Senaste nytt

Till USA efter öppnandet 2021-11-08

Allt står i tråden..
1. ESTA
2. Giltigt pass ;)
3. Vaccinpass
4. Antingen max 24t gammalt
5. Fylla i CDC dokumentet: https://www.cdc.gov/quarantine/pdf/combined-passenger-attestation-p.pdf. Skriv ut och ta med.

behöver man verkligen skriva ut och ta med #5? Läser på cdc

”As required by United States federal law, all airlines or other aircraft operators will provide and collect the passenger attestation on behalf of the U.S. Government prior to boarding.”
 

Senator

Moderator
behöver man verkligen skriva ut och ta med #5? Läser på cdc

”As required by United States federal law, all airlines or other aircraft operators will provide and collect the passenger attestation on behalf of the U.S. Government prior to boarding.”

Om inte så får du fylla i ett exemplar på flygplatsen. När jag åkte skulle Air Canada har hämtat in min kopia inför resan men agenten tittade bara på mina dokument. Om du läser tråden så verkar det variera hur detta hanteras mellan bolag och avreseort.

Jag har gått "old school" på mina resor och har med mig en mapp med alla dokument utskrivna. Jag upplever det går snabbare för min del än att pilla med fyra olika Q-R-koder.
 

Hachans

Medlem
Jag har gått "old school" på mina resor och har med mig en mapp med alla dokument utskrivna. Jag upplever det går snabbare för min del än att pilla med fyra olika Q-R-koder.

vi bakom i kön tackar dig för din uppfordring. Det går så mycket snabbare när folk är förberedda med papper än när de ska pilla på mobilen, ansluta Wi-Fi, inse det inte fungerar, internetdela från någon annans mobil men täckningen är dålig och sen har BankID gått ut.
 
Om inte så får du fylla i ett exemplar på flygplatsen. När jag åkte skulle Air Canada har hämtat in min kopia inför resan men agenten tittade bara på mina dokument. Om du läser tråden så verkar det variera hur detta hanteras mellan bolag och avreseort.

Jag har gått "old school" på mina resor och har med mig en mapp med alla dokument utskrivna. Jag upplever det går snabbare för min del än att pilla med fyra olika Q-R-koder.

Det är alltid bra att vara organiserad. Samtidigt svårt ibland :)
 

igelkotten

Medlem
behöver man verkligen skriva ut och ta med #5? Läser på cdc

”As required by United States federal law, all airlines or other aircraft operators will provide and collect the passenger attestation on behalf of the U.S. Government prior to boarding.”

Om inte så får du fylla i ett exemplar på flygplatsen. När jag åkte skulle Air Canada har hämtat in min kopia inför resan men agenten tittade bara på mina dokument. Om du läser tråden så verkar det variera hur detta hanteras mellan bolag och avreseort.

Jag har gått "old school" på mina resor och har med mig en mapp med alla dokument utskrivna. Jag upplever det går snabbare för min del än att pilla med fyra olika Q-R-koder.

Beror på flygbolag. Finnair har sin egna version av CDC-formuläret, så då spelar det ingen roll att man fyllt i sin egna (om man då inte laddat ner och skrivit ut Finnairs version).

Jag har kört allt digitalt hela pandemin utan några bekymmer. Har allt i en mapp så det har bara varit att swipea. Särskilt då jag oftast tar antigentest timmar innan flyget och redan lämnat hemmet. Men främst skälet för att jag kört digitalt - jag har ingen skrivare :D
 

NotRyan

Medlem
Vi flög SAS till MIA via CPH och där behövde varje passagerare över 2y lämna in utprintat och handsignerat CDC-dokument.
Ja, SAS anser att det skall samlas in på den flight som tar en över pölen, medan andra bolag samlar in den vid incheckningen.

Så åker du SAS Arlanda till London och sedan United, så kommer SAS inte att ta den vid incheckning på Arlanda, då dom anser att United skall samla in den i anslutning till flighten till USA.

United kommer inte heller att samla in den då den enligt dom skall lämnas på Arlanda vid incheckning.

Vem som har rätt vet inte jag...
 

KConny

Medlem
Min erfarenhet är att man ägnar timmar framför datorn och pluggar på vilka dokument, vilka tidsramar och vilka kroppsöppningar som gäller. Sen när bror duktig kommer till flygplatsen så slängs det max ett apatisk getöga på papperna.

Ta med dig pass, pesetas, PCR och piljetter så kommer du med.
 

Homer

Medlem
Ja, SAS anser att det skall samlas in på den flight som tar en över pölen, medan andra bolag samlar in den vid incheckningen.

Så åker du SAS Arlanda till London och sedan United, så kommer SAS inte att ta den vid incheckning på Arlanda, då dom anser att United skall samla in den i anslutning till flighten till USA.

United kommer inte heller att samla in den då den enligt dom skall lämnas på Arlanda vid incheckning.

Vem som har rätt vet inte jag...

Man kan ju inte skriva under det innan man testats, och eftersom man inte behöver testa sig innan första flighten
utan kan göra det på vägen så bör ju det riktiga vara att samla in det innan man bordar flyget till USA.

(för övrigt misstänker jag att det i praktiken blir strul om man vill checka in utan att vara testad och
säger att man fixar det på vägen)


us-test-jpg.124042


Requirement for Proof of Negative COVID-19 Test or Documentation of Recovery from COVID-19 | CDC
 
Toppen