Senaste nytt

Tio nya flyglinjer till Arlanda skulle ge miljardvinster för Stockholm

Dr. Miles

Expert
Du menar att om dom lovar att börja flyga till ARN så får de som morot förtur till en slottid på GOT senare? ;)
Jag vet inte. Jag antar att slottid på Göteborg är kanske inte morot nog, men Swedavia kan erbjuda 2-för-1. ;)
Öppna både till Stockholm och till Göteborg, betala endast för en landingsavgift. :D
 

Xilan

Medlem
...tråkigt att SAS är så passiva…
LAX borde väl lätt gå runt från CPH eller ARN?

Du sätter fingret på en del av problemet. SAS skulle gärna starta upp en linje till LAX, om de hade haft ekonomi och flygplan över. Men den hade garanterat gått från CPH och inte ARN. Utredningen visar att det är just direktlinjer som Stockholm, och därmed hela Sverige, behöver.
Att svenska skattepengar går till att skapa jobb i Danmark via SAS nyemissioner känns i sammanhanget lite sorgligt.
 

Mauricio

Medlem
Sjukt coolt ändå med direktlinje till São Paulo, tänk om TAM startade en sådan med deras 777-300ER! Just nu går den bara till Madrid och Frankfurt om jag minns rätt, av destinationerna i europa.
 

Dr. Miles

Expert
Inte till Arlanda, men både South African Airways(SA)och Varig(RG) flög till Köpenhamn från Johanneburg och från Sao Paulo(via London) förut.
 

Hall

Medlem
Regeringen kanske kan använda sin rösträtt i SAS för att få ordning på detta med hubben. Många tycker att de lika gärna kan åka ner till Frankfurt eller Zurich och byta plan.

En vildare ide: Kan man tänka sig stödpengar för direktlinjer med samma modell som det finns stödpengar för vissa flyglinjer inom landet? Om rapporten har någon sanningshalt så borde ju de pengarna komma tillbaks till statskassan iochmed ökad produktivitet/vinst. Då kan man ha det som en statlig upphandling där den som för lägsta subvention och samtidigt hög kvalite får köra dessa linjer med visst statsbidrag.
 
Var inte direktflyg till SFO SAS största nyhet inte så länge sen?
Däremot vad jag skulle tänka mig vara bra är en direktflyg UA SEA-ARN/OSL en gång i veckan. Det skulle ju förkorta resan till alla Hawaii resenärer från Norden samt ge möjlighet till alla västkustbon att snabbare nå Europa. En av de största vinnare skulle nog bli högteknologiska företag på västkusten med sina kontor i Stockholmsregionen(läs Microsoft).
 

Hall

Medlem
Var inte direktflyg till SFO SAS största nyhet inte så länge sen?

Det var CPH-SFO inte ARN-SFO vilket undersökningen tittade på. CPH-SFO må vara trevligt men då blir det köpenhamnsbussen först. Många väljer ARN-ZRH-SFO eller ARN-FRA/MUC-SFO istället... Kostar oftast runt 6.5-7.5 kSEK i low economy på LX/LH så det finns inte mycket fett att skumma. Det skulle vara utav "non-stop bekvämlighet" man skulle välja SAS från ARN.

Bor man nära Köpenhamn så är det naturligtvis väldigt bra med SAS nya direktlinje till SFO. Jag tror att den kommer att bli riktigt lönsam, precis som de andra USA linjerna som SAS redan flyger.
 
Last edited:

Xilan

Medlem
Regeringen kanske kan använda sin rösträtt i SAS för att få ordning på detta med hubben.
Tyvärr lär det inte hända. Mer passiv storägare i ett aktiebolag får man leta efter.
CPH ligger onekligen bättre till geografiskt för vissa långlinjer, men ARN ligger å andra sidan bättre till för flera andra. Eftersom det i förlängningen ger svenska jobb, svenska skatteintäkter och svensk tillväxt borde regeringen verkligen kräva att SAS flyttade mer trafik till ARN.
Men jag tror det är ungefär samma sannolikhet att det inträffar som att Sverige skulle hämta upp 4-0 sista halvtimmen borta mot Tyskland i en VM-kvalmatch. Dvs. mindre än en på tusen.
 
Vi får inte glömma vår gamla viktiga vän Jante när vi pratar ny interkontentala flyglinjer till Arlanda.
Tyvärr verkar alltför många svenska företag ha som policy att anställda ska åka interkontental turistklass.
Det är säkerligen det stora skälet till att Delta, Malaysian och US Airways lagt ner sina linjer till ARN, TG flyger 747 med 14 C stolar.

I Tyskland, Schweiz etc är det betydligt vanligare att företagen(både statliga och privata) kostar på anställda C.
Det märks också..på ZRH flyger medparten av världens prestigebolag med sina finaste flygplan...A380, 777-300ER, A330/A340
 
Toppen