kollega rekommenderat. Har ätit på de mest obskyra ställena i Mexico, Brasilien, Asien osv. Enda gången som jag blivit magsjuk är av en hamburgare på Mexico Citys flygplats strax innan 12-timmars flighten till Frankfurt...

Har förstått att mitt vanliga säkra tecken "äter lokalbefolkningen där så blir jag inte sjuk" inte riktigt gäller i Delhi. Känns grymt surt att vara där och bara äta på hotellens restauranger.
 
Rekommenderar också Dukoral före avresa. Utöver skydd mot kolera är det ganska effektivt mot turistdiarré (inkl. "Delhi belly"). Klarade två veckors kulinariska äventyr i nordvästra Indien i somras utan några som helst bekymmer på magfronten.
Det råder väl delade meningar om det. Har av inblandade personer hört att det är ett 25%-skydd mot vissa "diarré-stammar" (roligt ord). Enligt FASS så är Dukoral bara mot Kolera.
 
Om du jobbar med telecom så kommer du troligen att bo i Guargon och inte i Dehli. Det är en, med Indiska mått mätt, väldigt rik förort till Dehli. Jag har varit där 4 gånger de senaste 18månaderna och åker ner igen i April. Jag tipsar även om att bara äta där det finns många andra som äter och att INTE äta något som är 'western' utan att bara äta samma saker som dina lokala kollegor äter, jag har ännu inte haft några problem alls med mag problem utan några speciella saker. Naturligtvis har jag spritat händer och undvikt is osv.
Har du någon bra lokal restaurang att rekommendera i det området. Finns där något att se eller är det bara hotellrummet, kontoret och restaurangen som gäller?
 

kangru

Medlem
Har du någon bra lokal restaurang att rekommendera i det området. Finns där något att se eller är det bara hotellrummet, kontoret och restaurangen som gäller?

Jag kollar med mina kollegor som har tagit mig runt där och hoppas kunna få några tips, jag har inte aktivt valt ställe själv ännu.
 

India Alpha

Medlem
Resemönster är väl lite fler resor än genomsnittet men betydligt under de flesta här. Runt 4-6 långresor (Asien samt Nord- och Sydamerika) per år, samt några intra-Europa. Bor alltid bra, lever för att äta istället för som vissa äter för att leva. Med det sagt så går jag på allt från stjärnkrogar till hålet i väggen som någon kollega rekommenderat. Har ätit på de mest obskyra ställena i Mexico, Brasilien, Asien osv. Enda gången som jag blivit magsjuk är av en hamburgare på Mexico Citys flygplats strax innan 12-timmars flighten till Frankfurt...

Har förstått att mitt vanliga säkra tecken "äter lokalbefolkningen där så blir jag inte sjuk" inte riktigt gäller i Delhi. Känns grymt surt att vara där och bara äta på hotellens restauranger.


Du missar en sak. Indiska hotell är bra sociala mötesplatser, har bra barer och om det är ett bättre hotell så har de förvånansvärt bra mat. Till och med i Gurgaon.
 

agehall

Medlem
Har du någon bra lokal restaurang att rekommendera i det området. Finns där något att se eller är det bara hotellrummet, kontoret och restaurangen som gäller?

Om du inte går ut med lokalbefolkning är det ändå inte säkert att du får "lokal" mat - de tweakar för västerlänningar på många ställen.

Men eftersom du är där så kort tid så skulle jag nog hålla mig till hotellet. Om du vill ha lite variation kan du åka till Ambience mall och käka på någon restaurang där - inte världens bästa mat, men rätt safe.
 
Du missar en sak. Indiska hotell är bra sociala mötesplatser, har bra barer och om det är ett bättre hotell så har de förvånansvärt bra mat. Till och med i Gurgaon.
Aha, jag brukar annars sky hotellrestauranger som pesten (om det inte är stjärnrestauranger eller Made in China i Hyatt Beijing).
 

Gus

Medlem
Jag ska på semester till Bombay om några veckor. Stämmer det mesta ni skrivit om Delhi även om Bombay? Bör man bara äta på "fina" restauranger?
 

kangru

Medlem
Jag ska på semester till Bombay om några veckor. Stämmer det mesta ni skrivit om Delhi även om Bombay? Bör man bara äta på "fina" restauranger?

Var i Mumbai kommer du att bo? Om du bor på ett hotel inom Tai gruppen kommer du att vara mycket nöjd med allt de har att erbjuda.

Det finns många mycket bra restauranger i Mumbai men utan en lokal guide eller en bra conciger så är det svårt att hitta rätt.

Vad planerar ni att göra på er semester?
 
Toppen