Senaste nytt

Till vilken allians går Gulfbolagen?

Palazzi

Medlem
Gulfbolagen har hållit sig långt borta från allianser, men undrar om de inte förr eller senare ändrar sig.

Vilka kommer närmast? Royal Jordanian är i Oneworld, Egyptair i Star Alliance och MEA i Skyteam. Eller finns det andra som är närmare?

Skillnaden är väl att de nu sett hur det går för Jordanian, Egyptair och MEA.... så det skrämmer dem kanske extra mycket ? (ingen katastrof, men sämre än för de oberoende bolagen i närområdet).

Det enda bolag jag överhuvudtaget hört rykten om från Mellanöstern är ju Qatar till Star Alliance.... (Pakistan Airlines också, om det ska räknas...).

Av de Nordafrikanska bolagen finns rykten om Tunisair till OW och Air Algerie till Skyteam...
 

erhel

Medlem
Plus att de är (del-)ägare av Air Berlin.

Just detta tillsammams med AA-relationen känns som att det borde vara mycket möjligt för Etihad att gå in i OW. Som en så pass stor ägare i AB lär de ha processat ABs medlemskap i OW och godkänt detta. Därför lär det väl bli OW om det blir någon allians alls.
 
Vad tjänar ett flygbolag rent praktiskt på att gå in i en allians? Förutom att ett bolag kan erbjuda en resa till en destination på bara en biljett.
 
Last edited:

Palazzi

Medlem
Vad tjänar ett flygbolag rent praktiskt på att gå in i en allians? Förutom att ett bolag kan erbjuda en resa till en destination på bara en biljett.

Det fungerar ju åt andra hållet också: Personer som bokar med t.ex LH skulle ju kunna ledas genom Doha med Qatar Airways (fler kunder alltså).

Sedan lockar det ju premiumresenärer som oss, som vill samla poäng och ha tillgång till lounger.:cool:
 

palmen

Moderator
Detta är inget rykte mer en fundering.

Qatar ska gå med i OneWorld
Etihad verkar närma sig Skyteam

Kvar blir nu Emirates och Star Alliance. Qantas har ju nyligen ingått ett samarbete med Emirates och avslutat med BA. Ett önsketänkande kan väl kanske vara att Emirates går till *A och att man får med Qantas på köpet. Eller är detta orimligt i och med att redan NZ redan är med i *A och täcker samma geografiska område? Qantas kanske är hårt knutna till OneWorld i övrigt, har ingen insikt i det.

Om *A "enbart" skulle få Emirates är ju inte det fy skam heller.
 

palmen

Moderator
Och med detta vill du säga att det kanske är mer troligt att de går mot OneWorld? Eller att de kanske håller sig allians-neutrala?
Dom kan väl fortfarande gå till *A men har codeshare med Qantas och AA?
Drömma kan man alltid få göra :)
 

Homer

Medlem
Och med detta vill du säga att det kanske är mer troligt att de går mot OneWorld? Eller att de kanske håller sig allians-neutrala?
Dom kan väl fortfarande gå till *A men har codeshare med Qantas och AA?
Drömma kan man alltid få göra :)

Om inte chefen ljög eller ändrat sig den sista månaden så verkar mycket tala för alternativ 2



Emirates President: No alliances will be joined

Updated 9/13/2012 6:00 PM

Emirates Airlines President Tim Clark said on Thursday that the carrier will continue to shun the three worldwide airline alliances that many of its competitors have joined.

"It is our view that the major alliances do not always operate in the interests of the travelling public, having found very cozy nests in their respective hubs," Clark said during a speech to the International Aviation Club in Washington, D.C.

StarAlliance, SkyTeam, and oneworld have dozens of members across the world.

Clark on Wednesday inaugurated Emirates' first non-stop flight from Washington Dulles International Airport to Dubai.

"Were we a member of Star, I am confident there would be no Emirates flight to Dulles," he said. "Star leadership in Frankfurt and Chicago would have vetoed the plans."

Among Star Alliance's members are Chicago-based United Airlines and Frankfurt-based Lufthansa Airlines.

He did say that the airline would pursue individual partnerships and codeshares as it has with Australia's Qantas Airways.

Clark also disputed what he called the "myth" that Emirates receives state subsidies as other Middle Eastern airlines do.

"Let me state clearly and without qualification: Emirates is opposed to all forms of state aid," he said. "We believe in open markets and businesses based on rational commercial fundamentals, regardless of shareholding. Airlines which are artificially supported distort fair competition."

He said Emirates was committed to expanding to more U.S. Cities

Emirates President: No alliances will be joined - USATODAY.com
 

pep

Medlem
Jeg havde det paa fornemmelsen: Privilege Clubs seneste "justeringer" af deres program er en alvorlig degradering af vaerdien af programmet - det begynder at ligne OneWorld, hvor det bliver uhyre vanskeligt at optjene point paa billige billetter. Dertil kommer at man faar meget mindre for sine points. Stor skuffelse for Privilage Club medlemmer. Jeg faar QR Guldkort til December, men nytten er begraenset. Dog er der chance for loungeadgang etc. i Oneworld, som jeg hidtil har undgaaet i 10 aar. JakobGBG: tak for at vaere hurtigt ude
 
Toppen