Senaste nytt

Till USA efter öppnandet 2021-11-08

Maja

Medlem
@RickardG Först och främst så hoppas jag att personen som blev smittad inte blir så dålig och att övriga klarar sig. Gissar att det kommer ske någon smittspårning för de passagerare som satt i anslutning till hen som visade sig vara smittad vid hemkomsten?

Jag var i NYC 10-14/12 och funderar om det blivit så oerhört mycket sämre nu de sista 10 dagarna? Det låter ju allt annat än trevlig som sagt var. Upplevde inte alls trängseln som du nämner och tyckte snarare att det var väldigt glest när jag var på Macy’s som i stort sett var den enda butiken jag besökte. Får verkligen fundera på om jag ska åka med dottern den 1/1.

Tack för fin rapport!
 

RickardG

Medlem
@RickardG Först och främst så hoppas jag att personen som blev smittad inte blir så dålig och att övriga klarar sig. Gissar att det kommer ske någon smittspårning för de passagerare som satt i anslutning till hen som visade sig vara smittad vid hemkomsten?

Jag var i NYC 10-14/12 och funderar om det blivit så oerhört mycket sämre nu de sista 10 dagarna? Det låter ju allt annat än trevlig som sagt var. Upplevde inte alls trängseln som du nämner och tyckte snarare att det var väldigt glest när jag var på Macy’s som i stort sett var den enda butiken jag besökte. Får verkligen fundera på om jag ska åka med dottern den 1/1.

Tack för fin rapport!
Ja det är överlämnat till region Stockholm smittspårningssupport med flightnummer och sittplats som skulle ta det vidare, och hittills bara symptom som en mildare förkylning. Ungdom som är dubbelvaccinerad talar för att det kommer gå bra.

Just Macy’s var av någon anledning ett av de ställen som var något mindre packat, även om jag definitivt inte skulle klassa det som ”glest” när vi var där, i synnerhet rulltrappor och hissar packades till bristningsgränsen. Kan hända att Julruschen gjorde saken betydligt värre när vi var där. @sembl har säkert koll på om läget blivit värre senaste tiden när det gäller smittspridning.
 

Hachans

Medlem
@RickardG Först och främst så hoppas jag att personen som blev smittad inte blir så dålig och att övriga klarar sig. Gissar att det kommer ske någon smittspårning för de passagerare som satt i anslutning till hen som visade sig vara smittad vid hemkomsten?

Jag var i NYC 10-14/12 och funderar om det blivit så oerhört mycket sämre nu de sista 10 dagarna? Det låter ju allt annat än trevlig som sagt var. Upplevde inte alls trängseln som du nämner och tyckte snarare att det var väldigt glest när jag var på Macy’s som i stort sett var den enda butiken jag besökte. Får verkligen fundera på om jag ska åka med dottern den 1/1.

Tack för fin rapport!

Jag planerar också att åka dit efter nyår men står och väger. Men jag tror att ställer man in sig på att det är vad det är så blir det nog bra.

Gå inte på grejer där det inte går att hålla avstånd. Använd FFP2/N95 överallt utan undantag. Handsprit konstant. Uteaktiviteter till stor del.

Jag tror att om man åker dit och förväntar sig att allt ska vara precis som vanligt så blir man nog ruskigt besviken. Justerar man förväntningarna så kan det gå ändå.

Som i berättelsen ovan så kommer jag inte kunna bli besviken på att det saknas menyer etc eftersom jag inte ens flyger business dit. Och munskydd har jag haft hela hösten på jobbresor och så, så det kommer inte heller påverka min upplevelse nämnvärt.
 

Ricci

Medlem
Frågan är om jag inte kommer dra över "pölen" igen första veckan i 2022.
Det här var riktigt kul att resa långt igen, bortsett för "små påvarna" som gjorde sitt yttersta att göra livet surt för de som anländer till USA och igår slog de rekord...
 

micsjo

Medlem
Just Macy’s var av någon anledning ett av de ställen som var något mindre packat, även om jag definitivt inte skulle klassa det som ”glest” när vi var där, i synnerhet rulltrappor och hissar packades till bristningsgränsen. Kan hända att Julruschen gjorde saken betydligt värre när vi var där. @sembl har säkert koll på om läget blivit värre senaste tiden när det gäller smittspridning.

Var på Saks 5th Ave igår. Väldigt tomt, särskilt så nära jul. Nästan solo-selfies med granen framför Rockefeller center. Kö till Rainbow room och Nintendo-butiken men ganska korta.

I övrigt lite trafik och glest i t-banan.

Mask överallt så klart men det är ju inte ett reellt problem.

Personligen tycker varken jag eller familjen här att det är ett problem att visa vaccinations-bevis. Det tar ju max 15 sekunder per person.

Och i norra förorterna där vi bor vill nästan ingen se vaccinationsbevis.

Eftersom jag är transplanterad och går på immunnedsättande så hade vi lite extra diskussioner med läkarna innan men åtminstone mina läkare tyckte smittorisken var att bedöma som ekvivalent med Stockholm.

Däremot större sannolikhet för omikron i NY och fortfarande delta hemma i Tjockhult. Om man nu skulle lyckas få skiten.
 

Alx

Medlem
….Om du hör hemma i priority-kön i incheckningen har du nog tillgång till fast track i security också. Själva julafton är väl heller ingen stor flygresedag i Sverige, utan de flesta har väl flugit dagarna innan?

Tack igen @Tomas E Din beskrivning stämde väldigt väl. Det tog totalt 5 min för att checka in väskor, köra dokumentkontroll och gå genom säkerhetskontrollen.

Så det fanns ingen anledning att vare sig krångla med icke-fungerande VeriFly eller att lägga massa extratid på Arlanda idag (förutom om man reser charter för den kön såg allt annat än rolig ut).

God Jul!
 

Alx

Medlem
Vilken trevlig start…

Efter lite strul med dokumenten här i London tar den trevliga damen som hjälpte oss rätta till dokumenten direkt till Concord room trots att vi endast reser business och på Finnair Plus Emerald. ”Just today…” :)
 

Attachments

  • F4D9870E-3A0A-48A1-AB2A-3E776FA21CBF.jpeg
    F4D9870E-3A0A-48A1-AB2A-3E776FA21CBF.jpeg
    59,8 KB · Visningar: 151

Maja

Medlem
Vilken trevlig start…

Efter lite strul med dokumenten här i London tar den trevliga damen som hjälpte oss rätta till dokumenten direkt till Concord room trots att vi endast reser business och på Finnair Plus Emerald. ”Just today…” :)


Vad var det med dokumenten? Jag flyger via LHR på nyårsdagen om det är något som jag behöver tänk på.

Härlig start att ni fick besöka Concord-room! Vilken start! :)
 
  • Gilla
Reactions: Alx

Alx

Medlem
Vad var det med dokumenten? Jag flyger via LHR på nyårsdagen om det är något som jag behöver tänk på.

Härlig start att ni fick besöka Concord-room! Vilken start! :)

Varken vaccinbevis eller antigentest blev registrerade på Arlanda. Vilket upptäcktes när sambon gick till service center på LHR bara för att fråga om vår ”attestation form” som vi fyllde i via VeriFly gick att använda trots att vi inte kunde fullfölja alla steg för sträckan ARN-LHR.

Så det enda att tänka på är väl att Arlanda verkar ha noll koll på vad som krävs för inresa i USA. Men det hade säkert löst sig vid gate annars. Så knappast något att oroa sig över.

Väl på plats hemma på Manhattan sedan 30 min (alltså inte så mycket till referens ännu) så kan jag inte påstå att det är någon som helst skillnad nu mot vår senaste vistelse för 2 veckor sedan. Möjligtvis något bättre efterlevnad på de uppmaningar som gällde redan då.

British Airways hade för övrigt en väldigt slapphänt inställning till munskydd. Ingen tillstymmelse till tillsägelse till folk som gick omkring i kabinen helt utan munskydd eller med munskyddet under hakan. Vilket förvånade mig med tanke på smittspridningen i UK/USA.
 

RickardG

Medlem
Jag planerar också att åka dit efter nyår men står och väger. Men jag tror att ställer man in sig på att det är vad det är så blir det nog bra.

Gå inte på grejer där det inte går att hålla avstånd. Använd FFP2/N95 överallt utan undantag. Handsprit konstant. Uteaktiviteter till stor del.

Jag tror att om man åker dit och förväntar sig att allt ska vara precis som vanligt så blir man nog ruskigt besviken. Justerar man förväntningarna så kan det gå ändå.

Som i berättelsen ovan så kommer jag inte kunna bli besviken på att det saknas menyer etc eftersom jag inte ens flyger business dit. Och munskydd har jag haft hela hösten på jobbresor och så, så det kommer inte heller påverka min upplevelse nämnvärt.
Jag visste att det var begränsad servering i Business och vilka regler som gällde för munskydd, så förväntningarna var lågt ställda. Däremot var det mer stressande än jag föreställt mig att komma iväg, i och med osäkerheten innan avfärd. I synnerhet i ett större sällskap, jag kan tänka mig att det är lite mer avslappnat om man reser själv, både innan avfärd och på plats. Munskydd/andningsskydd i all ära, och man kanske vänjer sig, men åtminstone jag tycker att man blir konstant påmind (på gott och ont) om att det pågår en pandemi, och att det är svårt att få till någon riktigt avslappnad semesterkänsla.

Var på Saks 5th Ave igår. Väldigt tomt, särskilt så nära jul. Nästan solo-selfies med granen framför Rockefeller center. Kö till Rainbow room och Nintendo-butiken men ganska korta.

I övrigt lite trafik och glest i t-banan.

Mask överallt så klart men det är ju inte ett reellt problem.

Personligen tycker varken jag eller familjen här att det är ett problem att visa vaccinations-bevis. Det tar ju max 15 sekunder per person.

Och i norra förorterna där vi bor vill nästan ingen se vaccinationsbevis.

Eftersom jag är transplanterad och går på immunnedsättande så hade vi lite extra diskussioner med läkarna innan men åtminstone mina läkare tyckte smittorisken var att bedöma som ekvivalent med Stockholm.

Däremot större sannolikhet för omikron i NY och fortfarande delta hemma i Tjockhult. Om man nu skulle lyckas få skiten.

Tänk så olika det kan vara. Bifogar en bild från just granen, där det var så packat att det var säkerhetsvakter på plats för att se till att folkmassan inte packades ihop till farliga nivåer, och att alla fick 2 sekunder på sig att ta en bild innan man prompt skulle iväg. Saks ska vi inte tala om, i och med att deras Julshow på fasaden lockade dit halva Midtown o_O

Att visa vaccionationsbevis är som du säger en snabb och smärtfri process, jag tycker mest att det tillsammans med munskydden skapar en atmosfär av fara och sjukdom, vilket iofs stämmer, men som jag tycker tar bort en del av glädjen med att vara på plats.

IMG_4072.jpg
 
Toppen