Senaste nytt

Till USA efter öppnandet 2021-11-08

Hubert

Medlem
Har ni skrivit ut CDC passenger attestation i förväg eller fått blanketten på flygplatsen? Spelar det någon roll om man har en egentillverkad variant som man tar med sig?
 
Har ni skrivit ut CDC passenger attestation i förväg eller fått blanketten på flygplatsen? Spelar det någon roll om man har en egentillverkad variant som man tar med sig?
Jag hade en utskriven variant. I Oslo hade de ingen större koll o godkände både gamla (test 3 dagar innan) o nya blanketten (en dag innan) när jag flög förra veckan. Inte kollat nu men SAS själva länkade till den gamla från sin sida men fanns länk här i tråden till nya. Upplevde det som att de inte hade blanketter (eller endast någon reserv) utan man förutsattes ha den med sig. Detta dock i Oslo så är säkert helt olika varifrån man åker.
 

mha321

Medlem
Frågan är väl snarare vem du ska redovisa svaret till. För känns barnen sjuka, ta ett test och är det positivt in i karantän. Är barnen friska så finns det väl ingen anledning att ta ett test. Precis som i Sverige, känner du dig sjuk så ta ett test. Annars kör på som vanligt

Annat än att du då "ljugit på ett federal formulär" eftersom du kryssat för att du tänker göra testen - förutom att du bryter mot lagen. Straffskalan inkluderar fängelse.

Går ju att likna med de gamla frågorna om du varit verksam i nazistpartiet och liknande. Att ljuga på ett sådant formulär med uppsåt öppnar dörrar för att tex att någonsin resa in i USA i framtiden.

Särskilt som utlänning skulle har inte rekommendera att bryta mot smittskyddslagen.

Och nej, det är inte som hemma i Sverige.
 

sembl

Medlem
Bra att veta, på några få dagar så har antalet case i NY stigit med 3X varav jag och min fru är i den batchen. Bara att stanna hemma och vara glad i upp till 7 dagar. Och detta är bara början. Jag skulle ta min 3e dos imorgon men den fick jag ställa in. Min fru tog sin 3e dos för över en vecka sen och har definitivt mildare symptom än mig som bara är dubbelvaccinerad.

Vissa restauranger och broadway shower har temporärt stängt då man haft stor del av personalen som testat positivt. Igen detta är bra att veta och att det kommer bli värre framöver om du är här som turist eller planerar att komma hit.

Omicron Variant: Top Doc Says ‘We’ve Never Seen This Before in NYC’ – NBC New York
 

Homer

Medlem
Bra att veta, på några få dagar så har antalet case i NY stigit med 3X varav jag och min fru är i den batchen. Bara att stanna hemma och vara glad i upp till 7 dagar. Och detta är bara början. Jag skulle ta min 3e dos imorgon men den fick jag ställa in. Min fru tog sin 3e dos för över en vecka sen och har definitivt mildare symptom än mig som bara är dubbelvaccinerad.

Vissa restauranger och broadway shower har temporärt stängt då man haft stor del av personalen som testat positivt. Igen detta är bra att veta och att det kommer bli värre framöver om du är här som turist eller planerar att komma hit.

Omicron Variant: Top Doc Says ‘We’ve Never Seen This Before in NYC’ – NBC New York

"At some point we may have to determine that fully vaccinated may mean boosted as well," she said, adding that an announcement would come soon and people should "prepare for that."
 

sembl

Medlem
Stämmer bra @Homer flyttade min dos 4 veckor framåt pga positivt

Trodde att jag och min fru var lite unika. Men hade några zoom möten i morse och 4 andra kollegor sitter hemma sedan tisdags/onsdags pga COVID. Alla är utspridda runtom NY så det drabbar alla just nu.
 

ptotheg

Medlem
Tråkigt! Jag är nyligen hemkommen från en vecka i LA och Chicago. Klarat mig utan att bli smittad (testade idag igen, för säkerhetsskull)

Väl på plats i USA kände jag mig tryggare med avstånd och ansiktsmask än vad jag gör på den lokala ica-butiken där folk hostar och flåsar i nacken i kassakön.

Har New York bokat 19/1 men det kanske blir en voucher av det..
 

Alx

Medlem
Vi har hunnit med 2 vändor till USA sedan återöppnandet. Men då har vi flugit med SAS.

På julafton åker vi över pölen med BA. Så till mina frågor:

1. Att USA är fine med antigentest vet jag. Men duger antigen test för transfer i UK (som ju vid inresa kräver PCR-test) med rådande regelverk? Man reser ju inte in i UK per definition.

2. Krävs det något särskilt i form av Covidtester för att komma in i BA First loungen?

Jag är fullt medveten om att saker kan ändras snabbt. Men vad gäller just nu?
 
Toppen